נטוורקינג און ליין - איך מתחזקים קשרים בעזרת אמצעים דיגיטליים?
לירון גליקמן היא יועצת ומרצה בינלאומית, הבעלים של The Human Factor, פירמה המתמחה בפיתוח עסקי בינלאומי, נטוורקינג ואסטרטגיות שיווק. יועצת כבוד בוועדה חיצונית של האו"ם בנושא פיתוח בר קיימא ומרצה ב-Jolt תחזוק קשרים בעזרת אמצעים דיגיטליים
לשמירת קשר דרך אמצעים דיגיטליים.
- נעים להכיר. אגב, אתה יכול לסדר לי עבודה?
- נטוורקינג, אופניים ואפשרויות בילוי: מה יש בפארק עתידים שמושך את החברות המובילות בישראל !
- סלפי במקום כרטיס ביקור - כללי הנטוורקינג החדשים
האתגר הגדול בשימור רשת הקשרים שלנו והפיתרון שלו
המילה networking באנגלית מאגדת בתוכה את המילה "working". רובנו פשוט לא עושים את העבודה של שימור. הקשרים ובפועל, אף מסגרת לא ממש מלמדת אותנו איך לעשות זאת ובפרט באון ליין. כמי שעוסקת בתחום ומרצה בעולם על רזי יצירת הקשרים העסקיים, אני הולכת לשתף איתכם את הדרך שעובדת בשבילי והיא מחולקת לשתיים:
1. שיטה
רשימת ה- 90 - אין לנו זמן בלתי מוגבל, ואנו לא יכולים לשמור קשר עם כל אדם שהכרנו בחיינו. אם כן עלינו לטפח קשרים עם אנשים רלוונטים לנו בתקופת זמן נתונה.
מייקל פורט, מומחה שיווק אמריקאי הציג לעולם את שיטת ה- 90: ראשית שאלו עצמכם - מי הם מקבלי ההחלטות, אנשי המפתח, אנשים שחשובים לכם אישית ומקצועית שתרצו לקרב אליכם ולשמור איתם על קשר? ניתן לקשור אותם למטרות אישיות ועסקיות ספציפיות. כדוגמת הגננת של הילדים, או ראש העיר, ועד מנהל בכיר בחברה, לקוח ותיק, משקיע ועוד. כעת ערכו רשימה של עד 90 אנשי מפתח. מידי יום הקדישו כ- 20 דקות לתקשר עם שלושה אנשים דרך אמצעים דיגיטליים, כך שתוך חודש תכסו את כל אנשי הקשר החשובים לכם. כתבו להם הודעה שתיתן להם ערך אישי מסויים.
שיטת האסוציאציות - סגלו לעצמכם הרגל, כל פעם שאדם מסויים שחשוב לכם עולה בראשכם, בשיחה, או ברשתות החברתיות, שלחו לו הודעת התעניינות אישית. שאלו לשלומו, תחמיאו לו, אל תבקשו דבר. רק תביעו עניין אישי.
2. תקשורת
השיטה לרוב לא מספיקה - שכן השאלה המרכזית היא מה לומר ובאיזה ערוץ לומר זאת. לכך יש שני כללים מנחים
שפיתחתי:
ניראות: הכוונה היא פשוט "להיות שם" ולפרגן לאחרים וכך רואים אתכם ונזכרים בכם. ניתן לעשות "לייק" ולהגיב לדבר מה שנכתב ברשתות, לשתף תוכן או להגיב בקבוצות.
אכפתיות: מדובר על הודעה אישית, מוכוונת לאותו האדם המספקת ערך מסויים. למשל: "מה שלומך בימים טרופים אלו"? התעניינות באדם ובמשפחתו, שאלה לגבי פרוייקט, טיול, שמחה משפחתית, התעניינות על נושא שדיברתם עליו בעבר או דבר מה שהאדם פרסם ברשת, ברכות חג שמח וימי הולדת. הצעת חיבור לגורם שיכול לספק לו ערך ואף משלוח מאמר רלוונטי. מכאן ניתן לבקש ולהמשיך לשיחת טלפון.
הערוצים האונליינים העומדים לרשותנו הן מגוונים: פייסבוק ולינקדאין, אינסטגרם, ווטסאפ, הודעות טקסט, אימייל, שיחות טלפון ווידאו ועוד. החוכמה היא לבחור את הערוץ הנכון בהתאם לקרבה שלכם עם אותו האדם ולמסר שתרצו להעביר.
בייחוד בימים אלו, הקשרים שלנו הם רשת הביטחון שלנו - כמו שאנחנו עבורם. יש להיעזר בכלים הדיגיטליים השונים כדי לייצר קירבה וחיזוק הקשרים. לכל אדם סביבנו יש ידע, משאבים, קשרים, ויכולות שיכולים לעזור לנו וכך אנו להם. על כן שימו לכם זמן מיוחד לטיפוח חברויות, היו בעלי ערך עבור אחרים דרך האמצעים הדיגיטליים וזה ישוב אליכם עשרות מונים.