חברות האוטובוסים: צמצום התחבורה הציבורית עלול למוטט את הענף
החברות דורשות להיפגש עם שר התחבורה כדי למצוא פתרונות למשבר: "דרושים כלים שיאפשרו את הישרדותנו הכלכלית בתקופה זו"
על רקע הכוונה לצמצם עוד יותר את שירותי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ, במטרה למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, חברות התחבורה הציבוריות הפרטיות פנו אתמול (א) בלילה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בדרישה לסייע להם לעבור את המשבר.
- הקורונה מתחילה להפחית את הצפיפות באוטובוסים וברכבת
- ירידה של כ-50% בתנועה בכבישים; תפוסה נמוכה ברכבות
- הרכבת תבטל קווים החל מהבוקר: "עשרות פקחים נכנסו לבידוד"
"חלק מן החברות קיבלו הודעות כי עליהן להיערך להפחתת היקף השירות ב-75% ולהעמידו על היקף של כ-25% בלבד. היערכות כזאת מחייבת בין השאר יכולת הוצאה בזמן אפס של 75% מהענף לחופשה ללא תשלום. החלטות כנ"ל מחייבות מחשבה והיערכות גם מול ארגוני העובדים בהסתדרויות השונות", כתבו החברות. "תרחיש קיצון שכזה, אם יתממש, יעמיד את חברות התחבורה הציבורית בפני שוקת שבורה, עשוי למוטט באחת את ענף התח"צ, ויחייב מעורבות או סיוע מצד המדינה ומתן פתרונות ולו זמניים ותזרימיים, על מנת לאפשר לחברות להשאיר את אפן מעל פני המים הגועשים".
כזכור, צה"ל הודיע על עוצר יציאות של כמה שבועות למספר רב של חיילים, ושר התחבורה עצמו ביקש להשבית את נסיעות החיילים ברכבת ישראל. הפנייה של מפעילי התחבורה הציבורית נעשתה באמצעות משרד עו"ד סלומון ליפשיץ, מה שמרמז על כך שאם לא יימצא פתרון משביע רצון, השלב הבא עשוי להיות באפיק המשפטי.
את המכתב שלח פורום חברות התחבורה הציבורית המאגד את החברות הגדולות הפועלות בענף, בהן מטרופולין, קווים, סופרבוס, אגד תעבורה, דן אזורי (צפון ודרום), אפיקים ונתיב אקספרס.
מפעילות התחבורה הציבורית מבקשות לקיים ישיבת חירום עם שר התחבורה במטרה למצוא פתרונות. החברות טוענות שהן "ערות לכך כי הקשיים והאתגרים הנובעים מהמצב חסר התקדים בו אנו נמצאים אינם נחלתן הבלעדית וכי המשק בכלל והמגזר הפרטי בפרט מצוי כולו במצוקה". עם זאת הן מזהירות כי "אם הממשלה ומשרד התחבורה בפרט לא ישכילו לתת את הכלים שיאפשרו הישרדותן הכלכלית של בתקופה זו, עלול הדבר להביא לכך שהמפעילים בענף ידממו במידה כזו ששיקומו של הענף (שגם ללא נושא הקורונה סובל וסבל מקשיים ידועים) ייארך שנים רבות".