האוטובוסים הדו קומתיים הקודמים של אגד סיימו בעיראק - האם לחדשים מחכה גורל אחר?
הפרטים שמאחורי הודעת השר רגב: אגד הזמינה 4 אוטובוסי דאבל דקר. בשנות ה-90 היא הפעילה 51 דו קומתיים שהנוסעים אהבו, אבל יצאו מהר יחסית משירות ונמכרו למפעילים במפרץ הפרסי
לשרי התחבורה בירושלים יש משיכה עזה לאוטובוסים של לונדון. ב-2014 הבטיח ישראל כץ שחברת דן תפעיל בתל אביב אוטובוסים דו קומתיים. התוכנית מעולם לא מומשה.
היום הכריזה השרה מירי רגב שב-2021 אגד תפעיל אוטובוסים כאלה בקווים בין עירוניים ופרברים מהירים. כאן לפחות יש באמת עסקה, אם כי קטנה: אגד הזמינה ממאן הגרמנית בסך הכל 4 אוטובוסים כאלה, עם מנועי טורבו דיזל בהספק 360 כ"ס וציר אחורי כפול מאחור, שיסופקו בסוף השנה.
אוטובוס דו קומתי יכול לסייע בהפחתת הצפיפות והפקקים בכניסה לתחנות המרכזיות העמוסות, אך זמן העלאת הנוסעים אליו ארוך יותר: באוטובוס בין עירוני חד קומתי יש 48 מקומות, בדו קומתי יש 82 מקומות. בגלל שמדובר באוטובוס נמוך רצפה אין מקום לאחסן את המזוודות והתיקים מתחת לתא הנוסעים, אלא ב"חדר" מטען נפרד בסוף האוטובוס שגבוה מספיק כדי לעמוד בו. מבנה התא עשוי להקשות למשל על הובלת אופניים של הנוסעים.
אגד כבר הפעילה בעבר אוטובוסים דו קומתיים. בסוף שנות ה-80 נרכשו 51 אוטובוסים כאלה מתוצרת ניאופלן הגרמנית. הם הופעלו בעיקר בקווי השירות הבין עירוניים מתל אביב לירושלים, מת"א לחיפה, מת"א לבאר שבע ובקווי אילת.
רוב הנוסעים אהבו אותם, בעיקר את ארבעת המושבים הראשונים של הקומה השנייה, שהעניקו תצפית מרהיבה על הנוף. הנוסעים החרדים התלהבו פחות, מאחר ובאוטובוסים הותקנו מסכי ווידיאו שנועדו לבדר את הנוסעים בנסיעות ארוכות, ולהכניס לאגד כסף מהקרנת פרסומות. התכנים לא ממש התאימו לקהל החרדי, והמסכים הודממו.
המחלקה הטכנית של אגד התלהבה מהם עוד פחות, בגלל תקלות תכופות במנוע והגיר, שגרמו לאוטובוסים להיעצר לא פעם בצד הדרך. בניסיון להקל את העומס הועברו האוטובוסים מהקווים לירושלים לקווי השפלה נטולי העליות, אבל גם שם נמשכו הבעיות המכאניות.
בתחילת שנות ה-2000 הועברו האוטובוסים לאחסנה בחניון אגד במחסום ארז, אחרי שירות קצר יחסית. סוחרים ירדנים הציעו לרכוש אותם ורובם אכן יצאו מהארץ והועברו לשירות חברות אוטובוסים בעיראק ובמדינות המפרץ.
ב-2004 נלקחו שבעה מהנותרים למוסך אגד בירושלים, ומהם נבנו שלושה אוטובוסים מתפקדים, שגג הקומה השנייה שלהם נוסר והם שימשו בקו 99 התיירותי בירושלים עד 2013.
גורם בהנהלת אגד, שעוד הספיק לשבת מאחורי ההגה של הניאופלנים, אמר אתמול כי "זו הייתה חוויה גם לנהג. אוטובוסים כאלה היו יכולים לעזור לנו עכשיו עם העומסים בגלל הרכבת המושבתת".
נקווה שעד להגעת הדור החדש בעוד כמה חודשים באמת כבר תוחזר רכבת ישראל לפעולה.