נגיף הקורונה
ביטולים מתל אביב ועד ניו יורק: "תערוכות הרכב מפנות את המסלול
הקורונה מזרז את היעלמותן של תערוכות הרכב המובילות בעולם, אבל הסימנים המוקדמים לכך היו כבר לפניו: מהמעבר המתבקש להצגת הדגמים באינטרנט ועד הכמיהה של היצרנים להשתתף בכלל בתערוכות טכנולוגיות. גם תערוכת אוטומוטור שאמורה להיערך בפסח בישראל בסכנת דחייה
ארגון סוחרי הרכב של ניו יורק הודיע בשבוע שעבר כי תערוכת הרכב של ניו יורק, שהיתה אמורה להיפתח ב־10 באפריל, נדחית לאוגוסט בשל וירוס הקורונה. ההודעה אמנם לא מפתיעה על רקע המאבק העולמי בנגיף, אולם היא מהווה מכה לאחד המוסדות הוותיקים ביותר של תעשיית הרכב האמריקאית.
- פרארי, ניסאן וסיאט מפסיקות את ייצור כלי הרכב באירופה
- בהלת הקורונה בענף הרכב: טסלה מחזירה עובדים מגרמניה, פורד דוחה השקות
- עוד ביטול: תערוכת ניו יורק תתקיים רק בקיץ בגלל הקורונה
מדובר בתערוכה שמתקיימת לסירוגין משנת 1952, והיא החלון של הציבור לתעשיית הרכב העולמית. זו תערוכה המיועדת להציג מכוניות לאמריקאים בעלי אמצעים, וכן מכוניות ידידותיות לסביבה. המכונית הראשונה שהוצגה בה, בשנת 1952, היתה אסטון מרטין DB2. בתערוכה הנוכחית היתה אמורה להיות מוצגת גרסת הספורט של מרצדס A קלאס. זו גם התערוכה החביבה על יצרני היוקרה האיטלקיים, הגרמניים והבריטיים, כיאה לעיר שבה החניה מועטת ואם כבר לבחור במכונית, אז שתהיה שווה, החל בבנטלי קונטטיננטל GTC שהוצגה בשנת 2007 וכלה בלמבורגיני מיורה שהוצגה בשנת 1969.
לעומת זאת בתערוכת רכב נוספת בארה"ב, זו שבדטרויט, מוצגות בעיקר מכוניות עממיות ומכוניות שמיועדות לשדר מסרים על אודות חוסנה של תעשיית הרכב האמריקאית ועיר הבית שלה – דטרויט — כלומר כאלה שהן ממש לא ידידותיות לסביבה.
"להיות יותר דיגיטליים"
ניו יורק כמובן לא לבד. רק לפני כשבועיים וחצי התרחש גם באירופה אירוע דומה, עם ביטול תערוכת הרכב בג'נבה הנחשבת לתערוכה החשובה באירופה. בזמן שתערוכת הרכב בפרנקפורט נחשבת יותר לתערוכה של התעשייה, ומיועדת בדרך כלל להצגה של מכוניות שממחישות את חוסנן הכלכלי של היצרניות או את תוכניותיהן העתידיות בכל הקשור לכיוונים טכנולוגיים, בג'נבה מוצגים בדרך כלל דגמי הלחם והחמאה, גם של מכוניות עממיות וגם של יוקרתיות.
תערוכת ג'נבה מתקיימת ברצף מרשים מאז שנת 1947 – אז הוצגה מזראטי A6 – ו־2020 היא השנה הראשונה שבה התערוכה בוטלה. אלא שכל המכוניות שהיו מיועדות להצגה בג'נבה הוצגו בפלטפורמות אינטרנטיות, בין הדגמים אפשר למנות את פיאט 500 החשמלית, יונדאי i20 וב.מ.וו 20i.
מהלכים אלה גורמים לתעשיית הרכב העולמית לחשב כיוון מחדש בכל הקשור בתערוכות הרכב. במהלך השנים האחרונות ירד קרנן של התערוכות בשל כמה סיבות. ראשית, המיקוד של התערוכות עבר אל התערוכות הטכנולוגיות. ככל שיצרני הרכב הפכו את המוצר ליותר טכנולוגי, יותר ידידותי לסביבה ויותר אוטונומי, כך גדל רצונם של היצרנים להציג מכוניות דווקא בתערוכות הטכנולוגיה, ובראשן CES האמריקאית. השנה נחשפו למשל בתערוכה פיתוחים של ב.מ.וו, של טויוטה ושל אאודי. מעבר לכך, התחזקות האינטרנט והעובדה שתערוכות הרכב ניתנות כיום לצפייה בשידור מקוון הופכות את עצם קיומן ללא נחוץ. "שטח תצוגה בתערוכת ג'נבה בשטח שאינו מיועד ליצרני רכב, אלא סתם לספקי חלפים, מגיע למאות אלפי יורו לתצוגה. ומדובר כאן בכסף קטן ביחס למה שיצרני הרכב הגדולים משלמים", אומר גורם בחברת אוטו טק ישראלית שהציגה בשנה שעברה מוצרים בתערוכות באירופה. לדברי הגורם, "בפועל החשיפה אינה מוצדקת".
ואכן, השנה לנוכח ההבנה שניתן להציג מכוניות באופן מקוון, בענף הרכב העולמי מופיעים פרסומים המטילים ספק בנחיצותן של תערוכות רכב בינלאומיות. בראיון שהעניקה מוקדם יותר החודש דוברת מרצדס קטיה רוכטשטיינר היא אמרה ש"תעשיית הרכב העולמית עוברת שינוי, במיוחד בכל הקשור במעבר לדיגיטליזציה. כמובן, הדבר ישנה את האופן שבו נציג את מוצרינו בעתיד". זמן קצר לאחר ביטול התערוכה בג'נבה ציין מנכ"ל החברה המארגנת, אוליביה ריחס, כי השקות הדגמים האינטרנטיות, במקום ההשקות בפועל, הן "אתגר גדול עבורנו". עוד הוסיף ריחס כי "עלינו להיות יותר דיגיטליים". בנובמבר האחרון הודיעו מארגני התערוכה כי ריחס יעזוב את תפקידו באפריל 2020 "מסיבות אישיות". במקביל פורסם השנה כי הוא יעמוד בראש לוח מקוון למכירה של פריטים שונים שבבעלות חברת מדיה שוויצרית.
"נחליט עד 26 במרץ"
גם לישראל יש תערוכת רכב והיא ממש מעבר לפינה. בעוד פחות מחודש צפויה להיפתח באקספו תל אביב תערוכת אוטומוטור, שהיא תערוכת הרכב היחידה בארץ, ונערכת מאז 1989. השנה היא צריכה להתמודד חוץ מירידת העניין של הקהל בתערוכות המכוניות הקלאסיות גם במגבלות הקורונה, שאוסרות כרגע אירועים של יותר מ־10 אנשים בחלל סגור. בארבעת הימים של אוטומוטור מבקרים כ־300 אלף איש, והיא הפכה לאחד האירועים הגדולים של חול המועד פסח.
"קבעתי את 26 במרץ, שבועיים לפני תאריך הפתיחה, כדדליין שבו נחליט אם האירוע יתקיים בפסח או שנדחה אותו ליולי", אומר דורון גילר, יזם ומארגן התערוכה. לדבריו, "ניסיון החיים שלי מוכיח שלא צריך להיתפס לבהלה. יכול להיות שהדברים ישתפרו עד אז, ויכול להיות שיהיו יותר גרועים. ב־1991 דחינו את התערוכה לקיץ, כי בינואר־פברואר היתה מלחמת המפרץ והיתה תחושה שעד פסח דברים לא ישתפרו. אם נדחה, כל הזכויות של המציגים ורוכשי הכרטיסים יישמרו".
לדברי גילר, "אני כבר לא מגדיר את אוטומוטור כתערוכה, אלא כאירוע מוטורי. המודל הקלאסי של תערוכת מכוניות שהיה קיים מאז ראשית עידן המכונית לפני יותר ממאה שנה פחות רלבנטי. אנשים כבר לא צריכים לבוא לתערוכה כדי להיחשף פעם ראשונה לדגם חדש, היום הם כבר ראו אותו באינטרנט או באולמות תצוגה. לכן אני עושה אירוע עם מופעים ופעלולנים מוטוריים ותצוגה מושקעת של מכוניות קלאסיות. גם התערוכות הבכירות של הענף יצטרכו להשתנות כדי לשמור על רלבנטיות".