תחזית קודרת של מנכ"ל אל על: "היקף הנוסעים לא יחזור לקדמותו"; החל"ת ל-6,000 עובדים הוארך לסוף יוני
במכתב ששלח גונן אוסישקין לעובדים נכתב, "תחזית התנועה לשנת 2021 מדברת על כשליש מההיקף שהיינו רגילים אליו. קצב ההתאוששות עד הגעה למצב יציב, יהיה איטי". בתוך כך גם "הזרמת החמצן" בסך 105 מיליון שקל, לחברה מקופת הפיצויים של העובדים, כפי שפסק השבוע בית הדין האזורי לעבודה, אינה בטוחה
חברת אל על הודיעה היום כי היא מאריכה את החופשה ללא תשלום ל-6,000 עובדים עד ל-30 ביוני. מנכ"ל אל אל, גונן אוסישקין, שלח מכתב לעובדים הכולל תחזית קודרת לגבי השיבה לשגרה. "היקף הנוסעים לא יחזור לקדמותו בטווח הנראה לעין. כתוצאה מכך חברות התעופה, גדולות כקטנות, מקרקעות ומוציאות משירות מטוסים, מתאימות את רשת הנתיבים והיקפי הפעילות שלהן וכפועל יוצא מפטרות עובדים ומתאימות את גודלן למציאות החדשה", כותב אוסישקין.
- מתחדש המו"מ בין הנהלת אל על לבין העובדים בניסיון להגיע להסכמות על תוכנית ההבראה
- ביה"ד לעבודה אישר לאל על למשוך 105 מיליון שקל עודפים מקרן הפנסיה של העובדים
- אל על מאריכה בשבוע את מועד החזרה לשגרה - ל-16 במאי
אוסישקין ממשיך וכותב, "התחרות שחזינו עד כה, תחריף ותהיה קשה יותר בתקופת ההתאוששות וכולם ילחמו על אותם הלקוחות הבודדים שירצו או יהיו מוכרחים לטוס. אנו ניצבים בפני אתגר חסר תקדים לתעופה הישראלית ואל על בראשה. בחודש אפריל עברו בנתב"ג כ-8,500 נוסעים - היקף תנועה של שעה אחת בשיא הקיץ. לפי הערכות של נתב"ג מספר הנוסעים הכולל שיעברו בשדה השנה, יגיע לכדי 6 מיליון, לעומת תחזית של למעלה מ- 25 מיליון נוסעים אליהם נערכו בנתב"ג.
"תחזית התנועה לשנת 2021 מדברת על כשליש מההיקף שהיינו רגילים אליו. מתי נחזור לטוס? לאיזה יעדים נטוס? מתי יסתיים החל"ת עבור כל אחת ואחד מכם? יש לנו הערכות ותרחישים, אך רק המציאות, שלא בשליטתנו, תקבע את אופן חזרת החברה לפעילות. קצב ההתאוששות עד הגעה למצב יציב, יהיה איטי. לאור זאת, אין מנוס בשלב זה מקבלת החלטה על הארכת תקופת החל"ת עד ל- 30 ביוני 2020. החזרה מחל"ת תהיה מדורגת ובהתאם לקצב הגידול בפעילות המסחרית של החברה – וגם זה יקרה רק בתנאי שנצליח לקבל את ההלוואה הנדרשת. התנאי הראשון שהציבו המדינה והבנקים לקבלת הלוואה - חתימה על הסכם עבודה שעיקרו יישום מלא של תוכנית ההתייעלות שגובשה. התוכנית נבנתה בהתאם לדרישות המדינה והבנקים, ממדובר בתוכנית כואבת ולמשך הרבה שנים, אך יחד עם זאת, היא הכרחית כדי לשרוד. הנזקים הכלכליים שספגנו. בזמנים קשים נדרשים צעדים כואבים ואין מחלוקת כי אלו הם אכן ימים קשים מאוד".
יש לציין, כי על פי סיכום בין הביטוח הלאומי והאוצר כל מי שקיבל דמי אבטלה בתחילת משבר הקורונה או הצטרף מאז תחילת המשבר יהיה זכאי לתשלום לפחות עד סוף מאי. זאת, גם אם תקופת הזכאות שלו פגה. במרץ בוצעה הארכה קודמת של הזכאות עד סוף אפריל ועכשיו יש כוונה להארכה נוספת. עם זאת עדיין לא ברור מתי תאושר התקנה לשעת חרום שתקבע את ההארכה. הניסיון מלמד שהתקנות האלו מתעכבות זמן רב בגלל חילוקי דעות בין הביטוח הלאומי לאוצר. הנכונות להארכה מבטאת הבנה של האוצר שכל זמן שהמשק לא חזר לשגרה יש צורך לסייע למובטלים שכמעט אינן יכולים למצוא עבודה. העובדה שההארכה מתבצעת כל חודש מחדש מלמד שהאוצר רוצה לשבת עם היד על השלטר כך שיוכל להפסיק את ההארכות כשהמשק ישתחרר. לגבי עובדי אל על, רובם קרוב לוודאי זכאים ממילא לדמי אבטלה עד סוף יוני, מכח ותק וגיל. אלה מביניהם שאינם זכאים יצטרכו להמתין להחלטה האם תהיה הארכה נוספת של דמי האבטלה גם ליוני.
העובדים הגישו ערעור על החלטת בית הדין לעבודה
בתוך כך, ועד עובדי החברה הגיש צו עיכוב ביצוע וערעור לבית הדין הארצי לעבודה, באמצעות בא כוחו, עו"ד יפעת גירון, על החלטת בית הדין האזור לעבודה בתל אביב למשוך 105 מיליון שקל מכספי יתרות קופת הפיצויים של העובדים. צו העיכוב נועד לעכב את ביצוע פסק דין שהתקבל ב-30 באפריל.
העובדים טענו בערעור, כי בית הדין האזורי שגה בהחלטתו היות שהתעלם מההוראות המפורשות שנחתמו בהסכמים עם נציגות העובדים משנת 2003 שבהם ניתנה לנציגות שליטה בכספים העודפים שיצטברו בקופות הפיצויים. בנוסף טענו העובדים שאם פסק הדין לא יועכב הכסף שישוחרר לטובת אלעל בגלל מצבה הפיננסי - ייעלם ולא ניתן יהיה להשיבו.
בנוסף, הגישה אתמול קבוצת פורשים מעובדי אל על ערעור על החלטת בית הדין האזורי שלא לצרפם כצד בדיון, וגם הם מתנגדים למשיכת הכספים. אם בית הדין הארצי יקבל את הערעור, והכסף לא יוזרם, מדובר בחשש אמיתי להמשך פעילותה של אל על.
אתמול הודיעה החברה כי היא דוחה את חידוש טיסותיה ל-30.6.
שחר אילן השתתף בהכנת הידיעה