מנהלים ובעלי עסקים - עכשיו הזמן שלכם לקחת את העניינים לידיים
משבר הקורונה הוביל חברות ועסקים רבים לקשיים כלכליים. מה ניתן לעשות כדי למנוע קריסה?
מוגש מטעם DUN'S 100
המשבר הכלכלי עקב הקורונה כבר כאן, ולצערי התוצאה הישירה שלו הינה אפקט דומינו של חברות ועסקים שנקלעים לקשיים ובסכנת קריסה. רבים תלו תקוות בתוכנית הסיוע הכלכלית הממשלתית – אך זו התבררה כמצומצמת מאוד. היא אינה מעניקה סיוע אמיתי ומשמעותי שיכול למנוע את קריסתם של עצמאים, בעלי עסקים וחברות המחזיקים את המשק הישראלי ומעסיקים מיליוני עובדים, ולא נותנת מענה מיידי - בו בזמן שהעסקים כבר בקושי שורדים.
בשל התמחותנו בתהליכי הבראה ושיקום חברות ועסקים, פנו אלינו חלק גדול מהמגזרים העסקיים שנפגעו קשה כתוצאה מהמשבר, ובשם רוב המגזר העסקי אף הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה מן המדינה להפעיל בימים אלה את הסמכות הקבועה בחוק מס רכוש וקרן פיצויים (בה שוכבים מיליארדי שקלים מכספי הציבור) ולהתקין תקנות שיאשרו מתווה פיצויים הולם לעסקים שנפגעו מהתפשטותו של נגיף הקורונה בישראל באופן יעיל ומיידי. בנוסף, פנינו לבנקים ולעומדים בראשם להקפיא את האשראי וההלוואות לרבעון הקרוב. לשמחתנו, בנק הפועלים הרים את הכפפה והוציא הודעה ברוח זו. נקווה כי שאר הבנקים יוכיחו אף הם אחריות וערבות הדדית. אחרי הכל זה אינטרס משותף של כולם, והבנקים נשענים על פעילותם של עסקים אלו.
הפעולות הללו חשובות כשלעצמן, אך אינן מספקות פתרון מיידי לכלל העסקים, שמנסים בימים אלה בכל כוחם להציל את העסק.
למנהלי חברה או עסק, יש אחריות אישית: בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקפו בשנה האחרונה, מנהלים, דירקטורים ובעלי תפקידים בכירים בחברה, עלולים להיות חשופים לאחריות אישית כבדה ביותר אם החברה הגיעה להליכי חדלות פירעון. עם זאת, ישנו סעיף המעניק הגנה במידה ויוכח כי אותו בעל תפקיד פנה והתייעץ עם גורמים מקצועיים המתמחים בתחום שיקום עסקים, וכי פעל באופן אקטיבי למניעת קריסת החברה.
במקביל, קיימות אפשרויות שונות לפי החוק לקבל הגנה מבית-המשפט על מנת למנוע את קריסת העסק, ולאפשר את השבתו לפעילות תקינה ולהבראה. יש יתרונות וחסרונות שונים בהליך שכזה, והוא רק אחת האפשרויות הקיימות מעבר לקיים במסגרת החוק.
לא לדחות קבלת החלטות. אל תדחו, אל תגידו "מחר". השוק במצב של האטה ומדי יום המצב רק מחמיר. אם העסק בבעיה גדולה, בוודאי אם אתם שוקלים לפנות להקפאת הליכים או לפירוק בעקבות המצב, חשוב לפנות לעזרה באופן מיידי. צעד כזה יכול להציל את העסק; ככל שמטפלים בסיטואציה מוקדם יותר – כך מגוון הפתרונות גדול יותר ועשוי להיות פחות אגרסיבי, וניתן למנוע התדרדרות חמורה במצב העסק. זה עשוי להציל גם אתכם, ולכסות אתכם מבחינת האחריות.
כך שזה יכסה אתכם מאחריות, וגם כי העבר והניסיון מוכיחים שככל שמטפלים בסיטואציה מוקדם יותר – כך מגוון הפתרונות גדול יותר ועשוי להיות פחות אגרסיבי, וניתן למנוע התדרדרות חמורה במצב העסק.
בהקשר זה, חשוב לדעת כי הפנייה לבית-המשפט הינה רק פתרון אחד. ישנן אפשרויות רבות נוספות שבעלי עסקים אינם בהכרח מודעים אליהן, כמו פנייה לבנקים בבקשת דחייה בתשלומי פירעון ההלוואות לאור הפגיעה בהכנסות, יצירת תכנית הבראה פנימית ועוד.
בנו תכנית חירום להצלת העסק- בעוד שההכנסות יורדות דרמטית או נעלמות לגמרי, ההוצאות השוטפות של העסקים נשארות ללא שינוי – לרבות שכירות, עובדים, מיסים וכל הוצאה קבועה אחרת. מצב זה גורם לעסקים רבים לעבור מרווח להפסד. זו אינה גזירת גורל! אנו מלווים עסקים וחברות שלקחו את האחריות לידיים, על ידי בניית תכנית פעולה מותאמת למצב, המתחשבת במצב הבלתי וודאי ותוך הפעלת כלים ייחודיים למצבי משבר.
ישנה שונות גדולה בין עסק שלא יכול לעבוד בכלל בתקופה הזו וחייב לבצע במהירות תכנית חירום שתמנע את קריסת העסק (ובמידת הצורך - ליצור גיבוי וכיסוי משפטי), ובין עסק שיש לו תוחלת עבודה מסוימת בתקופה זו, אזי יש לבצע היערכות לשינוי ופיתוח אפיקי פעילות ייחודיים שיעבו את הפעילות העסקית השגרתית, תוך השתחררות מחוזים או נכסים מכבידים והתייעלות המערכת הקיימת.
מצוקה תזרימית- קיימות דרכים רבות להתמודדות עם קשיים בתזרים; מלבד גורמים חוץ בנקאיים, ניתן להגיע להבנות מול בנקים, מול ספקים ומול הרשויות (ארנונה, רשות המיסים ועוד). הניסיון מוכיח כי כאשר ישנה תוכנית עסקית רצינית שנוצרה בידי כלכלנים ואנשי מקצוע, וישנה התנהלות והידברות רצינית ומנוסה מול הגורמים השונים, ניתן לקבל מהגורמים השונים תנאים מתאימים לדחיית או פריסת התשלומים וההוצאות.
היזהרו כאשר אתם לוקחים הלוואות. במקרים רבים, הצעד הראשון של בעלי עסקים במשבר הוא ליטול הלוואה. עם זאת, בתקופה הנוכחית בנקים מקשיחים את התנאים ללקיחת הלוואה ואף מסרבים לבקשות רבות המגיעות מעסקים במצוקה. חשוב מאוד לא להתפתות וליטול הלוואות מגורמים מפוקפקים בתנאים קשים שהם בלתי סבירים לתזרים של העסק וליכולתו של העסק לעמוד בהם בטווח הקצר-בינוני.
בנוסף, המדינה החליטה להקים קרן לסיוע למתן הלוואות ואשראים לעסקים בערבות המדינה וניתן לפנות גם אליה בבקשת סיוע. כמו כן, כאמור בליווי נכון ובהצגת תוכנית עסקית ונתונים מתאימים ניתן לקבל אשראים דומים גם מהמערכת הבנקאית ומגופי מימון אחרים בתנאים שהם סבירים ומאפשרים לתמוך בעסק גם בתקופה מאתגרת.
התאימו את כוח האדם בעסק לצורך הנוכחי. זהו צעד כואב, אך לעיתים מתחייב כדי להישאר "עסק חי". הוציאו את העובדים שאינם חיוניים לתפקוד השוטף של העסק לחופשה ללא תשלום לתקופה הקרובה. חשוב מאוד לבצע תהליך התייעלות שלא ידרדר את העסק למצב קשה יותר שממנו יהיה קשה להשתקם. גם העובדים שיוצאים לחופשה יבינו כי מדובר בצעד הכרחי במטרה שיהיה להם מקום עבודה לחזור אליו כשמצב המשק ישתפר.
ערכו בדיקה מדוקדקת של ההוצאות השוטפות – וסננו את המיותר. ישנן לא מעט הוצאות ש"נבלעות" בשגרה היומיומית ואין בהן צורך יותר. זה הזמן לעבור על כל שורה בתקציב, להסיר את המיותר, ובמידת הצורך ניתן לנהל משא ומתן מחודש מול ספקים שונים. ההוצאות השוטפות מתבררות במצטבר כהוצאה משמעותית בתקציב השנתי.
לסיום, היזהרו מעצות אחיתופל. בתקופה בה כל החלטה יכולה להיות משמעותית לגורל העסק, זה לא הזמן להסתמך על שמועות, על חברים או מקורבים. היוועצו באנשי מקצוע, בהתאם לצורך הספציפי של החברה שלכם. פנו לעורך דין, לרואה חשבון. בתקופה רגישה – טעות קטנה יכולה לגרום נזק גדול. יש מה לעשות - וצריך לעשות!
מאת ד''ר שלמה נס, עו''ד ורו"ח, שותף מייסד בכיר במשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', מומחה להבראה ושיקום חברות בקשיים