בלעדי לכלכליסט
הקבלנים דורשים לפסול מכרז תשתית: "הסינים שוב זוכים"
בהתאחדות בוני הארץ הופתעו לגלות כי תאגידים סינים ממשלתיים מתחילים לפלוש לטריטוריית המכרזים הקטנים, הפעם לתשתיות נלוות לרכבת הקלה
התאחדות הקבלנים בוני הארץ דורשת מחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) לפסול מכרז להקמת תשתיות נלוות לאחד מקווי הרכבת הקלה שיעברו בתל אביב. הסיבה: חברות סיניות נבחרו במקום הראשון והשני.
- מפת הסיבים החדשה: תוכנית הנדל תאט את הפריסה
- חוק ההסדרים יכלול ניסיון נוסף לרפורמת תמרוקים והקלות בהתחדשות עירונית
- הדיל של רגב: תוספת השקעות של כ-6.3 מיליארד שקל בתחבורה, כ-1.1 מיליארד של מזה לרכבת הקלה בת"א
במכתב ששלח השבוע קובי פלקסר, יועמ"ש בוני הארץ, למנכ"ל נת"ע חיים גליק נמסר: "החברות שנבחרו במכרז במקום הראשון והשני הן תאגידים זרים המשויכים לרפובליקה הסינית (חברת PCCC וחברת CRTG). בחודש מאי עתרה ההתאחדות לבג"ץ בבקשה שיורה לממונה על התחרות להתייחס לתאגידים שבשליטת ממשלת סין כאל גורם ריכוזי שיש לדלל את פעילותו".
המכרז הוא להקמת גשר רוקח מעל נחל הירקון ורחוב רוקח, עם תשתיות נלוות להולכי רגל ואופניים. ל"כלכליסט" נודע שעלות המכרז עומדת על 100-90 מיליון שקל, מכרז קטן יחסית לתקציבי הרכבות שמתוכננים בתל אביב אולם בהתאחדות הקבלנים נחרדים לגלות שהחברות הסיניות נכנסות עכשיו גם לחוזים הקטנים יותר.
בהתאחדות דורשים "לפסול את הצעות החברות הסיניות שהוכרזו כזוכות לאלתר", ומחדדים ש"בשלב זה, וככל ולא תקבלו את בקשתינו לפסול את ההצעה הזוכה, נבקשכם שלא לקדם את ההתקשרות עם החברה הזוכה, וזאת כדי לאפשר להתאחדות למצות את ההליכים". עוד הם מזכירים לנת"ע ש"דווקא בעת של משבר הקורונה, שפוגע אנושות במשק הישראלי, היה נכון שבעתיים לאפשר לחברות הישראליות לבצע עבודות הממומנות מכספי הציבור".
הקו הראשון של הרכבת הקלה (הקו האדום), מוקם בימים אלו, הפך לפרויקט כמעט סיני עם מעורבות בכרייה, באספקת הקרונות ועד זכייה (עם אגד) בהפעלה לעד 16 שנה. גם אם מתעלמים מטיעוני הקבלנים, עצם הזכייה של החברות הסיניות מעלה שוב את השאלה אם המדינה עומדת בהתחייבותה לאמריקאים להדיר חברות סיניות ממשלתיות ממיזמי תשתית.
מנת"ע נמסר בתגובה: "המכרז להקמת גשר מעל הירקון בוצע על ידי נת"ע על פי ובהתאם לחוק חובת המכרזים. תשובתנו המפורטת תשלח להתאחדות הקבלנים".