משבר הקורונה
מכון גרטנר ממליץ: לאפשר להורים להפעיל מסגרות חינוך ביתיות
כן ממליץ המכון לחקר האפידמיולוגיה, להעדיף החזרת כיתות א'-ג' ללימודים לפני גני הילדים. עם זאת הוא קובע שמערכת החינוך היא "נקודת תורפה מרכזית בהשתלטות על המגיפה" והמחיר הכלכלי של חזרה מהירה מדי ללימודים עלול להיות סגרים נוספים
מכון גרטנר לחקר האפידמיולוגיה, ממליץ לממשלה להחזיר ללימודים את כיתות א'-ג' לפני גני הילדים. זאת בשל העובדה ששבתי הסר התנאים למניעת הדבקה טובים יותר. כן ממליץ המוסד שהוא מכון המחקר הלאומי לחקר האפידמיוליגה, לאפשר להורים המעוניינים בכך לפתוח מסגרות חינוך ביתיות עצמאיות שיחסכו הדבקה. זאת כיוון שמספר המשפחות שיהיו מעורבות במסגרות כאלו קטן יותר.
- "ילדים שהיום לא מוגדרים בסיכון עלולים להפוך לכאלה בגלל השבתת מערכת החינוך"
- משרד החינוך: מהשבוע הבא מערכות לימודים מלאות של למידה מרחוק
- שר החינוך: מודל החזרה ללימודים - קבוצות קטנות עם מורים קבועים, בשילוב לימוד מקוון
מסמך המכון מסביר כי "בראייתנו קל יותר לנהל את החזרה לשגרה של ילדי הכיתות הנמוכות מאשר את ילדי הגן, כיוון שהמעטפת התומכת את המורה בבית הספר גדולה יותר (יש מנהלת במשרה מלאה ואנשי סגל נוספים)". כן, "ניתן לאייש סגל נפרד לתת הקבוצות וקל יותר לשלוט בילדים הגדולים יותר". עם זאת הם מציינים ש"השיקול המשקי מעדיף את השבת ילדי הגן תחילה, כיוון שהאפקטיביות של עבודה מהבית גבוהה יותר ככל שהילד שנותר בבית עצמאי יותר". המסמך מדגיש כי אין להחזיר את גני הילדים והכיתות הנמוכות ללימודים ביחד כדי לא להגדיל את הסיכון להתפרצות מחודשת של המגיפה.
מחברי המסמך כותבים ש"בחודשים הקרובים צפוי כי יהיה מספר ילדים גדול, גם בגילאים הצעירים, שעישארו בבית כיוון שחלק משכבות הגיל אינן צפויות לשוב למסגרות למספר שבועות, וייתכן אף חודשים". לטענתם, "ישנם יתרונות רבים הגלומים במענה הביתי", כלומר במטפלת, בייבי סיטר או מסגרות חינוך עצמאיות. אחד מהם הוא הסיכון המופחת להדבקה בשל המפגש של פחות משקי בית באמצעות מערכת החינוך. היתרון השני הוא שהורים שיפעילו מסגרת או ישכרו מטפלת בעצמם כנראה יעשו זאת לכל השבוע ולא לחלק מהימים בלבד כפי שמתוכנן לגבי מערכת החינוך. "יש לאפשר ולעודד חופש בחירה זה".
המסמך יוצא מנקודת הנחה ש"מערכת החינוך היא נקודת תורפה מרכזית (ואולי החמורה מכולן) בשליטה על התפשטות המגיפה". זאת, משום ש"המערכת מושיבה קבוצות גדולות של ילדים בצפיפות גבוהה". חמור מכך "נראה ששיעור הילדים שלא יפתח תסמינים ניכרים גבוה יחסית" ולכן סכנת ההדבקה גדולה יותר. "דרך הילדים, כל משפחה מקיימת מגע הדוק עם עשרות משפחות אחרות". מכון גרטנר מזהיר ש"קשה להבטיח שהפעלה של מסגרות החינוך לא תגרום לנזק גדול יותר מהתועלת שבהפעלתן בשל התפרצויות של מגפה".
לטענת אנשי המכון, "מחיר הטעות (בהשבה לא מבוקרת של מערכת החינוך לפעילות. ש"א) שינבע מצורך לנקוט בצעדי ריסון חריפים במקרה של התפרצות 'גל שני', גבוה בהרבה ממחיר הטעות הכרוך באובדן ימי לימוד לתקופה מוגבלת של שבועות ספורים, הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט המשקי". הם מזהירים ש"צעדי הריסון שיידרשו יכללו בסבירות גבוהה גם דרישה לסגירת מקומות העבודה והחזרת סגרים לבלימת 'האינרציה' של המגיפה, ולא רק צמצום מערכת החינוך".
הם קובעים ש"תהליך היציאה כולו, והשיבה לחינוך בפרט, צריך להיות מדורג ומתון, על מנת לאפשר זמן לבחינת היציבות". המכון מציע לחדש את הלימודים למספר ימים בלבד ולאחריהם הפסקה כדי למנוע אפשרות שילדים שנבדקו ידביקו אחרים. אפשרות אחת היא שבוע שבוע, אבל במכון מעדיפים לימודים של ארבעה ימים ואז הפסקה של עשרה. המסמך מציע לפצל את הכיתות לתתי קבוצות שבהן ילמדו באופן קבוע אותם תלמידים וילמדו אותם מורים.
עם זאת מדגישים במכון ש"אין עוררין כי השבת מערכת החינוך לתפקוד אפקטיבי היא יעד חשוב כחלק מתהליך החזרה לשגרה, ואפשר אף לטעון שעד שלא ישובו כל שכבות הגיל למסגרת כלשהיא, לא יתייצב המצב".