$
רכב

סקודה קאמיק: רכב עירוני עם עיצוב הרפתקני

סקודה קאמיק, רכב כביש־שטח קטן, מיישם בהצלחה את מדיניות החברה, שקובעת שמכונית צריכה להיות פשוטה אך איכותית, מאובזרת אך לא מוגזמת. המנוע של קאמיק קטן אך מספק, העיצוב הפנימי מרווח — ורק תיבת ההילוכים איטית יחסית ועובדת פחות טוב מכפי שניתן היה לקוות

תומר הדר 07:1707.10.19

 

 

ענף הרכב העולמי מצוי בתקופה מבלבלת: מחד, יצרני הרכב חייבים להתאים את המכוניות לתקנות איכות סביבה מחמירות שייושמו בעוד שנה, ולהתחיל לייצר מכוניות חשמליות, מכוניות שיתופיות ומכוניות אוטונומיות; מאידך, גם יצרני הרכב יודעים היטב שקיים פער ניכר בין דרישות של רגולטורים ומצגות למשקיעים לבין המציאות, כך שבינתיים הם מייצרים רכבי כביש־שטח.

 

סקודה היא יצרנית יוצאת דופן בהיבט זה. בעוד שיצרניות רכב רבות כמעט מתגאות בהיותן משעממות ומכוונות למיינסטרים, סקודה מתהדרת בהיותה חכמה ומוזרה - בת חורגת לקונצרן פולקסווגן, שמתעקשת לעשות דברים אחרת בלי להכעיס אף אחד באימפריה הגרמנית. אולי זו הסיבה שדגמי המיינסטרים שלה, דוגמת אוקטביה, נמכרים היטב. לכן, לפני מספר שנים, כשסקודה החליטה לייצר רכב כביש־שטח קטן, ייטי, הוא היה מוזר על גבוה האקסצנטרי - פנסים עגולים בולטים, פרופיל גבוה וחריג - ועם זאת ייטי הצליח. מאוד. 

סקודה קאמיק סקודה קאמיק צילום: SKODA AUTO

 

לסקודה יש שני רכבי כביש־שטח שנמכרים היטב - קודיאק גדול וקארוק בינוני, אך סקודה זקוקה לרכב כביש־שטח קטן כדי להתחרות בפלח השוק הרווחי ביותר, זה של הרכבים העירוניים. לשם כך קיים קאמיק. לסקודה יש הסבר על משמעות השם, וזה הסבר חשוב: בשפתם של האסקימואים, קודיאק הוא דוב; קארוק הוא חץ, כסמלה של סקודה; קאמיק, באותה שפה, הוא ביטוי שמשמעו מעין עור שני, כיסוי חיצוני שמתאים לכל סיטואציה.

 

גריל קדמי כפול בחזית ומרווח פנימי מרשים

 

קאמיק נכנס לפלח השוק הקשה ביותר של רכבי הכביש־שטח, כלי רכב קטנים, שרוב היצרנים עדיין לא גיבשו דעה ברורה בנוגע לעיצוב החיצוני שלו. בניסאן מעדיפים עיצוב קיצוני, בפולקסווגן מעדיפים עיצוב שמרני, ביונדאי מעדיפים דגש על טכנולוגיה. סקודה משלבת הכל, כי מבחינת הצ'כים מדובר במוצר חכם, שופע פתרונות טכנולוגיים.

 

מהבחינה הזו, קאמיק באמת מיוחד ביחס לאחים הגדולים. קודיאק זוויתי, קארוק זוויתי קצת פחות, ואילו יחסית אליהם קאמיק מעוצב באופן ההרפתקני ביותר - אם כי הוא שומר על זהות משפחתית ברורה לאחיו הגדולים. זה מתחיל באותיות הגדולות שמרוחות על החלק האחורי, בדיוק כמו סקודה סופרב הבכורה, ונגמר בפנסים קדמיים צרים, בדיוק כמו אלה שיופיעו בקרוב ככל הנראה באוקטביה החדשה.

 

סקודה בחרה לרכב הכביש־שטח הקטן עיצוב חיצוני שמתכתב עם הדגמים האחרים של החברה סקודה בחרה לרכב הכביש־שטח הקטן עיצוב חיצוני שמתכתב עם הדגמים האחרים של החברה צילום: SKODA AUTO

 

החזית של קאמיק מזכירה שהגריל הוא חזות הכל, הוא מה שמתחיל את הרושם הראשוני, מה שתופס את המבט. זה של קאמיק עמוס כרום, ענק, מגמד את כל מה שסביבו כולל את הפנסים, צמד פסי תאורה צרים, והכל נח מעל גריל נוסף, תחתון - לקאמיק יש דופלקס מרשים של גרילים שאולי לא יתאים לכל אחד.

 

בדומה ללא מעט רכבי סקודה, תא הנוסעים של קאמיק הוא יצירה הנדסית מעניינת. בפולקסווגן מעצבים תא נוסעים שהוא קודר יותר, בסיאט עושים אותו יותר שמח, בסקודה בוחרים בעיצוב שהוא הגיוני, מתוך הנחה שלקוחות שרוכשים רכבי כביש־שטח קטנים מחפשים כיום מרווח פנימי מרשים ומפרט גבוה של קישוריות - מאפיינים שיספקו להם חיים קלים יותר. סקודה מיישמת את המדיניות הזו בצורה משכנעת. המרווח הפנימי של קאמיק מרשים במיוחד. למעשה, קשה לקשר בין המימדים החיצוניים הלא כל כך נדיבים של קאמיק לבין תא הנוסעים שלו שמרגיש מרווח מאוד, במיוחד הודות לגג נפתח לכל האורך (תוספת בתשלום, כמובן). איכות החומרים טובה מאוד וחשוב מכך: לוח המחוונים והממשק האינטראקטיבי שלקוחים מסקודה סקאלה עובדים היטב.

 

לוח המחוונים אף הוא שווה אזכור. בעבר הרחוק לוח מחוונים כלל שעון מהירות בלבד, ולפעמים נוסף לו שעון סיבובים לדקה. עכשיו יש בו מפה אינטראקטיבית, לוחות טיפול וסגנונות מוזיקה. כיוון שכך, לוח המחוונים של קאמיק מפתיע לטובה, עד שהוא כמעט מייתר את הקונסולה המרכזית, שמאופיינת במסך מגע גדול ואולי אף מעט מסורבל.

 

לוח המחוונים מפתיע לטובה וכולל מפה אינטראקטיבית, לוחות טיפול וסגנונות מוזיקה לוח המחוונים מפתיע לטובה וכולל מפה אינטראקטיבית, לוחות טיפול וסגנונות מוזיקה צילום: SKODA AUTO

 

אחיזת כביש הדוקה שלא מתרגשת מבורות בכביש

 

קאמיק מצויד במנוע בנפח ליטר אחד בלבד, שלוש בוכנות, 113 כוחות סוס. זה לא מנוע חזק, אך בטח שלא מנוע חלש - זה מנוע מוכר היטב מהיצע המנועים של קונצרן פולקסווגן, שאליו צפוי להצטרף מנוע ה־1.5 המוכר של פולקסווגן בהמשך. למען האמת, אין כל צורך במנוע בנפח גדול יותר.

 

תיבת ההילוכים האוטומטית היא כפולת מצמדים, כי אין חדש תחת השמש ואת מה שעובד אין טעם לשנות. אלא שדווקא במקרה הזה, התיבה של קאמיק לא תמיד עובדת, לפחות לא כפי שניתן לצפות. הידיות להעברת ההילוכים מאחורי ההגה בהחלט מסייעות, אך בדגמים אחרים של קונצרן פולקסווגן התיבה מהירה יותר ומגיבה יותר.

בדומה לרוב המכוניות הנוכחיות מתוצרת סקודה, קאמיק נוסע היטב, מספק אחיזת כביש גבוהה מאוד ולא מתרגש מבורות ושיבושים בכביש. ההגדרה היא "הדוק" - לא "מרתק", כי הלקוחות בימינו כנראה לא רוצים מרתק, אלא מעדיפים רכב שאחיזת הכביש שלו הדוקה ובטוחה, כזה שמרחף בשמחה ובקלילות בסיבובים בלי לשבור לרגע אחיזה, גם לא בכבישים גרועים, גם לא בכביש מהיר. בזמן נסיעה יש שקט מופתי בתא הנוסעים, שנשבר רק לפעמים על ידי רעשי רוח מכיוון המראות.

 

בפועל, סקודה קאמיק הוא עוד רכב כביש־שטח שמצטרף לזירה עמוסה למדי. אך בניגוד לכל המתחרים, מדובר ברכב כביש־שטח שמיישם בהצלחה מרשימה את הפילוסופיה של סקודה, שקובעת שרכב צריך להיות פשוט אך איכותי, מתוחכם אך לא צעקני ומאובזר אך לא מוגזם.

 

התחרות מולה יתמודד קאמיק בשנה הבאה כוללת שלל רכבים כדוגמת ניסאן ג'וק; רכבים שיהיו דור שני לרכבי הכביש־שטח הקטנים שהחלו את מהפכת רכבי הכביש־שטח לפני כשבע שנים, וינסו להתחרות זה בזה בשוק שהולך למקום לא ברור בתוך שנים ספורות.

 

בהנחה שקאמיק יתומחר נכון, שהיורו ישאר חלש ושהיצרן יוכל לספק, מדובר ברכב שיבטיח שסקודה תישאר מותג הרכב האירופי הנמכר בישראל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x