נחשף בכלכליסט
צפירת הרגעה: הטיפול השנתי ברכב לא יתייקר בינתיים
ועדת הכספים ורשות המסים הסכימו לדחות את המס החדש על שמנים ותחליפי דלקים - מהלך שעלול היה לייקר את הטיפול השנתי ברכב. הטלת המס נועדה להיאבק בתופעה של מהילת שמנים ומכירתם כסולר מזויף - כדי לשלם פחות מס
ועדת הכספים הגיעה להסכמה עם רשות המסים, לפיה יידחה המיסוי החדש על שמנים ותחליפי דלקים. כפי שנחשף בכלכליסט, מדובר במהלך שנועד להילחם במעלימי מס שמזייפים סולר תוך מהילתו בשמנים, אך היה גורם להתייקרות מחירי השמנים לרכב ולתעשייה.
- בגלל זייפני הסולר ומעלימי המס: הטיפול השנתי ברכב יתייקר
- סופית: מס הקניה על מכוניות ההיברידיות יעלה בינואר מ-30% ל-45%
- המכוניות האוטומטיות הקטנות יתייקרו באלפי שקלים באפריל
רשות המסים החליטה להטיל מינואר הקרוב מס בלו גם על שמנים לרכב - כדי שלא יהיה משתלם למהול אותם ולמכור כסולר מזויף. הכוונה הייתה להטיל מס חדש על השמן, בסך 3 שקלים לליטר, כמו זה שמוטל על הסולר, במהלך שהיה מכניס לקופת המדינה 450 מיליון שקל בשנה.
הדיון אודות התקנות הממסות תחליפי דלקים וחומרים נוספים, היה אמור להתקיים מחר, אך נוכח התנגדות מצד חלק מחברי הוועדה שסברו שלא נכון לדון בסוגיה כבדת משקל ללא דיון מעמיק בעת שכזו ובמסגרת ועדה זמנית, סוכם כי הדיון בתקנות ידחו בחצי שנה במידה ויתקיימו בחירות ובשלושה חודשים במידה ולא.
יו"ר הוועדה משה גפני הסביר: "ישבתי עם אגף התקציבים ורשות המסים, לעניין צו הבלו והמיסוי הנוסף, מה שאמור לעלות מחר בדיון הוועדה, לפי מה שבדקתי, רוב החברים היו מצביעים נגד. מדובר על צו בעייתי, קשה, שבכדי להיכנס לפרטיו, צריך להיכנס למה כן משתמשים ומה לא משתמשים, וההשלכות על התעשייה, היו פניות רבות מצד מפעלים. מצד שני מדובר על תוספת של 450 מיליון לתקציב המדינה בתקופה של גרעון. זה נושא רציני. אמרתי לאוצר - אם אתם מתעקשים להביא, אצביע נגד ואני מאמין שגם רוב חברי הוועדה יצביעו כך, במידה ונגיע להסכמה, ולזה הגענו, הנושא ירד מסדר היום, לא נפיל את זה, זה יישאר תלוי ועומד".
הצווים שנדחו כעת, מבקשים להטיל על חומרים ממיסים ועל חומרים נוספים שכיום לא מוטל עליהם מס, שמתאימים לשמש להנעת רכב או כחומר
בעירה, מס (בלו) בגובה המס המוטל על סולר - כ-2,950 שקל לאלף ליטר. במקביל, כוללים הצווים מס קניה בסכום של כ-2,950 שקל לאלף ליטר על תחליפי דלק מיובאים.
גביית המס תשפיע על כל מי שמחזיק רכב פרטי או מסחרי ונזקק לאותם שמנים. בטיפול ברכב פרטי משתמשים בדרך כלל בגלון שמן (4.5 ליטר), 3 שקלים מס לליטר יחד עם מרווחי השיווק יהפכו בפועל מ־13.5 שקל לתוספת של כ־20 שקל למחיר הסופי לצרכן. בעלי רכב כבד, הנזקק ליותר שמנים ובתדירות גבוהה יותר, יעמדו בפני הוצאות גבוהות יותר. הצו אף דורש הטלת מס גם על מלאים שכבר קיימים בארץ.
מאיגוד לשכות המסחר שנאבק בכוונה להטיל את המס החדש, נמסר כי האיגוד תומך בעמדת רשות המסים כי יש לטפל בתופעת מהילת הדלקים, אך יש לבצע זאת באמצעות אכיפה ממוקדת ופרטנית כלפי אותם גורמים עבריינים ולא על ידי הטלת מס על מוצרים לגיטימיים המשרתים את הציבור הרחב. ראוי שנושא כה כבד משקל, בעל השלכה רוחבית על המשק, המטיל מס חדש , ידון במסגרת ועדת כספים קבועה ולא תחת ממשלת מעבר.