בקשה לייצוגית: "תקלות בגיר הרובוטי בדגמי רנו"
לפי הבקשה, התיבה שהותקנה בחלק מדגמי רנו פלואנס והדור הקודם של רנו קליאו, מגאן וקפצ'ור גורמת לרעידות ותקלות. בגלל תיבה זהה שילמה דלק מוטורס 70 מיליון שקל לבעלי פורד פוקוס. היבואנית קרסו מוטורס: "נלמד את הבקשה"
האם יש בעיה סדרתית בתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים בדגמי רנו? לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בסוף השבוע בקשה לתביעה ייצוגית נגד קרסו מוטורס, יבואנית רנו, ונגד יצרנית המכוניות הצרפתית על תקלות שהתגלו בתיבה שהותקנה בחלק מדגמי רנו פלואנס ובחלק מדגמי הדור הקודם של רנו קליאו, מגאן וקפצ'ור.
הבקשה, שהוגשה בידי עו"ד דוד מזרחי, בשם חמישה מבעלי רכבי רנו, היא על סך 170 מיליון שקל, לפי הערכה שהיא רלוונטית ל־20 אלף דגמי רנו שנמכרו בישראל, ומבקשת לקבל עבורם 8,000 שקל פיצוי על תקלות ותיקונים, וכן 500 שקל על עוגמת נפש.
התובעים טוענים כי בדגמי רנו עם אותה תיבת הילוכים גורמים פגמי ייצור או תכנון לכך שנדלקת נורית אזהרה בזמן שהגיר מפסיק לתפקד והנהג חייב לעצור בגלל התחממות של התיבה, בעיות בהעברת ההילוכים, רעידות ונוקשות בהעברת ההילוכים.
לטענתם, בחלק מהמקרים נדרשו בעלי המכוניות לשאת בעצמם בעלויות התיקונים, ובאחרים נאלצו לשוב מספר פעמים למוסך לטיפול בגיר, שכוסה אמנם באחריות היצרן אבל גרם להם לבזבוז זמן ולעוגמת נפש.
התיבה שבה השתמשה רנו נרכשה על ידה מיצרנית תיבות ההילוכים הגרמנית גטראג, ומדובר באותו דגם, 6DCT250, שהותקן בדור השלישי של פורד פוקוס ובפורד פיאסטה מתחילת העשור, שגם לגביהם נרשמו תלונות רבות לגבי אופי תפקודם ואמינותם.
במקרה של דגמי פורד אושר לפני שנתיים הסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגד היבואנית דלק מוטורס, במסגרתו נקבע שהיא תשלם 1,400 שקל פיצוי לכל בעל רכב רלוונטי, תאריך את משך האחריות על התיבה ל־10 שנים ותחזיר כספים לבעלי רכב שנאלצו לממן מכיסם תיקונים בגיר.
גיר רובוטי הוא גיר ידני בבסיסו, המצויד במנגנון חשמלי ובמחשב המנהלים את העברת ההילוכים. לנהג אין דוושת מצמד, והעברת ההילוכים היא אוטומטית. היתרון של גיר כזה הוא צריכת דלק נמוכה יותר מאשר בתיבה אוטומטית קלאסית, המתבססת על מנגון של לחצי שמן, וגם ביצועים טובים יותר של המנוע.
עם זאת, במטרה להשיג פעולה חלקה ככל האפשר עברו היצרנים להשתמש בתיבות רובוטיות עם שני מצמדים, דבר שיצר מנגנון מורכב ולא זול. תקלות סדרתיות התגלו גם בתיבות המקבילות שבהן השתמש קונצרן פולקסווגן, דבר שהביא להחלפת מחשבי גיר ב־30 אלף מכוניות, ולשתי תביעות ייצוגיות נגדה, שהסתיימו בפשרות, ובהסכמה לשלם יותר מ־90 מיליון שקל לבעלי המכוניות.
בדור החדש של דגמי רנו עברה החברה לתיבה שונה, עם שבעה הילוכים, כולל בקליאו, במגאן ובגרנד קופה.
מקרסו מוטורס נמסר בתגובה: "הבקשה טרם הומצאה לנו בפועל. כשתתקבל על כל נספחיה נלמד אותה ונגיב בדרכים המקובלות".