סמוטריץ' מגיב לביטול האוטובוסים בשבת: "דואג באמת לתחבורה ציבורית"
שר התחבורה דוחה את הטענות נגדו במערכת הפוליטית בעקבות חשיפת היוזמה לביטול עשרות קווים ציבוריים שפעלו לפני צאת השבת: "דתופובים שעושים סיבוב"
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הגיב לחשיפת היוזמהלבטל עשרות קווי אוטובוס ציבוריים שפעלו לפני צאת השבת ואמר כי הוא "דואג לתחבורה הציבורית באמת".
בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב השר כי "אני מבין שנכנסנו למערכת הבחירות, אז לכל הספינולוגים שמחפשים על מה לעשות סיבוב, מציע לכם סיבוב חינם בנתיב פלוס, רק תזכרו לקחת איתכם טרמפיסט, שלא תקבלו קנס. הרשות הלאומית לתחבורה ציבורית, פועלת במקצועיות ועם יד על הדופק למען אזרחי ישראל. יש סטטוס קוו בנושא השבת והוא לא משתנה. הרשות לתחב"צ פועלת יום יום שעה שעה כדי למקסם את יעילות התחבורה הציבורית. לכל שונאי הדת שמחפשים לייצר ספינים וסערות, תנשמו. יש מי שדואג לתחבורה הציבורית באמת, ויש דתופובים שעושים עליה סיבוב".
אלה האוטובוסים שביטל סמוטריץ'
אודי עציון מוסיף: אלה 16 הקווים שמשרד התחבורה שינה באחרונה את אופן הפעלתם בימי שישי, כדי להימנע מחילול שבת. המהלך, בוצע בידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, לבקשת השר סמוטריץ'.
חלק מהקווים הוקדמו בכמה דקות, באחרים בוטלו הנסיעות האחרונות, ולפי הערכת משרד התחבורה מדובר בפגיעה ב-300 נוסעים בכל שבוע, על סמך מספרי הנוסעים בנסיעות שבוצעו לפני השינוי. מדובר בקווים של החברות אגד, קווים, נתיב אקספרס ומטרופולין.
- בין הקווים שמועד יציאתם האחרונה בימי שישי הוקדמה, קווים 27 ו-31 באזור נהריה; קו 56 מיהוד לת"א, שבו בוטלו נסיעות עם מספר הנוסעים הרב ביותר, כ-90 איש; קו 487 מעין גדי לירושלים; קו 45 מבאר שבע לרתמים, וקו 343 מבאר שבע לשדרות.
- בין הקווים שנסיעות שלהם בוטלו נמצאים קו 25 בפתח תקווה, קו 34 ממלכיה לקריית שמונה, קו 44 מנהריה לבית ג'אן, קו 61 מעכו לאבו סנאן, קו 64 ממצפה רמון לבאר שבע, קו 446 לבאר שבע לירושלים, קו 940 מירושלים לחיפה, וקו 959 מירושלים לטבריה.
"ישראל היא מדינה יהודית ולא מדינת הלכה"
ראשון המתייחסים לחשיפה היה יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שאמר כי "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ולא מדינת הלכה. ננצח ונתקן, כל אחד יוכל לחיות על פי דרכו".
לגנץ הצטרף ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, שתקף את השר סמוטריץ', העומד בראש משרד התחבורה: "ככה שר פנאט מתעלל באזרחים. הוא החליט לבטל את כל הקווים הרגילים שנגמרים אחרי כניסת השבת או יוצאים לפני צאת השבת. למשל קווים לבתי חולים שמתחילים במוצ"ש לפנות ערב. ככה הוא 'נוקם' על קווי השבת החדשים של העיריות? רוצה לעשות שריר לבחירות? בושה. ניאבק בו ונעיף אותו".
ח"כ איציק שמולי, מהעבודה-גשר-מרצ, התייצב לצידם של גנץ והורוביץ. "ניאבק בהחלטה בכל דרך. השר צריך לדעת שנקמנות היא לא מדיניות", הוא אמר. "בטח לא כשהיא באה על גבם של חיילים, קשישים ומעוטי יכולת. לא יעזור לו. ישראל לא תהיה בני ברק".
"מדובר בכוחנות, בבריונות ובכפייה דתית. האיש שרוצה להחזיר אותנו לתקופת דוד המלך, שאול המלך ומשפט התורה, מוכיח שוב שלא מדובר בהצהרות ריקות מתוכן, אלא, לצערנו, גם מעשים", תקף יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. "סמוטריץ' חבר ברשימה שמתיימרת לייצג את הימין הליברלי הנאור, חושף את פרצופה האמיתי. ישראל ביתנו כתנאי לכניסה לקואליציה הבאה תדרוש להעביר את סוגית התחבורה הציבורית בשבת ופתיחת עסקים בשבת לאחריות הבלעדית של השלטון המקומי".
לשורת הגינויים הצטרף גם ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו. "הרשויות המקומיות, שראשיהן נבחרו על-ידי הציבור, הן אלו שצריכות להכריע, ולא מי שמונה כפרס על תמיכתו בחסינות לראש הממשלה", תקף פורר. "סמוטריץ', שמכהן כשר ללא אמון הציבור והכנסת, בטוח שהוא יכול לנהל לכולם את החיים ולעשות עוד צעד כדי להפוך את ישראל למדינת הלכה".
בשבתות האחרונות, כך התברר, יותר ויותר קווים שפעלו בשבת לאורך שנים בערים המאפשרות זאת - החלו להתבטל או להידחות, בשל תלונות למשרד התחבורה מצד הציבור הדתי על קווים שעובדים בשבת. גורם במשרד אף טען שכמה עשרות קווים שזמן נסיעתם היה קרוב לצאת השבת הוסטו, כדי למנוע חילול שבת. "בחרנו להתחשב בציבור הדתי במקומות שאפשר מבלי לפגוע בשגרת חייהם של הציבור החילוני", אמר הגורם. "אנשים צריכים להבין שאנחנו מיישמים את המדיניות של הממשלה".
רועי שוורץ-תיכון, יו"ר ומייסד "נוע תנוע" לתחבורה ציבורית בשבת, אמר כי "שר התחבורה סמוטריץ' מבצע מחטף של ביטול הנסיעות המועטות מלכתחילה שמשרד התחבורה בעצמו ראה אותן כהכרחיות לביצוע בשבת. זהו לעג לרש. שר התחבורה צריך לפעול משיקולים מקצועיים של רווחת הנוסעים ולא לערב שיקולים שאינם קשורים לכך בקבלת ההחלטות.
"בחודשיים האחרונים המהלכים שיזמנו לתחבורה בשבת הוכיחו כמה היא הכרחית למען כל אחד במדינת ישראל. כאשר הקווים התמלאו, תוגברו והתמלאו שוב וחוזר חלילה. אנחנו נילחם במחטף ונמשיך להוביל את המאבק למען תחבורה בשבת בשביל 80% מהציבור בישראל שרוצה תחבורה בשבת, כדי לאפשר לכל אחד לבחור איך לבלות בשבת".
אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אמר: "מי שבוחר בפירומן קיצוני כמו סמוטריץ' לתפקיד שר התחבורה - לא יוכל להסתתר מאחוריו כשיצית שריפות נגד הציבור בישראל. הפגיעה בקווים שיוצאים מהפריפריה לפני צאת השבת היא באחריותם של נתניהו ובנט, פוגעת בראש ובראשונה בחיילים ובאוכלוסיות שלא יכולות להרשות לעצמן רכב פרטי. יש כאן נקמה ישירה בכולנו על רקע מיזם 'נעים בסופ"ש' שהפך לכדור שלג ענק של תחבורה ציבורית אפקטיבית בשבת. עליהם לפטר את סמוטריץ' עוד היום מתפקידו, ולא לתת לישראלים להיות קורבן לתפיסות קיצוניות שלא זוכות לתמיכה מהציבור. מי שחושב שהוא יכול לעצור את רכבת התחבורה הציבורית בשבת שכבר יצאה מהתחנה יגלה בבחירות הקרובות שהציבור יעניש אותו ואת כל מי שיעמוד לצידו".
ד"ר שוקי פרידמן, מנהל המרכז ללאום, דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה, אמר כי "החלטתו של שר התחבורה לבטל קווי אוטובוס הפועלים בשבת מוטעית. הבעיה אינה רק פגיעה בסטטוס קוו, שכבר מזמן איננו רלוונטי, אלא הפגיעה החריפה ביכולתם של ישראלים רבים, שאין להם רכב פרטי, לנוע בשבת. הקווים שהופעלו הם מעטים וחיוניים ביותר, וצמצומם יזיק הן לאוכלוסייה שזקוקה להן, והן לשבת עצמה. הדבר ידחוף מועצות מקומיות נוספות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בעצמן. שר התחבורה פוגע כך הלכה למעשה באזרחים ובשבת עצמה".
בארגון "15 דקות" אמרו: "זוהי החלטה שגויה של משרד התחבורה. נוסעי התחבורה הציבורית תלויים בה כדי להגיע מהמשפחה הביתה או לחזור מהעבודה. הגיע הזמן שממשלת ישראל תקבל החלטה אמיצה לבניית מתווה מוסכם ברוח אמנת גביזון-מדן שתאפשר תחבורה ציבורית בשבת. לתחבורה ציבורית בשבת יש משמעות חברתית: פחות פקקים וזיהום אוויר, הפחתה ביוקר המחיה וגידול משמעותי ביכולת ההתניידות של אוכלוסיות רבות".
מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר: "הוחלט לשנות את לוחות הזמנים למספר קווים שבהם יש מיעוט נוסעים. הזזת שעות הפעילות משעות שבהן הפעילות דלה יותר לשעות עמוסות יותר צפויה שלא לפגוע בנוסעים ואף לספק שירות למספר רב יותר של נוסעים. חשוב לציין כי ברשות הארצית לתחבורה ציבורית פועלים תחת עקרון הסטטוס קוו ומיישמים את המדיניות שנקבעת בידי הממשלה".