$
רכב

משבר הקורונה

אירופה לא מייצרת, היכונו להשתלטות הרכב מסין

יצרניות הרכב האירופיות השביתו את מפעליהן בעקבות הקורונה. זו ההזדמנות של יצרניות המכוניות בקוריאה, יפן וסין - שחזרו לייצור כמעט מלא - לשנות את מאזן הכוחות ולהשתלט מחדש על שוק הרכב בישראל

תומר הדר 07:5424.03.20

תעשיית הרכב האירופית נכנסה להשבתה כמעט מוחלטת, אירוע דרמטי שלא קרה אי פעם, אפילו לא בזמן מלחמות העולם. בשבוע שעבר רובן המכריע של יצרניות הרכב באירופה השביתו את מפעליהן: החל בדאצ'יה הרומנית העממית וכלה באימפריות הייצור של מרצדס וב.מ.וו ואפילו רולס רויס. התוצאה המיידית היא שבחודש הקרוב, ויתכן שגם במהלך החודש הבא, לא ייוצרו מכוניות באירופה.

 

המצב בארה”ב לא טוב יותר: פורד, ג'נרל מוטורס ואחרות הודיעו כי הן סוגרות את המפעלים עד סוף החודש ויתכן שגם לאחר מכן.

  

מפעל של יונדאי בקוריאה. משמעת קפדנית תרמה לכך שכושר הייצור במזרח חזר כמעט במלואו מפעל של יונדאי בקוריאה. משמעת קפדנית תרמה לכך שכושר הייצור במזרח חזר כמעט במלואו צילום: בלומברג

 

דווקא תעשיית הרכב בטורקיה ממשיכה לעבוד במלוא הקיטור: טויוטה, פורד, רנו ויצרניות רכב אחרות שמייצרות בטורקיה דגמים שמיוצאים גם לישראל, למשל טויוטה קורולה, ממשיכות לייצר ללא הפרעה. זאת משום שתעשיית הרכב הטורקית מצוידת במלאי חלפים, וגם עובדי הייצור שלה רבים.

 

יצרניות הרכב הן גופי ענק שכל יום של היעדר פעילות שלהן עולה מאות מיליוני דולרים, כך שסביר להניח שהייצור האירופי ישוב לפעול בשלהי אפריל, וייצור מכוניות בפועל יתחדש במאי או יוני. השאלה היא כיצד תתנהל תעשיית הרכב העולמית מכאן והלאה, וכיצד הדבר ישפיע על ענף הרכב הישראלי. תחזיות רשמיות אין: יו"ר פולקסווגן הרברט דיס, לדוגמה, אמר באסיפת בעלי המניות השנתית - שהתקיימה בשיחת וידיאו - ש"הקבוצה אינה מסוגלת לפרסם תחזיות כלשהן לגבי העתיד לנוכח חוסר הוודאות הכבד שבו אנו נמצאים".

 

השלב הראשון של החזרה לעבודה של תעשיית הרכב האירופית יהיה כרוך בעבודה מול ספקי חלפים. הם בעצם הסיבה להשבתת רבים מהמפעלים באירופה: היצרניות נתקלו בקשיים להשיג רכיבים מסין עבור המכוניות, וכשגם מפעלי החלפים באירופה דממו, היצרניות נאלצו לסגור את המפעלים. אי לכך, על היצרניות יהיה לאתר ספקי חלפים במקסיקו, לפחות עד שספקי החלפים באירופה ישובו לפעול.

 

עם שובה של תעשיית הרכב האירופית לכושר ייצור, צפויה התעשייה לעמוד בפני המשבר הקשה ביותר שבפניו עמדה: ראשית, יצרניות הרכב האירופיות יהיו חייבות למצוא דרך לצמצם את הפסדיהן ההולכים ונערמים. שנית, השיבה לעבודה תבוצע בכוח עבודה מוגבל מאוד, שחלקו יוחלף בכוח עבודה חדש, פחות מיומן. מעבר לכך, שרשראות האספקה של יצרניות הרכב — אלה שמספקות חלפים - יסבלו מאותן בעיות בדיוק.

 

בישראל לא יורגש מחסור בזמן הקרוב

 

השבתת הייצור לא תשפיע על ענף הרכב הישראלי בטווח הקרוב, שכן ישראל אינה סובלת כלל ממחסור במכוניות. מבחינה גיאוגרפית וגיאו־פוליטית, אין תנועת כלי רכב בין ישראל לשכנותיה, ולכן יבואני הרכב מצטיידים מדי חודש באלפי מכוניות שמגיעות בדרך הים, ולאחר מכן מאוחסנות לפרקי זמן ארוכים.

 

ארה”ב, שגם היא מושבתת בימים אלו, נחשבת למדינה זניחה עבור שוק הרכב הישראלי. לעומת זאת, יפן וקוריאה הן מדינות משמעותיות מבחינת השוק המקומי.

 

לפי נתונים רשמיים של איגוד יבואני הרכב, בשנה שעברה 17.4% מהמכוניות שיובאו ארצה יוצרו בקוריאה; 17.4% נוספים יוצרו ביפן; 14.9% יוצרו בטורקיה. לשם השוואה, 40.8% מהמכוניות שיובאו לישראל אשתקד יוצרו באירופה. יתר העוגה מתחלקת בין מדינות רבות בעלות נתחים זעירים, החל בתאילנד (3.4%), עבור בארה"ב (1.9%) וכלה בסין (0.5%).

 

ההבדל הגדול הוא שבניגוד ליצרניות הרכב באירופה, שנאבקות כעת ועוד ייאבקו רבות בקורונה, יצרניות הרכב ביפן וגם בסין הצליחו לחזור מהר מאוד לקיבולות ייצור משמעותיות. יונדאי, קיה וטויוטה מדווחות על שיבה ליכולת ייצור כמעט מלאה הודות להנהגת משמרות קפדניות במפעלים וגם סגרים על אוכלוסיות. 

 

גורם בענף מסביר: "המשמעת של הקוריאנים והיפנים היא משהו שבתעשיית הרכב האירופית לא מסוגלים להבין. כשאומרים לפועל ייצור ביונדאי ללכת הביתה ולהסתגר במשך חודש כדי שיהיה בריא, הפועל מסתגר. כשאומרים לעובד ייצור במפעל של פיאט להסתגר בבית, הוא הולך לבית קפה ולאחר מכן יוצא למרפסת לזמר. בהתחשב בנסיבות האלה, לתעשיית הרכב האירופית אין סיכוי".

 

הדרך סלולה להשתלטות קוריאנית

 

למרות היבוא המסיבי, כוחם של המותגים האירופיים בישראל הולך ודועך זה כמה שנים, אולי למעט סקודה, שכבר שנים רבות שומרת על מקום גבוה בטבלאות המכירות. עם זאת, המכה הנוכחית עלולה להיות הקש שישבור את המותגים האירופיים וידרדר אותם עוד יותר לתחתית הטבלה.

 

אחד היבואנים מסביר: "מותגי רכב אירופיים מזמן לא שולטים בשוק הישראלי. ההגמוניה של יונדאי, קיה וטויוטה נמשכת כבר עשור ועכשיו צפויה אפילו להתחזק יותר לנוכח העובדה שהקוריאנים והיפנים מייצרים במלוא הקיטור, בזמן שהאירופים יושבים בבית. סביר להניח שבמהלך השנה נראה תהליך שבו מותגי הרכב היפניים והקוריאניים עולים לראש הטבלה, ואילו מותגים מאירופה יירדו. מאזדה, סובארו ומותגים יפניים שהידרדרו בשנים האחרונות בטבלאות המסירות יעלו בחודשים הקרובים, גם על סמך מלאי זמין למכירה וגם על בסיס מחיר".

 

ליצרניות הרכב היפניות והקוריאניות יש כמובן גם מפעלי ייצור באירופה, ואכן, לדוגמה, מפעל טויוטה בצרפת הושבת. אך בניגוד ליצרניות הרכב האירופיות, ליפנים ולקוריאנים יש יכולת להעביר ייצור. "טויוטה מייצרת בצרפת, אך היא יכולה לייצר גם ביפן. וגם במקסיקו. יונדאי וקיה מייצרות בקוריאה, אבל גם בצ'כיה. וכמובן, טויוטה מייצרת גם בטורקיה. לעומת זאת, רנו לא מייצרת ביפן ואופל לא מייצרת בקוריאה. השבתת המפעלים של היצרניות האירופיות לא משאירה בידיהן יותר מדי אלטרנטיבות", מסביר אחד מיבואני המותגים האירופיים.

 

הממשל הסיני מתמרץ את יצוא המכוניות

 

נקודה נוספת שצפויה להשפיע על השוק נוגעת לסיכויי החדירה של מותגי רכב סיניים. במהלך החודשים שלפני הקורונה ביקרו בישראל כמה משלחות בכירים מטעם יצרניות רכב סיניות גדולות, כשעל הכוונת היו יבואני רכב ישראלים - גם ותיקים וגם כאלה שמעוניינים להיכנס לענף - שמוכנים לשווק מכוניות סיניות חשמליות. בפברואר הסינים הפסיקו להגיע.

 

כעת מתרחשים שני תהליכים חשובים בסין: מחד, הממשל שב להעניק סובסידיות נדיבות למי שרוכש מכוניות, בגלל הירידה החדה בקניות - כלומר שוק הרכב הסיני צמא למכוניות. מאידך, הממשל הסיני מיטיב עם כל יצרן שפועל להחזרת הנורמליזציה הכלכלית. כלומר כל מי שייצא מכוניות לשווקים שמוכנים לקחת. ישראל עודנה שוק כזה כפי שמוכיחות GAC ו־MG הסיניות.

 

התעוררות מחודשת של ההתעניינות של יצרניות הרכב הסיניות בישראל עשויה בהחלט לתפוס את משווקי המכוניות האירופיות בעודם במאבק הישרדות, מה שיתרום עוד יותר לשינוי של יחסי הכוחות.

x