פרסום ראשון
"פגיעה בבריאות הציבור": מדינת ישראל תובעת חצי מיליארד שקל מפולקסווגן ואאודי
המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה כנגד הקונצרן וכנגד חברת צ'מפיון מוטורס, היבואנית הרשמית שלו בישראל. טוענת: בין השנים 2016-2008 יובאו לישראל כלי רכב בעלי מנוע מסוג EA189, בהם הותקנה "תוכנה תרמיתית שמטרתה זיוף פליטת גזים במנועי דיזל"
מדינת ישראל הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בסך 523 מיליון שקל נגד חברת פולקסווגן, חברת אאודי המשתייכת לקונצרן פולקסווגן, חברת צ'מפיון מוטורס, היבואנית הרשמית בישראל של כלי הרכב מתוצרת פולקסווגן, ועוד. זאת, בטענה לתרמית כביכול ורשלנות.
- כבר לא בגלל ארדואן: פולקסווגן מוותרת על טורקיה
- דיווח: פולקסווגן במגעים לרכוש את יורופקאר
- משפחות האצולה של תעשיית הרכב הגרמנית דורשות דיבידנדים - וגם חילוץ
המדינה טוענת, באמצעות עו"הד ליאורה חביליו, מירב קניג וחגית פלאוט מהפרקליטות, כי בין השנים 2016-2008 יובאו למדינת ישראל כלי רכב מקבוצת פולקסווגן ואאודי, בעלי מנוע מסוג EA189, בהם הותקנה "תוכנה תרמיתית שמטרתה זיוף פליטת גזים במנועי דיזל. על פי הצהרת היבואן יובאו למדינת ישראל כ-12 כאלף כלי רכב מן הסוג האמור. התקנת התוכנה התרמיתית נועדה להונות את גורמי הרגולציה בישראל ובמדינות אחרות תוך הצגת נתוני פליטת גזים מזוייפים, אשר עומדים לכאורה בדרישה התקינה. אילולא נתוני הפליטה הנמוכים שהוצגו כתוצאה מהונאה זו, לא היו כלי הרכב מקבלים את האישור הנדרש לפיו הם לכאורה עומדים במגבלת הפליטה המקסימלית אשר נקבעה בתקינה ומשכך לא היו נכנסים לגבולות מדינת ישראל", נטען בתביעה.
עוד טוענת המדינה, כי "כניסת כלי רכב אלה לגבולות המדינה ונסיעתם על כבישי ישראל, הביאה לכך שרכבים אלו פלטו מזהמים בהיקף רחב מעל רף הפליטה המקסימלי לרכב, הקבוע בתקינה אשר אומצה בישראל, תוך הפרת הוראות הדין". עוד נטען כי הערכת היקף פליטת מזהם ה-NOX מכלי הרכב שנכנסו למדינת ישראל במרמה עומד על 3,881 טון.
למעשה טוענת המדינה כי "עניינה של תביעה זו בנזק שגרמו הנתבעות, אשר במחדליהן גרמו לפליטה עודפת של אלפי טון מזהם ופגעו במדיניות אשר הנהיגה המדינה לצורך צמצום היקף פליטת מזהמים בישראל ושיפור איכות האוויר והכול במטרה למניעת תחלואה, תמותה ופגיעה בבריאות הציבור".
התביעה, נטען, עוסקת בפרשת הונאה חוצת מדינות ויבשות, במרכזה עומדים מעשי מרמה וזיוף שבוצעו כביכול על ידי יצרניות הרכב מהמובילות בעולם, פולקסוואגן ואאודי. זאת, במטרה לצלוח את מבחני זיהום האוויר שעברו כלי רכב מתוצרתן, גם באמצעות הצהרה כוזבת באשר לרמות הזיהום מהמנועים. עוד נטען, כי הפרשה נחשפה לראשונה בספטמבר 2015 בארה"ב.
כך, לטענת המדינה, כלי הרכב בהם הותקנה התוכנה התרמיתית יוצרו בהיקפים גדולים ושווקו למדינות רבות, ו"מספר ימים לאחר חשיפת הפרשה הודתה פולקסווגן בייצור ובשיווק של כ-11 מיליון כלי רכב בעלי מנוע מהסוג האמור". הפרשה זכתה לכינוי "פרשת דיזלגייט", ובגינה ננקטו הליכים משפטיים על ידי מדינות רבות בעולם. בתביעה טוענת המדינה כי בהסדר הסופי נשאה חברת פולקסווגן בארה"ב בתשלום סכום העומד על כ-22 מיליארד דולר.
התביעה הוגשה ע"י עוה"ד חגית פלאוט-באב"ד מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, מירב קניג-ולרשטיין מנהלת המחלקה המסחרית בפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי) ועו"ד ליאורה חביליו, ובסיוע המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה וייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. עוד תרמו תרומה משמעותית לגיבוש התביעה: המשרד להגנת הסביבה, אשר השקיע תשומות רבות בביסוס המסד העובדתי, ומשרד הבריאות.
טרם הוגש כתב הגנה.