$
בארץ

בניגוד להבטחה: ההטבות יבוטלו, רוכבי הדו־גלגלי ישלמו יותר

הפעימה השנייה של ביטול הטבות המס על מערכות ABS ואביזרי בטיחות לקטנועים תכניס למדינה 4.3 מיליון שקל נוספים. זאת בניגוד להבטחת רשות המסים, ודווקא כאשר הביקוש לקטנועים עולה, כדי להתמודד עם הקורונה וכאלטרנטיבה לפקקים

אודי עציון 06:5718.05.20
המדינה מעלה את המסים על הקטנועים - ועושה זאת דווקא בימי הקורונה, כאשר הביקוש להם מתעורר. זאת באמצעות ביטול ההטבות על אביזרי בטיחות.

המהלך, פעימה שנייה של רפורמה במסוי על אביזרי הבטיחות ברכב דו־גלגלי, יתבצע ביולי ועומד בניגוד להבטחות רשות המסים לוועדת הכספים כי אינו מיועד להגדלת הגבייה.

 

 

ברשות המסים הציגו זאת כמהלך שנועד לעודד אביזרי בטיחות חדשים, כמו בקרת אחיזה ומשכך היגוי שמוצעות בעיקר בדגמי האופנועים היקרים ונדירות בדגמים העממיים. זאת תוך ביטול הדרגתי של ההטבות למערכות ABS שכבר נדרשות לפי התקנות ב־50% מהכלים, ובכלים תלת־גלגליים.

 

יו"ר ועדת הכספים המיועד משה גפני. עודד את רכישת הרכב הדו־גלגלי ב־2018 יו"ר ועדת הכספים המיועד משה גפני. עודד את רכישת הרכב הדו־גלגלי ב־2018 צילום: אלכס קולומויסקי

 

הפחתת ה־ABS נועדה להתבצע ב־3 פעימות, אשר האחרונה שבהן - ביטול מלא של ההטבות - מיועדת ליולי 2021. עד עתה עמדה הטבת המס על מערכת ABS על 610 שקל, ולאחר הפעימה השנייה של ביטול ההטבות תעמוד ההטבה על 250 שקל. הטבת המס לכלים תלת־גלגליים תרד בממוצע ב־350 שקל. אלו יובילו להעלאת הכנסות המדינה ב־4.3 מיליון שקל ביולי הקרוב, וביולי בשנה הבאה ב־2.6 מיליון שקל נוספים.

 

עם אישור ההטבות ב־2018, הבטיחה המשנה לראש רשות המסים מירי סביון כי תבחן את נתוני תפוצת מערכות הבטיחות האחרות לפני ביצוע הפעימה השנייה. באותו דיון היא אמרה: "יש התחייבות שלנו לבדוק את המציאות בשטח. אין מצב שנעלה מסים בתפיסה".

 

באותו מעמד אמר יו"ר ועדת הכספים משה גפני, "אם יהיה שינוי עם אבזרי הבטיחות, נצטרך להידבר. אני מבקש שלא תעשו שום דבר חד צדדי". אלא שרשות המסים לא שבה עם נתונים שיצדיקו את השלב השני ולא ביקשה לשנות את הרפורמה.

 

ברשות טענו בתגובה: "מערכת ABS הפכה לדרישת חובה באופנועים מעל 125 סמ"ק. לאור זאת, אין מקום לתת בגינה תמריצי מס".

 

התקופה האחרונה הוכיחה את הביקוש לקטנועים, המשמשים אלטרנטיבה למי שעקב הקורונה נאלצו להפסיק להשתמש בתחבורה ציבורית, וכן לעצמאים שנותרו ללא עבודה, רכשו קטנוע והחלו לעבוד כשליחים. באפריל למשל בעוד ששוק המכוניות התרסק ב־88%, שוק הדו־גלגלי ירד רק ב־40%, כאשר עיקר הירידה היתה באופנועים, ולא בקטנועים העממיים.

x