עם הפנים לעשור הבא: מינהל התכנון יציג מחר חלק מקווי המטרו העתידי
מטרת הפרויקט - שרק יצא לדרך והמימון עבורו טרם נמצא - היא להפעיל בעוד כ-10 שנים רשת באורך 150 ק"מ של קווי רכבת תת-קרקעיים. בשלב הראשון יוצגו שני קווים: M3 דרום, שאורכו 38 ק"מ, ו-M1, שאורכו 44 ק"מ
מינהל התכנון יציג מחר (ד') בוועדה לתשתיות לאומיות את מפת המטרו המעודכנת. התוכנית, שפורסמה לראשונה ב-ynet, מציגה פרויקט עתידי, שמטרתו להפעיל בתחילת העשור הבא רשת של עד 150 ק"מ של קווי רכבת תת-קרקעיים, לאורך יותר מ-20 רשויות.
נכון לעכשיו זו הפרויקט נמצא בחיתוליו, מינהלת העבודה שלו בממשלה טרם אושרה בחוק ייעודי וקווי הנסיעה שלו רק עולים לדיון ראשוני, כאשר עלות המימון - 150 עד 200 מיליארד שקל - עוד לא בנמצא. כך או כך, במינהל התכנון טוענים שבתוואי שיעלה לדיון יינתן מענה לדרכי הגישה הנחוצות לבתי חולים ולמרכזי תעסוקה, ולצרכים התחבורתיים הנובעים מפרויקטים של התחדשות עירונית.
- ועדת המשנה של המועצה הארצית אישרה את תוכנית המתאר לתחבורה יבשתית
- ענקית תחבורה חדשה: בומברדייה ואלסטום במגעים למיזוג
- עיריית ירושלים אישרה השקעות של 1.85 מיליארד שקל בפרוייקטי תחבורה בעיר
בשלב ראשון יוצגו שני קווי המטרו הראשונים - M3 ו-M1 (המקטע הדרומי). במינהל טוענים שהם שמו דגש על ממשק עם מערכות הסעת המונים אחרות (הרכבת הקלה, רכבת ישראל, אוטובוסים) עד ליצירת רשת משולבת. דגש נוסף הושם על מעבר באזורי תעסוקה ומגורים בצפיפות גבוהה, ולכן חלק מהשינויים שבוצעו בחודשים האחרונים כוללים הסטה של מיקומי תחנות לצורך הנגשת בתי חולים לתחבורה עתירת נוסעים, ובהם בית חולים שיבא תל השומר, בלינסון ואסף הרופא.
במינהל מחדדים ששינוי חדש משמעותי נוסף יהיה הארכת תוואי המטרו ללוד צפון, וזאת "בהמשך למדיניות הממשלה לחיזוקה של העיר לוד וקידום תוכניות בהיקף משמעותי בעיר (כ-30 אלף יחידות דיור). לכן נקבע כי יש להאריך את תוואי המטרו לעיר לוד ב-5 ק"מ, הארכה זו כוללת שלוש תחנות נוספות בעיר לוד", אומרים שם.
אורכו הצפוי של קו מטרו M3 הוא 38 ק"מ והוא כולל שלוחה לנתב"ג ו-24 תחנות - מתוכן 12 תחנות ממשק (כלומר, חיבור עם מערכות הסעת המונים נוספות רכבת קלה, רכבת ישראל וקווי מטרו אחרים). הקו צפוי לשרת את הרצליה, רמת השרון, ת"א, פ"ת, גבעת שמואל, קריית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון ובת ים. הקו נותן מענה למרכזים משמעותיים במטרופולין - בי"ח אסותא רמת החיל, בי"ח בלינסון פ"ת ובי"ח שיבא תל השומר, וכן לאזורי התעסוקה הרצליה פיתוח, עתידים/רמת החיל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.
בנוסף, הקו צפוי לתת מענה למתחמי פיתוח משמעותיים - חוף התכלת, מערב רמת השרון, אזור תעסוקה הרצליה, גלילות, נווה שרת מזרח, גבעת שמואל, מחנה תל השומר ואור יהודה דרום מערב, ולתוכניות התחדשות עירונית בהיקפים גדולים ובהם פנחס רוזן בת"א, לוי אשכול בקריית אונו, ציר יוספטל בחולון ועוד.
אורכו הצפוי של קו מטרו M1S (מקטע דרומי) הוא 44 ק"מ, כולל - כאמור - הארכה ללוד של 4.8 ק"מ. הקו כולל 31 תחנות (כולל שלוש חדשות בלוד), והוא צפוי לשרת את חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. הקו עודכן כך שייתן מענה למרכזים משמעותיים במטרופולין - בי"ח אסף הרופא, בי"ח קפלן ומכון וייצמן, וכן לאזורי התעסוקה - מע"ר בן צבי, פארק המדע רחובות וצומת ביל"ו, ולתוכניות התחדשות עירונית בהיקפים גדולים כמו תל גיבורים, ציר יוספטל, שכונת ג'סי כהן בחולון, שעריים, כפר גבירול ברחובות, מרכז ראשל"צ, שכונת גיורא ברמלה, מרכז העיר, העיר העתיקה וצפון לוד.
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) - החברה האחראית על ההקמה - סיכם ואמר כי "בתום אראבע שנות עבודה של צוותי התכנון בחברת נת"ע, גוש דן מתקדם שלב נוסף לקראת הקמת המטרו עם הפקדת תוכניות הקווים. שילוב קווי המטרו עם קווי הרכבת הקלה יתנו פתרון תחבורתי מהיר ונקי למליוני נוסעים מדי שנה".