ת"א תיקצבה את האוטובוסים בשבת; ערים נוספות בגוש דן יצטרפו אליה
על פי עיריית ת"א, לפחות ארבע ערים יצטרפו למהלך, לרבות עיריית גבעתיים, רמת השרון, הרצליה וקריית אונו. בתחילת 2020 אמורה העירייה לצאת במכרז לבחירת מפעיל ההסעות שיפעל בשבת בשבעה מסלולים שונים
ועדת הכספים של עיריית תל אביב אישרה הערב (ג') תקציב של כ-9 מיליון שקל עבור מימון מלא של מערך הסעות חינמי בשבתות.
המהלך אמור לקבל את אישור מועצת העיר במהלך נובמבר, כאשר כבר בתחילת 2020 תצא העירייה למכרז לבחירת מפעיל אחד או כמה מפעילים, שיעבדו בשבעה מסלולים שונים.
העירייה עוד לא קבעה סופית את שבעת המסלולים, אולם הנושא נמצא לקראת הכרעה וייפתר בשבועות הקרובים. על פי חישובי העירייה, עלות הפעלת מערך הסעות בין-עירוני, כלומר כזה שישלב ערים שכנות דוגמת רמת גן או גבעתיים, יגיע לכ-12.5 מיליון שקל והוא תלוי בשיתוף פעולה מצידן. חלק מהעיריות כבר הביעו נכונות להצטרף למהלך, ועיריית רמת גן הודיעה השבוע שהיא תחדש את שירות ההסעות החינמי שלה עד סוף השנה.
בעיריית תל אביב טוענים שלפחות ארבע ערים יצטרפו למהלך, לרבות עיריית גבעתיים, רמת השרון, הרצליה, קריית אונו. כאן קיים קושי שיצטרכו לצלוח אותו בדמות הפעלת קו רציף בין עיר לעיר תחת השאלה האם המעברים מחייבים את אישורי משרד התחבורה, שעלול לתקוע את המהלך. הפתרון שנמצא כרגע הוא הפעלה של קו עד לקו הגבול בין ערים שונות, ומשם הפעלה על ידי חברה אחרת. כך או כך, הערב אין ספק שהתירוצים שנמסרו לאורך השנים כאילו הפעלת הסעות בשבת היא סוגיה פוליטית שאין לה פתרון, הם רק תירוצים.
כלכליסט פנה לעיריית תל אביב בשאלה מה הפריע לקדם את המהלך עד היום, אבל בעירייה עוד לא ענו ומתעקשים להסתכל על חצי הכוס המלאה. "רשת התחבורה המטרופולינית מצטרפת לתכנית קווי מוניות השירות של משרד התחבורה, ולמיזמים השיתופיים שמפעילה עיריית תל אביב-יפו - "אוטותל" ו"תל אופן". מטרתם לתת מענה לדרישה הציבורית ההולכת וגוברת ליצירת פתרונות התניידות לאורך כל השבוע ולייצר חלופות תחבורתיות אשר יסייעו לצמצם את הצורך של התושבים ובאי העיר ברכב פרטי ויקטינו את השימוש בו. בכך יתרמו להורדת יוקר המחייה, יקלו על בעיות התחבורה והחנייה ויאפשרו ניידות לאוכלוסיות מוחלשות שאין בבעלותן רכב פרטי", מסכם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי
המהלך של עיריית תל אביב מגיע לאחר שנים רבות שבהן ניתן היה לקדם אותו בלי להזדקק לאישור ממשלתי. מאחר ולא מדובר בתחבורה ציבורית קלאסית, כלומר כזו שבה הנוסע משלם על הנסיעה, המדינה לא יכולה להפריע או להתערב, ולא יכולה לכפות על עירייה כזאת או אחרת מה לעשות עם כספי המיסים של תושבהם.
בצד הברכה הגדולה על המהלך, נותרה שאלה גדולה ללא מענה - מה מנע מעיריית תל אביב או כל עירייה אחרת בעלת איתנות פיננסית לקדם את המהלך עד היום. לפי פרסומי העירייה, עלות הפעלת קו בודד בשבת היא כ-25 אלף שקל בלבד, עלות שולית ביחס לתקציב עירייה ובוודאי לעירייה כמו תל אביב.