נגיף הקורונה
הממשלה תציע פיצוי עקיף בלבד למשבר החריף בתיירות
אלפי עובדים בתעשיות התיירות והתעופה עומדים בפני איום פיטורים. צוות ממשלתי ידון היום בפיצוי לחברות בתחומים אלה, אך ככל הנראה יסתפק בצעדים כמו דחיית תשלומים וסיוע בשיווק
היום (א') תתקיים הישיבה הראשונה של ועדה בינמשרדית בהשתתפות שר התיירות יריב לוין ונציגי האוצר, שתדון במנגנון פיצוי אפשרי לענף התעופה והתיירות.
- האם התקדים של ביטול האולימפיאדה ב-1944 ישוב על עצמו בטוקיו 2020?
- בצל הקורונה: עסקאות רכש של חברות ברחבי העולם נכנסות להקפאה
- פעילות המפעלים בסין התכווצה בפברואר בקצב המהיר בהיסטוריה
מדובר באחד מענפי ההכנסה הצומחים במדינה אשר נפגע כעת במשבר הקורונה. החשש המרכזי הוא שהפגיעה תיגדל במידה והמשבר יתארך, ופגיעתו עלולה לגרום לנזקים עקיפים וישירים של מיליארדי שקלים.
מקורות המקורבים לוועדה מסרו ל"כלכליסט" כי מנגנון הפיצוי לא יכלול סיוע כספי ישיר, אלא רק סיוע עקיף. כמו למשל, דחיית תשלום אגרות ותשלומים למדינה, סיוע לשיווק לעידוד הטסים מישראל ואליה, בתיאום עם הנחיות שיפרסם משרד הבריאות.
במידה והמשבר יימשך ואף יחריף ייבחנו צעדים נוספים, אך רובם ככולם תלויים גם בהתפתחויות הפוליטיות ובאפשרויות של משרדי הממשלה לאשר תקציבים.
אות מצוקה מחברות התעופה
ההכנסות הישירות למדינת ישראל מתחום התיירות הנכנסת הסתכמו ב־2018 ב־22 מיליארד שקל, וההערכות הן כי ב־2019 (עבורה עדיין לא התפרסמו נתונים רשמיים) - ההכנסות גבוהות יותר. ככל שיארך המשבר ותעצר תנועת הנוסעים הפגיעה לא תהיה רק בקופת המדינה אלא בעיקר בחברות התעופה: אל על, ישראייר, ארקיע, כמו גם בסוכני הנסיעות, תעשיית המלונאות, רשות שדות התעופה (רש"ת) שכל הכנסותיה מהפעילות בנמל התעופה בן גוריון תיפגע, ובמעגל נותני השירותים בתחום.
בענף מגדירים את המלצת משרד הבריאות שהתפרסמה בסוף השבוע שלא לטוס לחו"ל אם הדבר לא נחוץ - כמפץ הגדול שעלול למוטט את ענפי התיירות בארץ. עוד אבן דרך במשבר היא ביטול תערוכת התיירות העולמית ITB בברלין, שישראל היתה אמורה להציג בה ביתן ענק. זאת בשל סירוב של משתתפים רבים מרחבי העולם להגיע אליה.
היום מתוכננת הפגנה ברחבת הכנסת שארגנה ההסתדרות בהשתתפות עובדי חברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע. העובדים קיבלו הנחיה לבוא בחולצות שחורות ודגלי החברה, והקריאה המרכזית היא דרישה לקבלת סיוע מהמדינה. זאת גם בעקבות דרישת הנהלת אל על לפיטורי 1,000 עובדים שהם כ־16% מכוח האדם בחברה. מקור באל על מסר ל"כלכליסט" כי ביום שהתפרסמה המלצת משרד הבריאות התקבלו 30 אלף שיחות למוקד ההזמנות של אל על מאזרחים מבוהלים ומספר שיא של 5,000 ביטולים ביום אחד.
אל על מעסיקה 6,000 עובדים והכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הסתכמו ב־1.5 מיליארד דולר. היא דיווחה לבורסה כי היא צופה ירידה של 40 עד 50 מיליון דולר בהכנסות הרבעון ראשון, אשר יגיעו עד סוף חודש אפריל לכ־70 מיליון דולר.
ישראייר שמעסיקה 470 עובדים דיווחה כי תוצאות הרבעון הראשון "יהיו קשות נרשום הפסד כבד״. החברה הודיעה, עוד לפני האזהרה של משרד הבריאות, כי בכוונתה לפטר 5% מכוח האדם וכי תוציא חלק מעובדיה לחל"ת.
פיטורים וסגירת מלונות
אף שעל פי נתוני רש"ת מספר הנוסעים שעבר בחודש פבואר בנתב"ג היה גבוה ב־4% מחודש פברואר המקביל אשתקד, כ־56 אלף נוסעים ביום, החשש הוא כי כעת לאחר האזהרה הגורפת של משרד הבריאות יהיה קיטון דרמטי של 50% בתנועת הנוסעים בחודש מרץ. דוברת רש"ת מסרה כי "המלצת האל תטוסו היא שובר שוויון והפגיעה החל מהשבוע תהיה משמעותית״.
התאחדות סוכני הנסיעות, המונה 400 סוכנים ו־7,000 עובדים שמגלגלים כ־6 מיליארד שקל בשנה העבירה לשר התיירות הערכה כי אובדן ההכנסות המיידי עומד על 30 מיליון דולר לחודש.
ענף המלונאות העביר נייר עבודה לשר התיירות לפיו "ההפסד בגין עצירת התיירות מכלל מדינות הקורונה מוערך בכ־100 מיליון שקל לחודש". התאחדות המלונות מזהירה כי "הסיכון בירידה בתפוסה של 15% נוספים הוא פיטורי 10,000 עובדים וסגירת חלק מהמלונות״.