סקר: 12% מהישראלים משתמשים באופניים וקורקינטים באופן יומיומי
הישראלים ממתינים יותר לאוטובוס, משתמשים פחות מהעולם בקורקינטים ובאופניים, אבל הולכים מעט יחסית לתחנות האוטובוס: דוח של אפליקציית Moovit מדרג את ישראל מול 24 מדינות אחרות בעולם בתחבורה ציבורית
12% מהישראלים משתמשים באופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים באופן יומיומי, כך עולה מסקר של אפליקציית הניווט בתחבורה הציבורית מוביט, החושף נתונים מעניינים לגבי הדרך בה אנשים מתיידים בערים השונות בעולם - בתחבורה ציבורית וכלי תחבורה זעירה. על פי הדו"ח 7% משתמשים בכלי תחבורה אלה עד 3 פעמים בשבוע, 6% לפעמים (עד 5 פעמים בחודש), 10% השיבו שלעיתים רחוקות, כמה פעמים בשנה ואילו 64% השיבו כי לעולם לא השתמשו, למרות שהם קיימים בעירם. בבנגקוק לשם השוואה 29.3% משתמשים בהן באופן יומיומי, בג'קרטה 20.3%, ובמיאמי 19.5%, כך שתל אביב עוד מפגרת מאחור לעומת כמה מהערים הגדולות בעולם.
- גל הפיטורים בחברות הקורקינטים החשמליים: קורקינטים צריכים תוכנית עסקית
- ליים יוצאת מ-12 ערים גדולות בעולם, תפטר 14% מהעובדים
- הבעייתיות בהגדרת אופניים וקורקינט חשמליים כ"רכב מנועי" וכגורם לשלילת הזכות לפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים
36% ציינו שאמצעים אלו מהירים יותר מהליכה, 19% השיבו כי ניתן להחנות אותם בכל מקום, 16% טענו כי הם ידידותיים לסביבה, 15% השיבו כי קל למצוא אופניים/קורקינטים שיתופיים בעת הצורך ו-13% ציינו את נושא המחיר האטרקטיבי. 52% מהישראלים ציינו שהם נוסעים איתם ישירות אל מקום היעד, 33% ציינו שהם משתמשים בהם לשילוב עם תחבורה ציבורית עד לתחנת האוטובוס או מהתחנה למקום העבודה.
הדו"ח של אפליקציית הניווט בתחבורה הציבורית מתבסס על מיליוני תכנוני נסיעה אשר ביצעו משתמשי האפליקציה בשנת 2019 ב- 99 ערים ב-25 מדינות, כולל צפון ודרום אמריקה, אירופה, אסיה והפסיפיק, כולל ישראל.
בהתייחס לתחבורה הציבורית, הדו"ח מצביע, כי הישראלים ממתינים בממוצע כ- 14 דקות בתחנות בכיוון נסיעה אחד (מקום 17 מתוך -25 מדינות). בתאילנד זמן ההמתנה הארוך ביותר (20 דקות) ובסינגפור זמן ההמתנה הכי קצר (8.44 דקות בלבד). בסך הכל הישראלים "מבלים" בממוצע כ- 17 יממות בשנה בתחבורה הציבורית, מהם כחמש יממות בהמתנה בתחנות. רק כ- 10% מהישראלים הנוסעים בתחבורה הציבורית ממתינים פחות מ- 5 דקות בתחנות בכיוון נסיעה אחד. במדד זה ישראל מדורגת במקום ה-23 מבין 25 המדינות שנבדקו. לעומת זאת, כמעט אחד מכל חמישה ישראלים (19.55%) ממתין לתחבורה הציבורית בכל יום בממוצע 20 דקות ויותר, במהלך כיוון נסיעה אחד.
במחקר נבדקו כ-25 מדינות, גרמניה, צרפת, הונגריה, ספרד, אורגוואי, איטליה, ארגנטינה, בריטניה, פורטוגל, סינגפור, אקוודור, יוון, קנדה, ארה"ב, מלזיה, קולומביה, קוסטה ריקה, תורכיה, ברזיל, תאילנד, פרו, איחוד האמירויות, צ'ילה וכן ישראל.
בסך הכל 21% מהישראלים שוהים בין שעה לשעתיים בנסיעה בתחבורה הציבורית בנסיעה בודדת, כאשר 6% מבלים מעל לשעתיים. 33% מהישראלים שוהים עד 30 דקות בנסיעה בתחבורה הציבורית. כאמור, נתון זה כולל את זמן ההליכה לתחנה וממנה והמתנה לאמצעי התחבורה, לכיוון אחד.
וכמה רחוקות התחנות? מרחק ההליכה הממוצע של הישראלים בכיוון נסיעה אחד, אל התחנה, במהלך החלפות ומהתחנה האחרונה אל היעד הוא 655 מטרים. זה מציב את ישראל במקום הרביעי והמכובד בדו"ח מבחינת מרחק ההליכה בכיוון נסיעה אחד. מרחק ההליכה הקצר ביותר נמדד בסינגפור (583 מטר), לאחר מכן אורוגוואי (613 מטר) וארגנטינה (636 מטר). במקום האחרון איחוד האמירויות עם מרחק הליכה של 1.2 ק"מ.
36% מהישראלים אינם מחליפים אמצעי תחבורה/קווים כלל במהלך נסיעתם, מקום ה- 10 בסקר העולמי במדד. ארגנטינה ממוקמת במקום הראשון, ובה 60% מהנוסעים אינם מחליפים אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת. במקום האחרון ממוקמת אינדונזיה, ובה 19% בלבד שאינם מחליפים אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת. 46% מהישראלים מבצעים החלפה אחת ועושים שימוש בשני קווים/אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת, ואילו 18% עושים שימוש ב בשלושה קווים/אמצעי תחבורה ויותר במהלך נסיעה ממוצעת.
הנוסעים נשאלו גם מה יעודד אותם להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית. 16% השיבו שתדירות גבוהה יותר של וקיצור זמן ההמתנה בתחנות, 13% השיבו כי קיצור זמן הנסיעה, 12% השיבו כי דיוק ואמינות בזמנים בהתאם ללוח הזמנים המתפרסם, 10% השיבו כי הוספה של קווים ישירים ליעד ופחות החלפות, 7% השיבו כי תחנות קרובות יותר לבית/מקום העבודה אשר יפחיתו את זמן ההליכה אל ומהתחנה, 6% השיבו כי שיפור הנוחות כגון מושבים רחבים יותר, גישה WiFi, מיזוג אויר, שקעי טעינה ודמי נסיעה נמוכים יותר ו- 4% השיבו כי הגברת הניקיון באוטובוסים ובתחנות ההמתנה.
יובב מידד, סמנכ"ל הצמיחה והשיווק של Moovit, שהגיעה כבר ל-680 מיליון משתמשים בעולם, אומר כי "הופתעתי עד כמה שזמן ההמתנה בתחנה קריטי למשתמשים בכל העולם. הפרמטר החשוב ביותר לנוסעי התחבורה התחבורה הציבורית הוא תדירות גבוהה של קווי שירות וכפועל יוצא מכך המתנה קצרה ככל ניתן בתחנות. שיפור בנושא הזה יגרום לעוד ועוד אנשים לעשות שימוש קבוע ורחב יותר בתחבורה הציבורית". מוביט מתכוונת לפרסם את הדו"ח אחת לשנה.