$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

משרד התחבורה דורש 1.5 מיליון שקל ליום עבור גיוס חברות ההיסעים הפרטיות

בניסיון לצמצם את הפגיעה בנוסעים בשל האיסור להסיע יותר מ-50% מהקיבולת, ביקש המשרד מהאוצר תוספת תקציב עבור תגבור התחבורה הציבורית; האוצר: הבקשה נבחנת. השרה רגב בתדרוך מיוחד: "קוראת לציבור לגלות סבלנות"; נוסעי הרכבת אחרי 22:00 בערב יזכו לשירותי אוטובוסים מיוחדים

אודי עציון וליאור גוטמן 19:2508.07.20

משרד האוצר בוחן בקשה של שרת האוצר מירי רגב, לקבלת מימון בסך 1.5 מיליון שקל ביום, שישמשו לתגבור התחבורה הציבורית. התקציב אמור לשמש לשילוב חברות ההיסעים הפרטיות בקווי האוטובוסים, לצד חברות התחב"צ, שיוגבלו החל ממחר (ה') בבוקר במספר הנוסעים שיוכלו להסיע, ל-50% מהקיבולת באוטובוסים, בניסיון לצמצם את קצב ההדבקות בקורונה. כך למשל יורשו אוטובוסים עירוניים להסיע 32 נוסעים, יפעלו רק עד 22:00, ולא בשבת היכן שהדבר מאושר, כמו במפרץ חיפה. 

 

השימוש בחברות ההיסעים יוכל לצמצם את הפגיעה בנוסעים, ובמקביל לסייע לחברות ההיסעים שסובלות מעצירת התיירות וביטול הזמנות להסעות מצד קייטנות ומחנות נוער שבוטלו הקיץ. מצוקת חברות ההיסעים הביאה אותן לנהל מאבק נגד המדינה.

 

ניסים סרוסי, יו"ר חברות ההסעה, כתב היום לשרה רגב כי "בזמנים קיצוניים אלו, אנו מבקשים ממך להתיר לחברות ההסעה הפרטיות להשתלב בשעה קשה זו, כחלק ממערך התחבורה הציבורית, ובכך לתגבר את מספר האוטובוסים והנהגים הזמינים לרשות הציבור".

 

לדבריו, לענף ההסעות הפרטיות בישראל למעלה מ-30 אלף נהגים וכ-25 אלף כלי רכב אשר יכולים לעמוד לרשות מערך התחבורה הציבורית ולהקל את העומס הצפוי בשל החמרת ההגבלות, ובמקביל, להעניק עבודה לעשרות אלפי נהגים שהוצאו לחל"ת ומצבם הכלכלי מתדרדר מיום להם בעודם יושבים בבית ללא פרנסה. עד כה נאלצו החברות לפטר יותר מ-6,000 נהגים.

 

"הענף שלנו נמצא היום על סף קריסה, כאשר חלק מהחברות בו כבר החלו לפשוט רגל וחברות רבות אחרות עוד יצטרפו אליהן. מיותר לציין, שכאשר תרחיש אימים זה יתממש, ההשלכות יהיו חמורות ויכללו אלפי נהגים מובטלים ופגיעה חמורה בהסעות תלמידים, עובדי מפעלים, כוחות הביטחון", הזהיר סרוסי.

 

"משרד התחבורה הוא הרגולטור הרשמי של ענף ההסעות הפרטיות ועל כן אנו בוחרים לפנות אלייך בדרישה למצוא בהקדם האפשרי פתרונות מעשיים שימנעו את קריסת הענף שכבר החלה. חברות ההסעה נקלעו למשבר חריג ולמצב בלתי אפשרי בתקופת הקורונה בו נאלצו לעבוד תחת הפסדים אדירים בזמן שהסיעו את עובדי המפעלים החיוניים ואת מערכת החינוך כאשר חזרה בהדרגה לפעילות. מדובר בענף עתיר הון המאופיין בהוצאות קבועות גבוהות מאד כגון רישוי, ביטוחים, פחת ועוד". מהאוצר נמסר כי הבקשה נבחנת.

 

רגב: "קוראת לציבור לגלות סבלנות"

 

"ישראל נמצאת בגל שני של קורונה וזו מגמה מדאיגה. החלטות הקבינט נועדו לשטח את העקומה, אבל לשמור על המשק ועל הרציפות התפקודית. הרבה מאוד אזרחים יצאו ממעגל העבודה" - כך אמרה היום שרת התחבורה מירי רגב, בתדרוך מיוחד לאור ההגבלות החדשות על פעילות האוטובוסים.

 

לדבריה, סוכמה מול האוצר תוספת תקציבית לאוטובוסים, והשינוי הטרי הוא שלמרות ששירותי ההסעות יופסקו אחרי 10 בלילה, מי שירד מהרכבת אחרי 10 יזכה לשירותי אוטובוסים מיוחדים. "אני קוראת לציבור לגלות סבלנות. זה לא יהיה קל", אמרה.

 

השרה הוסיפה שהיא לא רוצה להגיע למצב של סגירה מחודשת של שירותי ההסעות, ולכן נולדו ההגבלות החדשות כאשר אוכלוסיות שונות יקבלו דגש מיוחד. סגן השרה אורי מקלב אמר שהמתווה שגובש הוא המתווה המקסימאלי שהיה אפשר לארגן. יו"ר רשות התחבורה הציבורית הסביר שרשויות הפיקוח והמשטרה יוודאו שלא יעלו יותר מ-32 איש לאוטובוס עירוני, 32 לאוטובוס בין עירוני ו-50 נוסעים לאוטובוס מפרקי, אבל ייתכן שחלק מהנוסעים יאלצו לחכות לסבב הבא.

 

בכסף שיחסך מהשבתת קווי הלילה ישתמשו לתגבר חלק מהקווים העמוסים. עוד אמר אסרף, שבחלק מהקווים יופעל קבלן משנה כדי לתגבר את הקו. לגבי חיילי צהל - אלו לא נכללים במערך ההסעות והצבא ידאג להם במקביל עם הסעות נפרדות.

x