גזירות האופניים החדשות: הנוסעים זועמים על הרכבת, ונערכים לפנייה לבג"ץ
הרכבת פירסמה באופן רשמי את ההגבלות החדשות על הובלת אופניים, שיכנסו לתוקף ב-1 בדצמבר: אופניים מתקפלים יועלו לקרונות רק בתיק יד ייעודי, מה שיסרבל מאוד את הסעתם; המגבלות על הסעת אופניים רגילים לא ישתנו בינתיים
רכבת ישראל פרסמה רשמית את המגבלות החדשות על הסעת אופניים, שיכנסו לתוקף ב-1 בדצמבר.
החל מאתו תאריך תתאפשר העלאת אופניים מקופלים רק בתוך תיק נשיאה ייעודי. מדובר בגזירה משמעותית, שכן רוב הרוכבים משתמשים באופניים כאלה. הדרישה להשתמש בתיקי נשיאה יעודיים תסרבל מאוד את השימוש בהם, שכן מעבר לעלות רכישתם, רוכבים ורוכבות רבים יתקשו לשאת תיק ובו אופניים מקופלים, בדרך כלל חשמליים, במשקל של 15-20 ק"ג. הרוכבים גם יתקשו לשאת את התיק לאחר הנסיעה ברכבת.
- אחרי החגים: איסור גורף על העלאת אופניים רגילים לרכבת
- קשה עכשיו, נסיקה אחר כך: מה תעשה הרכבת הקלה למחירים בגוש דן?
- קצא"א לבג"ץ: הקפיאו את קו הרכבת הסגול
מעבר לכך הוחלט בסופו של דבר שלא להחמיר בינתיים את כללי ההסעה של אופניים רגילים, שתתאפשר רק בשעות השפל ורק בקרונות המשותפים לרוכבים ולמוגבלים בניידות, כמו היום. ניתן יהיה להמשיך ולהעלות לרכבת קורקינטים מתקפלים בכל שעות היממה.
ברכבת ישראל אומרים כי המגבלות החדשות הן תולדה של עבודת מטה שביצע משרד התחבורה לבקשת הרכבת, בעקבות העלייה הגדולה במספר הנוסעים בשנים האחרונות. "משרד התחבורה ורכבת ישראל מודעים לצרכי רוכבי האופניים וליתרונות הגלומים בהם, כמענה משלים לשימוש בתחבורה ציבורית, בדגש על הרכבת. ואולם על מנת לאזן בין צרכי משתמשי הרכבת כולם, ולאפשר מתן שירות לנוסעים עם מוגבלויות בהתאם לחובתה החוקית של הרכבת, וכן מהבחינה הערכית, בוצע עדכון מדיניות האופניים", נאמר בהודעת הרכבת.
המגבלות החדשות מעוררות זעם בקרב נוסעים-רוכבים, שנערכים לפעולות מחאה. "שבע שנים כבר קיים הסדר האופניים הנוכחי, ובמקום להיערך למענה על רקע הביקוש הגובר לנסיעה ברכבת, מגיעה כעת עם פגיעה חמורה ברוכבים", אומר יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים.
לדברי אביזוהר, "הפגיעה הגדולה היא בתושבי פריפריה, שעבורם השילוב בין אופניים לרכבת הוא התחרות האמיתית לשימוש ברכב. ללא אפשרות לרכיבה אל תחנת המוצא, ומתחנת היעד אל מחוז חפצו של הנוסע, הנסיעה ברכבת הופעת איטית ובעייתית. רוב הרוכבים משתמשים באופניים מתקפלים, שכן עד היום השימוש בהם לא הוגבל. עכשיו הרכבת מעודדת מעבר לקורקינטים מתקפלים, מי מבטיח שכאשר אלה יהיו פופולריים, לא תוגבל הסעתם? מתקני האחסון הרובוטיים שתציע הרכבת במספר מוגבל של תחנות הם פתרון חלקי בלבד, שכן בשעות העומס יווצרו לידם תורים ארוכים של נוסעים שמבקשים לאחסן בהם אופניים, או להוציא זוגות שאוחסנו לפני כן. אנשים יפסידו ככה רכבות וזמן יקר".
עו"ד זיו מאור, ממשרד ערן בן ארי, שמייצג את עמותת ישראל בשביל אופניים, אומר כי העמותה נערכת לפעול באמצעים משפטיים נגד המגבלות החדשות. "מדובר באפליה לא חוקית של הרוכבים, בצעד לא מידתי שמתבצע ללא שיתוף והתייעצות עם הציבור שנפגע ממנו", הסביר.