פרשנות
הרפורמה של פרץ בבחינות המיצ"ב כתובה על הקרח
משרד החינוך הציג היום את מבחני ההערכה החדשים שאמורים להחליף את בחינות המיצ"ב. אלא שהשקת הפרויקט בתקופה של ממשלת מעבר והביקורת הציבורית - הן של המורים והן של ההורים - צפויות לגרום לגניזה מהירה שלו
- כך נדחקת הדמוקרטיה מחוץ לבתי הספר
- 10 רעיונות איך להפוך את החינוך בישראל לטוב יותר
- היעד החדש של משרד החינוך: תלמידי תיכון יידרשו לדעת 5,500 מילים באנגלית
ההיבט העיקרי לו נותנת התוכנית תשובה הוא ביטול האפשרות להתכונן למבחן. ההערכות הזאת נעשתה מצד אחד באמצעות לימודים למיצ"ב על חשבון תוכנית הלימודים ומצד שני באמצעות מניפולציות כמו השארת למידים בבית או ניפוח כיתות של לקויי למידה. את זה מתכוונת לעשות בשני אמצעים. אחד הוא שהבחינות בשפת אם יערכו בראשית השנה כלומר לא יהיה זמן להתכונן. הבחינות במקצועות האחרים, מתמטיקה, אנגלית ומדעים, יערכו במועד אחר אבל בתי הספר יקבלו רק ברגע האחרון הודעה איזה כיתות יבחנו ובאיזה מקצוע.
ההיבט המוזר ביותר בתוכנית הוא הכפלת מספר המבחנים והשאלונים פי שישה. עד היום נערך המיצ"ב בכל בית ספר פעם בשלוש שנים. על פי התוכנית החדשה בכל בית ספר יערך פעם בשנה המבחן בשפת אם וכן מבחן פתע נפרד במקצוע נוסף. הסתדרות המורים כבר הבהירה שלא תשתף פעולה עם החרפת עומס המבחנים. גם הנהגת ההורים הארצית הודיעה שתמשיך בקריאה להחרים את המבחנים.
הנושא שהתוכנית כמעט לא מתמודדת איתו הוא התחרות שיוצרים המבחנים בין בתי הספר שגרמו לתופעות השליליות הרבות. דרך אחת להתמודד עם התופעה שהציעו מומחים לחינוך היא לערוך מבחנים מדגמיים שישקפו את רמת המערכת אבל לא את הרמה של כל בית ספר. המשרד בחר דווקא להעמיק את הבדיקה בכל בית ספר.
עוד שאלה שאין לה פתרון בתוכנית היא פרסום תוצאות הבחינות ברמה הבית ספרית. ב־2012 קבע בית המפשט העליון בעתירת התנועה לחופש המידע שיש לפרסם את תוצאות המיצ"ב בכל בית ספר. המשרד ינסה להימנע מפרסום, אבל אין שום סיבה להניח שהפעם בית המשפט יחליט אחרת. תוכנית ב' של משרד החינוך היא לפרסם תמונה כוללת של נתונים על בתי הספר, שתכלול גם נושאים כמו רמת אלימות או התנדבות וכך להטביע את נתוני הבחינות בים של מידע.
המדיניות הרשמית של משרד החינוך היא להגביר את חופש הפעולה והסמכויות של המנהלים. במקום זה התוכנית החדשה מגבירה את המבחנים המפקחים עליהם פי שישה. הרפורמה בבחינות המיצ"ב העמידה את משרד החינוך למבחן, האם הוא מוכן לשחרר את הפיקוח על בתי הספר, ובמבחן הזה הוא כשל לחלוטין.