בלעדי לכלכליסט
ענף הרכב במדרון: 15 אלף מסירות בלבד במרץ - ירידה של 50% לעומת אשתקד
בשל משבר הקורונה התיירים לא מגיעים וחברות ההשכרה נאלצו לבטל רכישות. כמו כן, הלקוחות לא ממהרים להגיע אל הסוכנויות עוד מתחילת החודש - וגם מרכזי המסירות של יבואני הרכב פועלים במתכונת חלקית. התוצאה - ירידה תלולה במסירות מכוניות חדשה
- לפני המבול: רנו קליאו הובילה במסירות רכב באירופה בפברואר; בארה"ב - המכירות צנחו בחצי
- ניסאן ג'וק החדש בישראל; המחיר - החל מ-125 אלף שקל
- למי מותר לצאת? כמה נוסעים במכונית? המדריך לתקנות החירום
בחודש מרץ צפויים להימסר בישראל כ- 15 אלף מכוניות חדשות בלבד, כך עולה מנתונים ראשוניים של יבואני הרכב. לשם השוואה, במרץ אשתקד נמסרו 29,123 מכוניות חדשות, (ללא מוניות). חודש מרץ נחשב בדרך כלל לחודש חזק במיוחד בענף הרכב הישראלי: רוב הלקוחות מעדיפים לקבל את המכונית החדשה בינואר, כשהיא נרשמת כמכונית משנת מודל חדשה. לאחר מכן, אחרי ירידה שנובעת מאותה הצטיידות של ינואר, חווה השוק פעם נוספת עלייה הודות ללקוחות שרצו לקבל מכונית חדשה לחג הפסח - וגם בגלל חברות ההשכרה שקונות מכוניות חדשות עבור התיירים.
אך השנה ניצב השוק בפני מצב שונה: התיירים לא מגיעים, מה שגרם לחברות ההשכרה לבטל רכישות, הלקוחות לא ממהרים להגיע אל הסוכנויות עוד מתחילת החודש - וגם מרכזי המסירות של יבואני הרכב פועלים במתכונת חלקית.
יש להדגיש כי עיקר המכוניות אשר נמסרות בחודש זה הן מכוניות שהוזמנו לפני פרוץ משבר הקורונה - ולנוכח העובדה שלפי יבואני הרכב, רק לקוחות ספורים ביטלו הזמנות, אך בפועל, מסירות מרץ מסמלות רק את תחילתו של המשבר, שצפוי להתבטא ביתר שאת בנתוני המסירות שיפורסמו בתחילת חודש מאי.
כיום חלק ניכר מאולמות התצוגה של יבואני הרכב הגדולים, כלמוביל, צ'מפיון מוטורס, דלק מוטורס ואחרים סגורים לחלוטין בפני לקוחות. המשמעות: באפריל ימסרו ככל הנראה אלפי מכוניות בלבד. אפריל נחשב בכל מקרה לחודש חלש בענף הרכב בגלל חופשת הפסח. בשנה שעברה ניכר דווקא שינוי: 22,750 מכוניות חדשות נמסרו - זאת לא בגלל צורך במכוניות חדשות בקרב הצרכנים, אלא בשל הודעה של רשות המסים לפיה באפריל 2019 נכנס לתוקפו שינוי מס שיועד לייקר את המכוניות ההיברידיות.
יצוין כי גם כעת, בשיא משבר הקורונה, מדגישים ברשות המיסים כי בקרוב, בעוד שלושה חודשים בלבד, תציג רשות המיסים מתווה חדש למיסוי על מכוניות חדשות, שייכנס לתוקף בינואר הקרוב.