$
בארץ

"ההודעה של משרד הבריאות היא אומללה, אנחנו לא נמצאים לפני אלף שנה"

כך אומר רונן קרסו מנכ"ל איסתא הולידייס בעקבות הודעת משרד הבריאות אתמול לשקול נחיצות של נסיעות לחו"ל, על רקע התפשטות הנגיף; הרשות להגנת הצרכן מפרסמת כיצד ניתן לבטל חופשות לחו"ל

תומר הדר 18:0427.02.20

כיצד מתמודדים עם הצורך לבטל טיסה בעקבות המלצות משרד הבריאות שלא לטוס לחו"ל? הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן פרסמה הודעה מיוחדת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והודעת משרד הבריאות, המסבירה כיצד יש לנהוג.

 

לפי לשון ההודעה ניתן לבטל עסקאות מכר מרחוק (כלומר באינטרנט) לשירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי תוך 14 יום ממועד ביצוע העסקה או קבלת החוזה, ובתנאי שעד מועד מתן השירות יש מעל שבוע (לא כולל ימי מנוחה)".

 

 

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב צילום: אוראל כהן

 

על פי ההודעה, במידה ומדובר באזרחים ותיקים, עולים חדשים או בעלי מוגבלויות ניתן לבצע ביטול של עסקת המכר מרחוק במשך עד ארבעה חודשים אחרי ביצוע העסקה.

 

את העסקה עצמה ניתן לבטל בדואר אלקטרוני, בדואר רשום, בעל פה, בפקס או באמצעות האינטרנט. גובה דמי הביטול הוא 5% מהעסקה או 100 שקלים (לפי הנמוך מהשניים). עוד מעדכנת הרשות להגנת הצרכן כי עוסקים בישראל אינם מורשים להחזיר לצרכן רק את מה שהספקים בחו"ל השיבו להם. כלומר- ספק שירותי תיירות ישראלי שמתמודד עם ביטול – חייב להחזיר לצרכן את כל כספו תוך 14 ימים ולא רק את החלק שהגיע מחו"ל.

 

בנוסף, גם טיסות שהוזמנו מסוכנים ישראלים בתוך מדינות אחרות (למשל טיסה מניו יורק ללוס אנג'לס) ניתנות לביטול- אלא אם הוצגו בפני הצרכן חלופות.

 

מטבע הדברים, סוכני הנסיעות אינם מרוצים מהמצב החדש ומפנים לא מעט ביקורת כלפי הרשויות. לדברי רונן קרסו מנכ"ל איסתא הולידייס: "אתמול בערב יצאה הודעה אומללה שהכניסה מדינה שלמה להיסטריה. זהו קו ישיר שממשיך את מדיניותה ההיסטרית של המדינה. מה שמרו לאנשים בפועל – זה אל תטוסו למדינות אחרות. אין כאן בכלל היגיון. מה עם בחור צעיר שמעוניין לצאת לטיול תרמילים באירופה של כמה חודשים שבו הוא יעבור בין כמה מדינות וישוב לארץ זמן רב אחרי שהקורונה תסתיים? התייחסותה של מדינת ישראל לסוגיה הזו שונה מהתייחסותן של יתר מדינות העולם שלא הצהירו הצהרות על הסכנה שבטיסות".

 

אנחנו לא נמצאים לפני אלף שנים, כשאנשים בילו בדלת אמותיהם", ממשיך קרסו. "מדינה צריכה להתנהל. אנו מקבלים החלטות כאלה כמובנות מאליהן בשם הביטחון ובשם הבריאות, ואף אחד לא מערער על חומרתן של הודעות כאלה, שמתקבלות בצורה חפוזה וללא התייעצות. לא ראינו ועדה בינמשרדית בנושא – ואני מניח שההחלטה תרוכך. ועדיין, הנזק לתעשיית התעופה והתיירות נאמד במיליארדי שקלים".

 

לדברי קרסו: "מבחינתנו זו רק ההתחלה. אנו רואים כעת הרבה ביטולים, בשיעור של 20%-25% וגם ההזמנות החדשות פשוט נעצרו. אני מניח שהעם יצביע ברגליים, אך זה לא יהיה בטווח הקרוב. לגבי חופשות הקיץ, מה שתומך כרגע בהזמנות היא העובדה שניתן להזמין ללא דמי ביטול, אבל חודש מרץ וחופשת פסח הם בפירוש בעיה".

 

בתוך כך, עדכנה אל על כי החברה צופה ירידה בהכנסות בהיקף של 50 עד 70 מיליון דולר בגין ינואר עד אפריל. מתוך סכום זה תירשם ירידה של 40 עד 50 מיליון דולר בהכנסות ברבעון הראשון.

 

בתוך כך, מעדכנת אל על על מספר שינויים. לפי הודעת החברה תצטרף איטליה לרשימת המדינות שאליהן החברה לא תטוס לנוכח השפעת קורונה. כל היעדים שאליהם טסה החברה באיטליה- מילאנו, ונציה, רומא ונאפולי - מושעים לשבועיים הקרובים.

 

מעבר לכך, מודיעה החברה סופית על השעיית הטיסות לתאילנד - כל טיסות החברה למדינה יושעו מיום שני הקרוב ועד סוף מרץ. בנוסף מודיעה אל על, לאחר שורה של עיכובים ובדיקות כי גם קו הדגל החדש של אל על לטוקיו לא יושק במועד שתוכנן  - ה-14 במרץ - והשקתו תידחה ל-4 באפריל.

 

בנוסף מאריכה החברה את השעיית טיסותיה לבייג'ינג והונג קונג עד תחילת מאי. לפי אל על, נוסעים המחזיקים בכרטיסים לטיסות המבוטלות יוכלו לקבל כספם בחזרה. לחילופין, נוסעים המעוניינים בטיסה חלופית יפנו למוקד השירות של החברה או לסוכן הנסיעות דרכו בוצעה הזמנתם.

x