$
רכב

פרסום ראשון

משרד התחבורה יוצא בשורה של הודעות ריקול חריגות לדגמי יבוא אישי

בחלק גדול מההודעות החריגות מדובר בריקולים שהוכרזו בארה"ב כבר לפני מספר חודשים והמשרד מתעקש כי "יש מספיק חלקי חילוף": להערכת גורמים בענף מדובר במהלך המתבצע בשל תביעה ייצוגית שהוגשה, בה מואשמים יבואני הרכב הגדולים ומשרד התחבורה שהזניחו ריקולים, שעלולים להביא לסכנת מוות

תומר הדר ואודי עציון 09:2727.03.20

משרד התחבורה יצא בשבוע האחרון בשורה ארוכה של הודעות ריקול חריגות, חלקן הגדול לרכבים שלא יובאו ארצה בייבוא סדיר. בחלק גדול מן ההודעות מדובר במפתיע בריקולים שהוכרזו בארה"ב כבר לפני מספר חודשים ואף יותר מכך.

 

 

להערכת גורמים בענף, מדובר במהלך המתבצע כעת בגלל תביעה יצוגית שהוגשה לפני מספר חודשים - בה מואשמים יבואני הרכב הגדולים וגם משרד התחבורה כי לא טיפלו בשורה ארוכה של ריקולים למכוניות בייבוא אישי - מה שיצר מצב בו בכבישי ישראל נוסעות אלפי מכוניות שבהן מותקנים חלקים שעלולים להישבר, להתלקח או לא לפעול - ולגרום לתאונת דרכים קטלנית.

 צילום: יצרן

 

  

רשימת הריקולים הארוכה שפרסם משרד התחבורה בימים האחרונים כוללת מספר גדול במיוחד של דגמי מכוניות, חלקם נדירים מאוד. למשל, ברשימת הריקולים שפרסם המשרד מופיע דגם שהמשרד מתאר כ"מרצדס 293", הדורש תיקון של בורג שעלול להתרופף ביחידת ההנעה החשמלית.

 

בדיקה ברישומי היצרן מגלה כי מדובר בדגם נדיר במיוחד: מרצדס EQC, רכב הכביש שטח החשמלי של מרצדס בנץ, שלא יובא לישראל באופן סדיר על ידי היבואנית אך מספר יחידות ממנו הגיעו ארצה בייבוא אישי.

 

ברשימה מופיע גם פורד אוורסט, רכב כביש שטח שלא שווק בישראל באופן סדיר, מספר ריקולים לדגמים של לינקולן האמריקאית לתיקוני דלתות ומנגנוני מגבים, בדגמים שלא יובאו לישראל מעולם באופן סדיר (משרד התחבורה אינו מפרט, במפתיע, באילו דגמים מדובר), פורד מוסטאנג (תיקון מנגנון דלת) וגם רכב כביש שטח של קיה-הטליורייד, לתיקון חגורות בטיחות. דגם זה אינו מיובא ארצה על ידי היבואנית הוותיקה.

 

יש להדגיש כי החוק הישראלי דורש מכל בעלים של מכונית שזומן לריקול, לבצע אותו תוך חצי שנה מיום קבלת ההודעה. אולם כעת עם הפסקת היצור בארה"ב -גם של חלקי חילוף- והמגבלות שמוטלות על אזרחי ארה"ב בכל הקשור בשילוח חלפים ואפילו יציאה מהבית, לא ברור כיצד בעליהן של מכוניות שלא יובאו ארצה בייבוא סדיר אמורים לעמוד בהוראה.

 

במשרד התחבורה מתעקשים כי לא קיים כל מחסור בחלפים. כך, במשרד הגיבו לפניית כלכליסט בנושא כי: "משרד התחבוה ביצע בדיקה מול לשכות המסחר ויבואני הרכב וכרגע לא ידוע למשרד על כל בעיה של מחסור בחלקי חילוף. לפיכך הריקולים ממשיכים להתבצע כרגיל".

 

בפועל המציאות שונה: שתי יבואניות רכב פרסמו השבוע הודעות לבורסה לפיהן יחוו בעתיד הלא רחוק מחסור בחלקי חילוף - לדגמים שמיובאים לישראל באופן סדיר. חלפים לדגמים שאינו מיובאים ארצה בשגרה יהיו אף יותר קשים להשגה.

x