משבר הקורונה
משרדי הבריאות והתחבורה החליטו: מורי הנהיגה יוכלו לעבוד תחת אמצעי זהירות
שני המשרדים הבהירו כי ההיתר להוראת נהיגה ולביצוע בחינה מעשית הוא למורים, בוחנים ונבחנים שטרם מלאו להם 67 שנים. עוד נקבע כי תוצב מחיצת ניילון הנמתחת מקדמת הרכב ועד למושב האחורי, מגובה התקרה ועד לקו הכתפיים; מורים לנהיגה: "מחיצה מהגג עד הכתפיים היא דבר שיפגע בשדה הראיה"
אחרי שבמשרד המשפטים הבהירו שמשפטית התקנות לשעת חירום אינן אוסרות על מורי נהיגה לפעול, למרות הכוונה המקורית של הממשלה לאור המלצות משרד הבריאות, משרד הבריאות ניסה במהלך היום למנוע ממשרד התחבורה להשיג את מבוקשו ולאפשר למורי הנהיגה לעבוד. אולם הערב הוציאו שני המשרדים הודעה משותפת שלמעשה טורפת את הקלפים. לפי ההודעה יוכלו מורי הנהיגה לפעול תחת אמצעי זהירות. בכיר במשרד הבריאות הודה הערב בשיחה עם כלכלסיט, כי הדבר כעת מחייב הסדרה כוללת מחדש.
- משרד המשפטים: ראוי כי משרד התחבורה והבריאות יגבשו הנחיות משותפות למורי הנהיגה
- הבלגן בלימודי הנהיגה: סמוטריץ' נכנס לצומת באור אדום
- משרד הבריאות נגד סמוטריץ': "חידוש לימודי הנהיגה - סיכון ממשי לבריאות הציבור"
הסיבה לכך היא כי אם לפי משרד המשפטים לא נאסרה במפורש עבודתם של מורי נהיגה, בפועל עוסקים רבים יכולים לפעול. המשנה ליועץ המשפטי כתב בחוות דעתו אתמול בלילה כי "עמדתי זו, לפיה לא קיים איסור משפטי על קיום שיעורי נהיגה, נובעת מלשונן של התקנות בנוסחן הנוכחי... ומובן כי בידי משרד הבריאות - נוכח עמדתו המקצועית באשר לסיכון הממשי לשלום הציבור במצב זה - להביא בפני הממשלה בהקדם הצעה לתיקון נוסח התקנות כך שהדבר ייאסר במפורש".
כעת למשל יכולים גם פסיכולוגים לנסות ולטעון כי התקנות לא אוסרות עליהם לפעול כל עוד הם מקפידים על ההוראות של מרחק של 2 מטר ומסיכות. מאידך מאחר ומגע אסור, ספרים וקוסמיטקאיות למשל לא יוכלו לטעון זאת.
בהודעה המשותפת של משרדי הבריאות והתחבורה הבהירו כי ההיתר להוראת נהיגה ולביצוע בחינה מעשית הוא למורים, בוחנים ונבחנים שטרם מלאו להם 67 שנים, יש להציב שילוט בתוך הרכב, במקום מרכזי וגלוי לעין, בו יפורטו כל הנחיות נקיטת אמצעי הזהירות.
לא יימצאו ברכב בזמן נתון יותר משני אנשים - מורה/בוחן ותלמיד, הן בשיעור נהיגה והן במהלך בחינה מעשית, לא יתקיים כל מגע פיזי בין המורה/בוחן, לבין התלמיד, הן המורה או הבוחן והן התלמיד יחבשו מסכה לאורך כל זמן שהותם ברכב, התלמיד ילבש כפפות לאורך כל השיעור או הבחינה, תוצב מחיצת ניילון הנמתחת מקדמת
הרכב ועד למושב האחורי, מגובה התקרה ועד לקו הכתפיים באופן שיחצוץ בין פניהם של המורה והתלמיד אך יאפשר התערבות של המורה/הבוחן בהיגוי בצורה בטיחותית במידת הצורך. המורה ידאג לחטא את גלגל ההגה, מוט ההילוכים, בלם היד והאיתות, בעת כל החלפה של תלמיד, השיעור או המבחן יתקיים תוך ששני חלונות הרכב האחוריים פתוחים.
וכן כי התלמיד יהיה חייב למסור הצהרה למורה כי בשעה האחרונה טרם הגעתו לשיעור או לבחינה, מדד חום לעצמו וכי חום גופו לא עלה על 38 מעלות צלזיוס במהלך השבוע האחרון, כי הוא לא היה במגע עם חולה קורונה מאומת במהלך השבועיים שקדמו למועד השיעור וכי אין לו אף אחד מן התסמינים – שיעול וקשיי נשימה.
על פי הסיכום מפקחים מטעם רשות הרישוי יבצעו פעולות פיקוח, אשר נועדו להבטיח את קיום ההנחיות ולהגדיל את המודעות לחשיבות הנקיטה באמצעי הזהירות בעת הזו.
"המחיצה מהגג עד הכתפיים תפגע בשדה הראיה"
מורי נהיגה הזהירו מהשלכות ההנחיות החדשות. "מחיצה מהגג עד הכתפיים היא דבר שיפגע בשדה ראיה של המורה למראה השמאלית, וביכולת שלו לזהות ולתקן בזמן סטיות מהנתיב של התלמיד, או להגיב לסטיות של כלי רכב אחרים. זו פשוט הזייה", סיפר מורה וותיק ממרכז הארץ.
מורה ותיק מירושלים התייחס להגבלת הגיל על העוסקים במקצוע. "רוב המנהלים המקצועיים של בתי הספר לנהיגה הם בני 67 ומעלה, ולא יוכלו לבצע כעת טסט פנימי, מעבר לעניין העקרוני של לשלוח אנשי מקצוע ותיקים אל הקרח, לאסור עליהם לעבוד בזמן שהמדינה לא נותנת להם דמי אבטלה".
תלמידים שכבר נקבעו להם טסטים עלולים להפסיד את דמי הטסט בסך 145 שקל, מאחר ונקבע כי לא יבצעו מבחני נהיגה מעשיים ברכב שלא הותקנו בו מחיצות הניילון. "הטסטים יתחדשו ב-3 במאי, אבל לא כל המורים יספיקו למצוא מתקין למחיצות ולהפסיק לבצע את ההתקנה בפועל עד אז", הזהיר מורה נוסף.