מבחן רכב
סקודה סקאלה לא ממציאה את הגלגל
הסקאלה מפתיעה לטובה באיכות הנסיעה, ויתרונה הגדול הוא מערכת בטיחות אקטיבית מקורית. מנגד, תא הנוסעים רחוק מלהיות שיא הטכנולוגיה: לוח המחוונים פשוט מדי ואין בקרת אקלים
בשבוע שעבר ביקר בישראל ברנארד מאייר, מנכ"ל סקודה העולמית. ביקורו אינו דבר של מה בכך: מדובר בהבעת אמון במדינת ישראל ויותר חשוב מכך - בסקודה דיגילאבס ישראל, חטיבת הפיתוח הישראלית של סקודה.
- החל שיווק סקודה סקאלה בישראל
- סקודה תציג רכב כביש שטח קטן בתערוכת ג'נבה הקרובה
- סקודה העולמית חושפת את הסקאלה - באירוע בישראל
לביקורו העכשווי של מאייר קדמו ביקורים אחרים, המתוקשר בהם בשנה שעברה לרגל השקת סקודה סקאלה בפתח תקווה. גם כאן, מדובר בהבעת אמון במדינת ישראל ובאיתות ברור לכל שותפיה הישראלים של סקודה בתהליכי המחקר והפיתוח, שהנה אנחנו על המפה.
סקודה בונה לא מעט על החדשנות הישראלית, אך סקודה סקאלה אינה מכונית שמיועדת להמחיש זאת. מדובר במכונית שמחליפה את סקודה רפיד - כלומר מכונית משפחתית קטנה, אחות קטנה לסקודה אוקטביה, שמיועדת בעיקר לשנע משפחות במזרח אירופה או לשמש בציי רכב בישראל.
עם זאת, בסקודה הוחלט על שינוי: רפיד ודומותיה היו מבוססות על מרכב מסורתי בעל ארבע דלתות, ואילו לסקאלה יש כבר חמש דלתות, מה שמציב אותה בתחרות ישירה מול מתחרות כדוגמת פולקסווגן גולף. סקודה מייצרת מכוניות מרווחות וחכמות, לאחרונה גם טכנולוגיות, וזה עשוי להיות בעייתי לחברה האם פולקסווגן, שמשליכה את מלוא כובד משקלה על הגולף: אף אחד לא רוצה תחרות מבית.
ייתכן שהתחרות מול גולף היא הסיבה לכך שתא הנוסעים של סקאלה אמנם מרווח, אך רחוק מלהיות שיא הטכנולוגיה. איכות ההרכבה טובה מאוד, תנוחת הישיבה טובה מאוד, אפילו תא המטען, שהוא בדרך כלל נקודת תורפה במכוניות בעלות חמש דלתות, מרשים בנפחו. עם זאת, יש הבדלים ברורים.
קודם כל, רמת הגימור הבסיסית אינה כוללת אפילו בקרת אקלים, מאפיין שהפך נפוץ למדי. השעונים והמחוונים פשוטים - במיוחד לנוכח העובדה שסקודה מתגאה לאחרונה בלוחות מחוונים דיגיטליים מרשימים - והפלסטיק נוקשה. אך איכות הגימור גבוהה ויש שפע של פתרונות אחסון חכמים מהסוג שניתן למצוא גם בסקודות גדולות, למשל תאי אחסון לחפצים ארוכים בדלתות.
בטיחות אקטיבית
הנקודה החשובה ביותר היא שסקודה סקאלה מצוידת במערכות בטיחות אקטיביות מקוריות. בעוד חודשיים מדינת ישראל תפסיק להעניק הטבות מס ליבואני רכב שמתקינים במכוניות שלהם מערכות בטיחות שיודעות רק לצפצף ולא בהכרח להציל חיים. בפלח שוק שבו הלקוחות יודעים מראש שהם לא יכולים לקבל מכונית משפחתית מאובזרת באביזרים מפנקים, מדובר במאפיין חשוב.
מערכות הבטיחות פועלות היטב אך לא באופן מושלם: לסקאלה יש מערכת בטיחות אקטיבית שיודעת להסיט את ההגה בעדינות אל נתיב הנסיעה כאשר המכונית סוטה אל השוליים, ויש בקרת שיוט חכמה שבולמת את הסקאלה כשצריך.
כמו ברוב המכוניות של קבוצת פולקסווגן, המערכת פועלת היטב כאשר הסקאלה נוסעת, אך היא גם רגישה מאוד, אולי הרגישה ביותר שפגשנו במכוניות של הקונצרן. אם הנהג אוחז בהגה באופן מעט רופף, המערכת מזהה מצב בו הנהג כביכול הסיר את ידיו לחלוטין מההגה ודורשת בסדרה של צפצופים שישיב את הידיים למקומן הנכון. באופן דומה, נהיגה ביד אחת מובילה אף היא לסדרה של צפצופים, שדורשת כמה שניות של אחיזת הגה בחוזקה כמו בשיעורי נהיגה. זה בהחלט בטיחותי, אבל זה גם לא נעים.
סקודה סקאלה לא מנסה לזכות בתחרות יופי, וכיוון שהיא מיועדת לציי רכב, עליה להיות תכליתית ולא בהכרח יפה. החזית של סקאלה מזכירה את זו של סקודות אחרות, ובהן סופרב המחודשת ואוקטביה החדשה. יתר המרכב עגלגל, לא הרפתקני במיוחד ולא צריך להיות כזה. מדובר בעיצוב שמנצל את התצורה של מרכב חמש דלתות לטובת מרווח פנימי, מותח את החלק האחורי מעט כדי שיהיה כמעט סטיישן.
איכות נסיעה מפתיעה ומנוע שמתבלבל בפקקים
איכות הנסיעה מפתיעה לטובה. הקטגוריה של המכוניות המשפחתיות הקטנות היא קטגוריית לואו קוסט, שניכר בה לעתים שכספי הפיתוח של היצרן הלכו למקום אחר. סקאלה חריגה בקטגוריה זו, וההבדל מתבטא באיכויות הנסיעה: מדובר במכונית נוחה מאוד שחולקת פלטפורמה בין היתר עם הדור הנוכחי של הגולף.
רוב היצרנים בקבוצת פולקסווגן שחולקים עם סקאלה את הפלטפורמה הזו מעדיפים להקשיח אותה, במיוחד בדגמים היותר יקרים. התוצאה היא נסיעה הדוקה מאוד, אחיזה גבוהה, אך לפעמים התרסקות לא נעימה על בורות. כיוון שסקאלה מיועדת למדינות מזרח אירופה ואולי גם אל אזורי ההייטק של פתח תקווה, היא זוכה לכיול הדוק אך נעים ויכולת שיכוך גבוהה. סקאלה היא מכונית שיודעת לא לעייף נהג בנסיעות ארוכות, משימה לא קלה בהתחשב בעובדה שחלק ניכר מהמתחרות בקטגוריה הן כלי עבודה גסים למדי.
לסקאלה יש מנוע בנפח של ליטר אחד, עם מגדש טורבו. מדובר במנוע נפוץ למדי בקבוצת פולקסווגן. למרות הנפח הצנוע, הטורבו עושה את שלו: סקאלה מרגישה לרוב נמרצת, רמות הבידוד הקולי מרשימות מאוד וצריכת הדלק סבירה. אבל למנוע של סקאלה יש גם חיסרון: לרוב הוא נמצא במצב בו יש לו שפע של כוח אבל בנסיעה במהירות איטית, למשל בעת עמידה בעומסי תנועה, הוא מסתובב במהירות איטית מאוד כדי לחסוך בדלק, אופציית הטורבו אינה מורגשת ותיבת ההילוכים מתבלבלת.
התוצאה היא רעידה לא נעימה והיסוס בהחלפת ההילוכים שלא מתאים למכונית בעלת יכולות מעל הממוצע בכל הקשור בשילוב של מנוע ותיבת הילוכים.
בסופו של דבר, סקודה סקאלה לא נמצאת כאן כדי להמציא את הגלגל. מדובר בעוד מכונית שמתחרה בקטגוריה של מכוניות שמיועדות למי שעמד בתור הפחות נחשב ביום חלוקת המכוניות בעבודה.
עם זאת, בינואר הקרוב השוק צפוי לעבור שינוי משמעותי, כשעקב עדכונים בתחום המסוי המכוניות היברידיות יתייקרו, ובעקבותיהן מחירי המכוניות המשפחתיות צפויים גם הם לעלות - ושווי השימוש של הרכבים הללו יאמיר בהתאם.
חלק ממחזיקי הרכב הצמוד יצטרכו לחשוב על מכונית משפחתית פחות נחשבת שירצו לקבל, וסקודה סקאלה תתאים בהחלט למי שמחפש איכויות של מכונית יקרה יותר, עם פשרות מסוימות בכל הקשור בתדמית וברמת האבזור.