מדד אמון הצרכנים: עלייה בפסימיות של הציבור באשר למצב הכלכלי
על פי נתוני הלמ"ס, מדד אמון הצרכנים עמד בינואר על שיעור שלילי של 9%, לעומת שיעור שלילי של 7% בדצמבר. הבלתי מועסקים פסימיים יותר לעומת המועסקים
שנת 2020 נפתחת עם עלייה בפסימיות של הציבור באשר למצב הכלכלי במדינה - מדד אמון הצרכנים עמד בחודש ינואר החולף על שיעור שלילי של 9%, לעומת שיעור שלילי של 7% בחודש דצמבר שקדם לו. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
- הלמ"ס: הגירעון המסחרי עלה ב-2019 ב-9%; יצוא ההייטק ירד בכ-14%
- הלמ"ס: עלייה של 5.6% במספר המשרות הפנויות ברבעון הרביעי
- הלמ"ס: הציבור הרבה יותר פסימי לגבי שיפור במצב הכלכלי
סקר אמון הצרכנים מתבצע מדי חודש בקרב בני 21 ומעלה ואוסף מידע על הערכות הצרכנים באשר לשינויים הצפויים במצב הכלכלי. ככל שערך המדד נמוך יותר, הדבר מעיד על פסימיות רבה יותר בציבור, וככל שהוא גבוה יותר - על אופטימיות רבה יותר. המשמעות של השיעור שלילי, הוא ההפרש בין שיעור הנשאלים שענו כי המצב הכלכלי שלהם ושל המשק ישתפר בעתיד, לבין אותו שיעור מבין הנשאלים שענו את התשובה ההפוכה.
בפילוח לפי מדדי המשנה שמרכיבים את המדד, בחודשים האחרונים יש מגמה של החמרה בציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה, משיעור שלילי של 12% בדצמבר לשיעור שלילי של 21% בינואר החולף. מנגד, מדד המשנה של ציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית בשנה הקרובה הן חיוביות מאז נובמבר 2015 ומעידות על אופטימיות זהירה, עם שיעור של 7%.
עוד מלמדים הנתונים, כי מועסקים פסימיים פחות מבלתי מועסקים, כשהמדד עומד על שיעור שלילי של 5% לעומת שיעור שלילי של 15% בהתאמה. בנוסף, ערך המדד בקרב חסרי תעודת בגרות (13%-) מצביע על פסימיות רבה יותר משל בעלי תעודה אקדמית (6%-), וערך המדד בקרב האוכלוסייה הערבית (17%-) מצביע על פסימיות רבה יותר משל קבוצת האוכלוסייה היהודית (7%-).