תאונת הברום ברכבת הסתיימה אחרי ארבע שנים בתרומה של 600 אלף שקל לדימונה
בית המשפט המחוזי אישר הסדר פשרה. בתאונה ב-2016 שתי רכבות משא התנגשו, מטען של ברום התפזר על הקרקע - ותושבי דימונה הורו להסתגר בבתיהם שעות ארוכות
בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר היום (ה') הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה נגד רכבת ישראל וחברת המטענים שלה, לאחר אחד מהאירועים הבולטים בתחום זיהום הסביבה של רכבת ישראל, שהתרחש במרץ 2016
- דו"חות רכבת ישראל מגלים: ב-2015 הוכפל מספר אירועי הבטיחות החמורים
- המשרד להגנת הסביבה פותח בחקירה פלילית נגד הרכבת בשל התאונה בדימונה
- תאונת הברום: "העיר דימונה הייתה יכולה להימחק. נס שזה נגמר ככה"
התאונה ארעה לאחר ששתי רכבות משא עלו על אותה מסילה והתנגשו זו בזו. אחד המטענים שאוחסן בקרונות היה מטען של 21 טונה ברום - חומר גלם שהיה אמור להגיע למפעלי ים המלח. בעקבות ההתנגשות ונפילת המטען לקרקע הוכרז אירוע חומרים מסוכנים, ועד שכל הברום נאסף, מאות מתושבי דימונה שגרים בסמוך למסילה נאלצו לכלוא עצמם בבתיהם למשך שעות ארוכות מחשש לבריאותם.
בדיקה ראשונית שנערכה בזמנו על ידי רכבת ישראל העלתה שורת כשלים חמורים, כולל המשך נסיעה של רכבת חדשה על המסילה וזאת לאחר ניתוק קרונות מרכבת שכבר עברה שם; עובד של החברה שהבחין שחסרים לו קרונות אבל לא השלים את הבדיקה מה חסר ומה לא; ומוקד בקרה של תנועת המטענים שאישר לרכבת חדשה לעלות על אותה מסילה שם נסעה רכבת אחרת, כאשר כבר היה חשש שלא כל הקרונות הגיעו ליעדם.
חלק מתושבי דימונה הגישו בקשה לתביעה ייצוגית כנגד רכבת ישראל על סך כ-20 מיליון שקל בשל עגמת נפש וכליאה כפויה. לאחר כארבע שנים כאמור אישרה שופטת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב אסתר נחליאלי חיאט הסדר פשרה שבמסגרתו רכבת ישראל לא הודתה בטענות, אבל הסכימה להעביר לעיריית דימונה כ-600 אלף שקל לתקצוב תוכניות העשרה ללימודים שאותן תנהל העירייה. ברכבת עוד טענו שלא נגרם נזק ממשי ובפועל איש לא נפגע מהשתחררות מטען הברום בסמוך לעיר. חברת הרכבת יוצגה על ידי עוה"ד ניר שמרי וחן נוסל ממשרד שבלת.