פרשנות
לבכיר עם ניסיון בטיפול במגיפות דרושה עבודה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב קיבל הזדמנות להודיע שהוא מחפש עבודה בכל כלי התקשורת בישראל בו-זמנית, בניגוד למיליון מובטלים אחרים. הוא מיקסם את האירוע, היה מלא שבחים עצמיים, ואפילו נעזר בהמלצות מחברים. את העובדה שמנכ"לים תמיד מסיימים תפקיד כשהממשלה מתחלפת אף אחד לא הזכיר
1. לידיו של משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות הפורש, נפלה זכות גדולה: בניגוד למיליון השכירים במשק שיצאו לחל"ת או פוטרו, לו ניתנה האפשרות להודיע שהוא מחפש עבודה בכל אתרי החדשות, כולל הודעות פוש (PUSH) מרעישות. זו פריבילגיה שהוא השיג בזכות ולא בחסד, לאחר שהפך לאחת הדמויות הבולטות בניהול המשבר הבריאותי הגדול בתולדות האומה, לטוב ולרע.
- משה בר סימן טוב הודיע על פרישה מתפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות
- מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שוקל לפרוש
כל אחד יודע כי מנכ"ל במשרד ממשלתי מתמנה כמשרת אמון. כלומר, ברירת המחדל ב-99% מן המקרים היא שהמנכ"ל עוזב את משרדו ביום שבו מגיע השר החדש, אלא אם נאמר אחרת.
בשורה האחרונה במכתב הפרישה "הדרמטי" של בר סימן טוב הוא מציין כי יישאר בתפקידו עד שיידרש "להעברת מקל מסודרת". כלומר, הוא הודיע למעשה שימשיך את הנוהג הקיים במדינה זה 72 שנים, שלפיו המנכ"ל לא הולך לשום מקום עד שהשר החדש מגיע.
בר סימן טוב, שהוכיח עצמו במהלך המשבר כאסטרטג ופוליטיקאי מתוחכם, קיבל כנראה את המלצת יועציו "לפדות את הצ'ק" ולא להמתין עוד כמה חודשים, כאשר האופריה סביב הטיפול במשבר הקורונה תתחלף אולי בדיבורים על ועדת חקירה.
בר סימן טוב ניצל את המומנטום ולא פיספס את ההזדמנות לשגר קורות חיים מלאי שבחיים עצמיים לכל המשק. "תודה לנתניהו שאפשר לי לנהל את משבר הקורונה", ו"שמנו לעצמנו שני יעדים.... ועמדנו בשניהם בהצלחה" - הן רק שתי דוגמאות לכך.
במילים פשוטות, "ברסי" (כך מכנים אותו זה שנים), מכריז: למרות שאני לא רופא, באתי-ראיתי-כבשתי. אם לא די בכך, השכיל מנכ"ל משרד הבריאות הממולח לאותת גם למגזר הפרטי שהוא פנוי כאשר "נפרד" מהמגזר הציבורי.
היוזמה המאוד לא שגרתית הזו של בר סימן-טוב מיועדת גם להעביר מסר ברור לנתניהו, שבשעות אלה סוגר את הפרטים האחרונים של ממשלתו החדשה - אני פנוי. רק מי שזכו לשעות ארוכות בפריים טיים במשך חודשיים רצופים ונהנו מתמיכה ציבורית של יותר מ-70% (לפי סקר של ערוץ 12 על תפקודו של בר סימן טוב במשבר) יכולים להרשות לעצמם פריבלגיות כאלו.
על הדרך, זכה בר סימן טוב לעוד "בונוס": מכתבי המלצה. התגובות של ראשי מערכת הבריאות מיהרו להגיע, ואפילו פרופ' זאב רוטשטיין, הנמסיס של משרד הבריאות שתקף את בר סימן טוב על טעויות רבות בניהול המשבר, נאלץ לברך גם.
2. עוד מוקדם לסכם את הקדנציה של בר סימן טוב. לא יהיה מוזר למצוא אותו שוב באותו תפקיד בדיוק בממשלה הבאה, למרות שבשיחות שערך עם מקורביו הוא הבטיח: "אני עוזב ולא יודע לאן - בכל זאת חמש שנים שלמות הן לא יומיים".
אותם מקורבים טוענים כי אם זה היה תלוי רק בו, בר סימן טוב היה עוזב כבר עכשיו. הצעות עבודה הוא קיבל למכביר, אבל זה היה לפני פרוץ משבר הקורונה - אירוע דרמטי שלא רק שינה את העולם, אלא גם את בר סימן טוב עצמו, ולכן הן כבר לא רלונטיות.
אגב, לא יהיה מפתיע אם בר סימן טוב ימונה בממשלה הבאה למנכ"ל של משרד ממשלתי אחר: אין מניעה שהוא ינהל את האוצר או את משרד רה"מ של נתניהו, שאיתו הוא בילה את רוב השעות המכריעות. כמי שגדל באגף התקציבים באוצר, והתמחה בבריאות, חינוך רווחה ועבודה - הוא מסוגל לנהל את שלושת המשרדים בקלות.
בר סימן טוב לא רק עובר מסך, כפי שיכולנו להתרשם בחודשים האחרונים, אלא יעבור גם כל ועדת מינויים: הוא ממלכתי ורהוט ונחשב למנכ"ל מקצועי ולא פוליטי.
יש לבר סימן טוב יתרון עצום נוסף: הוא הסתדר עם ליצמן. אם הסתדר עם ליצמן, הוא יכול להסתדר עם כולם. הנושא הזה מקבל חשיבות כפולה ומכופלת בממשלה הבאה, שאחד ממאפייניה היה ההתנגשות החזיתית והאלימה בין הדרג הנבחר לדרג המקצועי.
בחמש השנים האחרונות, התופעה הקשה הזו קיבלה אין ספור צורות ובאה לידי ביטוי במתקפות בוטות על היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה, נציב שירות המדינה והמפכ"ל וגם ביוזמות למנות סמנכ"לי משרדים פוליטים ולשלב דמויות פוליטיות בוועדות איתור לתפקידים הרמים ביותר בשירות המדינה.
בר סימן טוב, שהצליח כאמור להסתדר עם השר שמעליו ליצמן, ידע מתי לוותר ומה לבקש, על מה להתפשר ועל מה לא, לחתור לטובת הכלל גם אם זה היה כרוך בטובה כפולה לחרדים. בממשלה הבאה התכונה הזו תהפוך לנכס, בעיקר עבור נתניהו שנשאר ללא אנשי מקצוע ממלכתיים ואיכותיים בסביבתו: רונן פרץ, פעיל ליכוד לשעבר, לא היה הבחירה הראשונה של נתניהו למנכ"ל משרדו. לא מופרך לחשוב שנתניהו ירצה את בר סימן טוב לידו.
3. מה עדיף לאזרחי ישראל? משרד בריאות עם בר סימן טוב או בלעדיו? האם לא עדיף שיישאר? חשוב לזכור: החששות והתחזיות ל"גל שני" של קורונה לא הופרכו ולא נעלמו.
בסיבוב הבא המשק הישראלי לא יוכל לסבול עוד סגר כללי כפי שהיה בחודשים האחרונים והמערכת תצטרך להתמודד עם מאות מונשמים במקביל, אך גם יהיה לה מערך סיכול (בדיקות-תחקירים-בידודים) הרבה יותר משכולל. האם האיש שכבר למד את המערכת, מכיר כל פרט בה, לחם מול הקורונה, מכיר את כל הפונקציות, חייב דווקא עכשיו לעזוב. לא חבל על הידע ועל הניסיון?
4. אחרי הכל, צריך לזכור כי במשרד הבריאות קיימת שדרה ניהולית משובחת, מהטובות ביותר במגזר הציבורי. קשה לחשוב על יחידה ממשלתית או ציבורית שבה קיים מצבור של הון אנושי, איכותי ומחויב כמו במשרד הבריאות, וההתמודדות המוצלחת עם הקורונה היא ההוכחה החותכת ביותר לכך.
אם פרופ' איתמר גרוטו, מומחה עולמי בבריאות הציבור וחבר הנהלה בארגון הבריאות העולמי, שמכיר כל פונקציה במשרד, יקבל על עצמו את התפקיד – והוא אכן יקבל אותו ללא צורך בשכנוע ארוך - מה יקרה למשרד הבריאות? האם הוא ינוהל פחות טוב? הרי גרוטו היה לא פחות מעורב בסוגיות המרכזיות בטיפול במשבר מאשר בר סימן טוב.
ומה יקרה אם סוף סוף נראה גם אישה בראש משרד הבריאות כמו פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, רופאה מומחית בבריאות הציבור שליוותה את בר סימן טוב לאורך כל הדרך או את ד''ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד שהיתה אחראית על ההיערכות של כל מערכת הבריאות (בתי חולים וקופות חולים) להתמודדות בשטח עם המשבר הבריאותי החמור אי פעם –והמערכת הגיבה היטב.
מה שחשוב לזכור הוא כי המשבר הזה, כמו משברים אחרים, הוכיחו כי החזקת תואר פרופ' או ידע נרחב בתפקוד הריאות או הלב לא מהוות ערובה לחיבור למציאות, לאינטליגנציה רגשית ופוליטית או ליכולת ניהולית גבוהה, והעובדה שבר סימן טוב לא היה "רופא" לא פגעה במאום וייתכן שאף סייעה להתגבר על המשבר.