פרסום ראשון
חגי שלום עתר לביזיון ביהמ"ש מצד המדינה בעיכוב רכש האוטובוסים
מחמיר מצבם של מפעלי האוטובוסים בארץ: הארגז פיטר עשרות עובדים. מאז שהמחוזי קבע שעל המדינה להעניק העדפה לתוצרת הארץ ברכב אוטובוסים, נמנע משרד התחבורה מלכנס את ועדת המכרזים
בזמן ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הבטיח היום (ג') בכנסת שיפורים דרמטיים בתשלום על הנסיעות בתחבורה הציבורית, מתעכבים כבר שנתיים שבעה מכרזי הפעלה חדשים הכוללים תוספת של 2,000 אוטובוסים ועשרות קווים חדשים שנועדו לשפר את השירות לציבור.
- מהשבוע: אוטובוסים בחינם בגוש דן בסופ"ש
- ועדת הכספים: דיון על רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים
- חברות האוטובוסים קיבלו את הכסף ואיום השביתה הוקפא עד לינואר
אתמול הגישה יצרנית האוטובוסים הישראלית הארגז לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לביזיון בית המשפט נגד משרדי התחבורה והכלכלה. זאת בטענה ששני המשרדים לא מקיימים את פסיקתו מחודש יולי של שופט המחוזי בירושלים אברהם רובין.
רובין קבע לפני כמעט חצי שנה, כי על ועדת המכרזים של משרד התחבורה להתכנס ולדון בהחלת תקנות חובת רכש גומלין והעדפת תוצרת הארץ על שבעת המכרזים המעוכבים, המאפשרות לאוטובוסים הישראליים להיות יקרים ב-15% מהמיובאים ועדיין לזכות במכרז. הדיונים התקיימו בעקבות עתירות של חלק מיבואני האוטובוסים נגד מתן העדפה לאוטובוסים המורכבים בארץ, ועתירה של הארגז נגד ביטולה.
עם זאת, למרות ההחלטה הוועדה לא כונסה עד היום ורק החודש הגיש משרד התחבורה ערעור לבית המשפט העליון על ההחלטה. במקביל, לא צלחו הניסיונות להגיע להסכמה שתאפשר בינתיים רכש אוטובוסים ישראליים לצד מיובאים לשבעת המכרזים, במקביל להמשך ההליכים המשפטיים בשאלה העקרונית.
מדובר במכרזי הפעלת תחבורה ציבורית באשכולי בית־שמש, פרוזדור ירושלים, שומרון, רהט, צפון ירושלים עירוני, מרכז ירושלים עירוני וקווי שירות באשכול מטרונית חיפה. אילן קרני, עד לאחרונה מנכ"ל מטרופולין, מתווך בין הצדדים בניסיון להגיע לפשרה.
במקביל, מעכב משרד התחבורה גם רכש של מאות אוטובוסים לאגד ולדן, במימון המדינה. גם כאן, הצעת פשרה שגיבש קרני נפלה בשל התנגדות אחד מיבואני האוטובוסים הסיניים.
"לנוכח העובדה שביזיון בית המשפט מצד המשיבה ואי קיום הוראות בית המשפט גורם נזק חסר תקנה לעותרת באופן המהווה גזר דין מוות מבחינתה, מתבקש בית המשפט לקיים דיון דחוף בבקשה", נכתב בעתירה שהוגשה בידי עו"ד תמיר כהנוב ממשרד כהנוב, כרמי ושות'. משרדי התחבורה והכלכלה קיבלו שבועיים להשיב לעתירה.
המפעלים בארץ נפגעים
עיכוב המכרזים פוגע לא רק בשירות לציבור הנוסעים, אלא מדרדר את מצבם של מפעלי האוטובוסים הישראליים, ששוק התחבורה הציבורי הוא הלקוח העיקרי שלהם.
מפעל הארגז שפועל באזור התעשייה תימורים שליד קריית מלאכי פיטר החודש עשרות עובדים. מצבו של מפעל מרכבים מאזור התעשייה קיסריה מעט טוב יותר, אחרי שקיבל החודש הזמנה ל-50 אוטובוסים חדשים מחברת מטרופולין, שרוכשת אוטובוסים ישראליים במקום מיובאים שהתבלו.
"אני לא מבין: הם מנסים לגרום לנו לסגור את המפעלים, כדי שלא תהיה 'בעיה' יותר של ייצור מקומי? מנסים להרוג אותנו", אמר ל"כלכליסט" חגי שלום, בעליו של מפעל הארגז. "בכל העולם מעודדים ייצור מקומי של אוטובוסים, כולל במדינות שמהן מגיעות יצרניות האוטובוסים המיובאים לארץ, ורק כאן נלחמים במפעלים ובתעסוקה שהם יוצרים".
גם אם ישתחרר הפלונטר ותתאפשר הזמנת אוטובוסים חדשים, יזדקקו המפעלים בארץ לחצי שנה עד שיוכלו להתחיל להרכיבם, על בסיס שלדות המגיעות מחו"ל.