$
רכב

יותר חשמל, יותר כסף: ההיברידי־נטען לא ירד לעם

בענף הרכב קיוו להפוך את 2019 לשנה של דגמי הפלאג־אין הייבריד העממיים ונכשלו - בגלל הפער במחיר מההיברידיים ה"רגילים". ספק אם העלאת מס הקנייה תשנה את המגמה

תומר הדר 07:5809.12.19

לקראת סיום 2019, בענף הרכב מסמנים את היעדים שהושגו ואלו שנפלו בין הכיסאות. בתחילתה הוגדרה שנת 2019 על ידי רגולטורים כמי שעתידה להיות שנת הרכב הנקי. לפיכך, גורמים רבים בענף הרכב הישראלי סימנו אותה כשנת הפריצה של רכבי הפלאג אין הייבריד העממיים - המזהמים פחות וחסכוניים עוד יותר מהמכוניות ההיברידיות. אלה, החסכוניות בדלק כשלעצמן, מציפות את כבישי ישראל כבר שנתיים בזכות הטבות מס נדיבות (שעומדות להסתיים בקרוב). אולם למרות התמריצים והדגמים שהובאו, המכירות של הפלאג אין הייבריד העממיות לא המריאו - לא יותר ממאות בודדות - וככל הנראה גם לא ימריאו. הסיבה פשוטה: הן יקרות יותר מההיברידיות, ובמידה כזאת שהחיסכון על דלק בשימוש בהן לא מספיק כדי לשכנע את חלק הארי של הקונים הפוטנציאליים לבחור בהן.

 

סובארו xv פלאג אין הייבריד סובארו xv פלאג אין הייבריד צילום: DAVID MCNEW

 

רקע קצר: על מכוניות בנזין ודיזל מוטל מס קנייה של 83%. ממס זה מפחיתים עד 17 אלף שקל בהתאם לרמת הזיהום של הרכב. לעומת זאת על מכוניות היברידיות, שבנוסף למנוע הרגיל מצוידות במנוע עזר חשמלי, מוטל מס קנייה בגובה 30%. מכוניות כאלה - למשל קיה נירו, טויוטה קורולה הייבריד ויונדאי איוניק - יכולות לנסוע בכוח החשמל לטווח מוגבל מאוד של כחצי קילומטר אבל לפקקים זה מספיק ולכן הנסיעה בפקקים במכוניות הללו היא חסכונית ולא מזהמת. מכוניות הפלאג אין הייבריד גם הן היברידיות, אבל מסוג שונה - הסוללה שלהן היא בעלת קיבולת מרשימה יותר ומאפשרת לנסוע 30-40 קילומטר בלי לשרוף דלק ובלי לפלוט זיהום. את הסוללה ניתן לטעון משקע חשמל ייעודי – והמכונית תעבור לשימוש בבנזין רק כשהסוללה מתרוקנת, וגם אז היא תפעל כמכונית היברידית לכל דבר. על מכוניות כאלה מוטל בישראל מס קנייה נמוכך יותר של 20%.

 

לפחות על הנייר, מכוניות פלאג אין הייבריד הן תחנת הביניים המושלמת במעבר ממכוניות היברידיות לחשמליות. זאת לנוכח העובדה שרוב הישראלים עובדים במרחק של כמה עשרות קילומטרים בלבד מהבית, כלומר יכולים לנסוע לעבודה, להטעין שם את הרכב ולשוב הביתה בלי לבקר בתחנת הדלק במשך שבועות. בפועל, המצב מורכב יותר, בין השאר בגלל דלילות הפריסה של תשתית הטעינה בארץ.

 

 

מול הכישלון בחדירה לישראל של הפלאג אין הייבריד העממיות, ניצבת ההצלחה של פלח היוקרה המקביל. "מכוניות פלאג אין הייבריד יוקרתיות הפכו בישראל לבון טון בגלל הטבת המס: אתה לוקח מכונית פלאג אין הייבריד של יצרן יוקרה גרמני והיא עולה פחות או יותר כמו גרסת הבנזין – ובדרך כלל פחות מגרסת הבנזין החזקה. אתה לוקח מכונית פלאג אין הייבריד עממית – והיא יקרה באופן משמעותי מההייבריד", מסביר גורם בענף. "אי אפשר להשוות תפוחים לאגסים. מרצדס פלאג אין היברידית לא משווים מבחינת מחיר למרצדס היברידית כי אין כזאת בארץ, אלא למרצדס עם מנוע ספורטיבי ואז ברור שיותר משתלם לרכוש את הפלאג אין הייבריד היוקרתי ולקבל גם חיסכון וגם נסיעה בחשמל, באותו מחיר של גרסת הבנזין. בעממיות זה עובד אחרת. נירו פלאג אין אתה משווה לנירו הייבריד ולא לנירו בנזין, ואתה רואה שאתה משלם עוד הרבה כסף בשביל הזכות לחסוך קצת יותר דלק, ואז זה לא כדאי".

 

יונדאי איוניק פלאג אין הייבריד יונדאי איוניק פלאג אין הייבריד צילום: ULI SONNTAG

 

מחיר גבוה מדי

 

בהתאם למכירות, היצע המכוניות העממיות בעלות הנעת פלאג אין הייבריד שניתן למצוא בישראל הוא עלוב: קיה נירו ההיברידית משווקת בישראל בגרסת פלאג אין הייבריד ב־162 אלף שקל – 17 אלף שקל מעל מחיר קיה נירו היברידית רגילה. על פי יבואנית קיה, במהלך 11 החודשים הראשונים של 2019 נמסרו בישראל 139 קיה נירו פלאג אין הייבריד.

 

טויוטה פריוס שווקה בישראל בגרסת פלאג אין הייבריד מ־2013 עד 2016 אך אז השיווק הופסק עקב חוסר ביקוש - ורק לפני כשבוע הוא חודש. היא עולה בארץ 164 אלף שקל - 18 אלף יותר מפריוס היברידית מאובזרת לעיייפה. פלאג אין הייבריד נוספת המשווקת בישראל היא מיצובישי אאוטלנדר, אך מחירה כבר נושק ל־200 אלף שקל.

 

יש לציין כי כיום קיים בעולם מגוון מרשים של גרסאות פלאג אין הייבריד למכוניות עממיות: החל ביונדאי איוניק וכלה בפולקסווגן גולף - וסובארו XV, אך רכבים אלה אינם מגיעים לישראל. על פי נתונים רשמיים של ארגוני יצרני רכב עולמיים – בעולם נמכרו 1.13 מיליון מכוניות פלאג אין הייבריד במחצית הראשונה של 2019 – זינוק של 46% ביחס לשנת 2018. 57% מהרכבים האמורים נמכרו בסין. בישראל, מדינה שהכריזה לפני כשנתיים על תוכניות מרחיקות לכת לגמילה מנפט, דווקא הגרסאות הנקיות ביותר של המכוניות העממיות – מדשדשות במכירות.

 

"יבואני הרכב יוצאים מנקודת הנחה שגויה, שהציבור מוכן לשלם עוד 15 אלף שקל עבור מכונית רק בגלל שהיא יכולה לנסוע 30 קילומטר ביום על חשמל, ושאם אנחנו חוסכים ככה תדלוק אחד בשבוע, אנחנו מדברים כאן על חיסכון של כאלף שקל בחודש, וזה אומר שניתן להשלים את הפער במחיר הרכב תוך שנה וחצי עד שנתיים. אבל הציבור לא מטומטם, רכב פלאג אין הייבריד מבוסס על הייבריד, כלומר על רכב שבעצמו עושה 18 ק”מ לליטר, אז החיסכון הוא פחות או יותר 500 שקל בחודש, אז מי בכלל רוצה מכונית שהרכישה שלה תשתלם אחרי שלוש או ארבע שנים?" מסביר אחד היבואנים. 

 

קיה נירו פלאג אין הייבריד קיה נירו פלאג אין הייבריד צילום: עמית שעל

 

"החיסכון לא מעניין"

 

התקופה הארוכה שדרושה כדי להצדיק את ההפרש במחיר הרכב על ידי החיסכון בדלק אינה הבעיה היחידה. אבן נגף משמעותית מהוות חברות הליסינג שלא ממהרות להצטייד ברכבי פלאג אין הייבריד, בין השאר מכיוון שהלקוחות לא ממש ששים לקבל אותן. "לקוחות ליסינג לא לוקחים פלאג אין ממגוון של סיבות”, מסביר גורם בכיר באחת מחברות הליסינג. “קודם כל, הנושא של חיסכון בדלק לא מעניין אותם והם לא באים להציל את כדור הארץ. מכונית היברידית היא מכונית שבזכות הטבת המס לא עולה יותר ממכונית רגילה אבל היא חסכונית הרבה יותר ממנה. מצד שני, כשלקוח ליסינג לוקח מכונית היברידית הוא עושה את זה הרבה פעמים בגלל שחברת הליסינג נתנה לו מכונית כזאת, כי היא קונה אותה בזול בגלל הטבת מס הקנייה. מכונית פלאג אין הייבריד יקרה יותר ולחברת הליסינג אין שום אינטרס לתת אותה ללקוח, כי היא לא מקבלת אותה בזול מהיבואן.

 

“בנוסף, אתה לוקח מכונית שנראית בדיוק כמו ההיברידית הרגילה, ורוצה עליה הרבה יותר כסף בגלל שהיא נוסעת על חשמל, מה שלא מעניין מגזר שלם שאין לו שום עניין בחיסכון וכאמור בכל מקרה יכול לקחת מכונית היברידית שהיא חסכונית בפני עצמה. מעבר לכך, המכונית הזאת שבעצם נראית בדיוק כמו כל פריוס או נירו, רק עם שקע בצד, גם דורשת ממך לארגן חניה עם עמדת טעינה, לריב עם שכנים ולהתקמבן על שקע במקום העבודה - וזה בכלל גורם מרתיע".

 

פריוס פלאג אין הייבריד פריוס פלאג אין הייבריד צילום: אתר החברה

 

המחירים יעלו רק במעט

 

בינתיים, בתחילת 2020 צפוי שינוי במס שצפוי להשפיע על שוק הרכב - הן ההיברידי והן הפלאג אין הייבריד: מס הקנייה על היברידיות שעומד כיום על 30% יעלה בבת אחת ל־45%. ב־2022 יעלה המס על ההיברידיות שוב – ל־50%. ב־2024 ישתווה מס הקנייה על ההיברידיות למס הרגיל – 83%.

 

מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד שעומד כיום על 20% יעלה ב־2020 ל־25%. ב־2021 יעלה המס ל־30% וב־2022 ל־40%. בשנים הקרובות, לפחות, כל זה אמור להשפיע ולדחוף את הישראלים לרכבי פלאג אין הייבריד – אבל לא בטוח שכך יקרה. הסיבה היא אותו קשר סימביוטי בין יבואני הרכב לחברות הליסינג.

 

כבר כעת מעריכים גורמים בענף שהתייקרות אמיתית של ההיברידיות לא תתרחש. במקום זאת, יספגו יבואני הרכב חלק מההתייקרות – ביחד עם היצרנים. כלומר ההיברידיות העממיות יתייקרו בשיעור מתון יחסית של 3,000 עד 5000 שקלים (במקום מעל עשרת אלפים שקלים כפי שהיה אמור להיות). בניגוד לאפקט ספיגת ההתייקרות המשמעותית בהיברידיות, רכבי הפלאג אין הם אלה שיתייקרו באותם חמישה אחוזי תוספת מס - דווקא מכיוון שיבואני הרכב אינם מייעדים אותם לציי הרכב ולכן אין כל חובה לשמור על מחירם. המשמעות: לפחות עד 2022 לא יהיה לציבור אינטרס אמיתי לרכוש או לקחת בליסינג רכב פלאג אין הייבריד. ולאחר מכן, כנראה שבכל מקרה נעבור למכוניות חשמליות.

x