בלעדי לכלכליסט
חסרים שטחי חניה ל־6,000 אוטובוסים במרכז הארץ
מדו"ח חדש של נתיבי איילון עולה שהתוכנית למהפכה בתחבורה הציבורית בישראל עלולה להיתקע עקב מחסור חריף בחניות לאוטובוסים
מהפכת התחבורה הציבורית שמתוכננת בערים הגדולות במרכז הארץ עלולה להיתקע אם המדינה לא תמצא ותכשיר מקומות חניה לכ־6,000 אוטובוסים במרכז הארץ. כך עולה מדו"ח חדש שגיבשה חברת נתיבי איילון והגיע לידי "כלכליסט".
- ראשי הערים דורשים מהאוצר והתחבורה להתערב בדחיפות במשבר חברות התחבורה הציבורית
- לחברות האוטובוסים נגמר הכסף לדלק - מזהירות מקריסת הענף
- נהג האוטובוס ייסע רגוע ויחסוך דלק? הבונוס בדרך
הדו"ח הוכן בחודש האחרון, לאחר שכמה משרדי ממשלה גיבשו תוכנית לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית במקום ברכב פרטי, הכוללת נתיבים מהירים חדשים בתל אביב, החלת אגרות גודש והכפלת מספר נתיבי התחבורה הציבוריים (נת"צים) באזור המרכז. לפי נתיבי איילון — שאחראית על פרויקט נתיבי הקארפול, פרויקט התשלום עבור אי שימוש ברכב ("דרך ערך") כמו גם מכרזי הנתיבים המהירים לעשור הבא - במרכז הארץ יש למצוא עוד כ־800 דונם חדשים שישמשו שטחי תפעול לאוטובוסים. מדובר בשטח השווה, למשל, לכ־10% משטחה המוניציפלי של בת ים.
על פי נתיבי איילון, השטח אמור לשרת כ־6,000 אוטובוסים ולכלול מסופי שימוש, חניוני לילה ושטח לשיגור שאטלים אל מרכז מטרופולין גוש דן וממנו.
הדו"ח של נתיבי איילון מתייחס בעיקר לערי המרכז שבין אשדוד לנתניה, ועד מודיעין — שטח שיפוט רחב שעל פי הערכות ממשלתיות יתגוררו בו עד 2040 כ־7 מיליון איש. לפיכך, קיומה של מערכת הסעת המונים משוכללת הוא הכרחי. על פי הצפי של החברה, מספר הנסיעות היומי באוטובוסים באזור יוכפל בתוך 20 שנה מכמיליון כיום לכשני מיליון.
על פי ממצאי המיפוי של נתיבי איילון, מרכז הארץ מכיל רק כ־407 דונם של חניונים בעוד שהצורך העתידי הוא 1,180 דונם - פער של כ־190%. תל אביב היא אחת הערים שבהן המצב טוב ביותר באופן יחסי עם היצע נוכחי של כ־100 דונם שטח חניה לאוטובוסים לעומת צורך עתידי של כ־140 דונם. מנגד, החוסר הגדול ביותר הוא בבקעת אונו, שם יש כיום רק כ־5 דונמים לעומת צורך עתידי של 56 דונם, בחוף השרון מערב שם אין כלל שטח תפעולי כיום בעוד שבעתיד יידרשו 40 דונם, וברמת השרון־הרצליה שם יש כ־4 דונמים בלבד לעומת דרישה ל־40 דונם ב־2040.
חברת נתיבי איילון כבר החלה בהליכים הסטטוטוריים הנוגעים לשטחים שיועדו לחניוני אוטובוסים במסגרת התוכנית הלאומית למתקני תחבורה ציבורית, אולם הפער האקוטי בין שטחי התפעול הקיימים לאלה שיידרשו מחייב לרתום את כלל זרועות השלטון לתהליך. אחרת, המדינה תיאלץ לוותר על הסעת המונים באוטובוסים ולהתמקד ברכבות קלות — או שהחניונים יהיו מרוחקים יותר, מה שיבוא לידי ביטוי גם בעלויות הנסיעה לאזרחים.
במסגרת התכנון העתידי של המסופים והחניונים שמתבצע בנתיבי איילון נלקחו בחשבון מרחקים מתחנות רכבת, שטחי רענון לנהגים ועמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים. סמנכ"ל תכנון ברשות לתחבורה ציבורית ניר משה, המסייע בתכנון, מאמין שהמיפוי "קובע את היקף התשתית הנדרש שיאפשר מענה הולם לצרכי המפעילים. התוכנית תיצור מפת דרכים ברורה אל מול הרשויות וגופי התכנון".
לדברי מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר, "ללא חניונים לא תתאפשר הרחבת התחבורה הציבורית שנדרשת. התוכנית הלאומית למתקני התחב"צ מצטרפת לשאר הפרויקטים שלנו ליצירת אלטרנטיבה לרכב הפרטי".