$
רכב

בלעדי לכלכליסט

יונדאי תבצע בישראל ניסוי נרחב במשאיות המונעות במימן

הניסוי יחל בשנה הבאה וינוהל על ידי כלמוביל וקבוצת תעבורה של משפחת לבנת. בהנעה במימן התוצר הוא פליטת מים נקיים וזיהום הסביבה נמוך. כיום אין תשתית לתדלוק כזה בישראל, אבל משרד האנרגיה יבחן עמדות טעינה ממימן, שיופק מגז טבעי

תומר הדר וליאור גוטמן 06:5624.09.19

יונדאי העולמית עתידה לבצע בישראל במהלך השנה הבאה ניסוי רחב היקף במשאיות המונעות במימן, כך נודע ל"כלכליסט".

 

 

הניסוי ינוהל על ידי קבוצת תעבורה של משפחת לבנת, המחזיקה כיום בצי של מאות משאיות, בשיתוף עם כלמוביל. עוד נודע ל"כלכליסט" כי לפני כחודש ביקרה בישראל משלחת בכירים מטעם יונדאי העולמית, שנפגשה בין היתר עם גורמים במשרד ראש הממשלה כדי לקדם את הניסוי.

צביקה לבנת. תעבורה נחשבת למוביל הגדול בישראל צביקה לבנת. תעבורה נחשבת למוביל הגדול בישראל צילום: אוראל כהן

 

כיום אין בארץ פריסת תשתית לתדלוק במימן אבל משרד האנרגיה צפוי להוציא בקרוב קול קורא להקמת עמדות תדלוק למימן שיופק מגז טבעי. בשלב זה מדובר על כמה עמדות במטרה לבחון היתכנות.

 

רכבי מימן קיימים מאז שנות השישים אך מעולם לא נכנסו לייצור סדרתי בהיקף משמעותי, זאת לנוכח זמינותם הגבוהה ועלותם הנמוכה יחסית של בנזין וסולר. בניגוד לרכב בעל מנוע בנזין או סולר, שבו כוח המנוע מיוצר באמצעות שריפה של דלק ופליטה של מזהמים, ברכב המתודלק במימן מתרחש תהליך אלקטרו־כימי שבו נוצר חשמל.

 

החשמל נאגר בסוללה המזינה את מנוע הרכב – והתוצר היחיד של תהליך זה הוא מים נקיים בכמות זעומה שנפלטים מהרכב. לנוכח ההחמרה המשמעותית בשנים האחרונות בתקנות איכות הסביבה העולמיות, כמה יצרנים שבו לייצר מכוניות נוסעים מונעות מימן כדוגמת הונדה FCX וטויוטה מיראי.

 

 

משאית מימן של יונדאי. תדלוק עד 400 ק"מ משאית מימן של יונדאי. תדלוק עד 400 ק"מ

 

בדומה למכוניות נוסעים, גם יצרני המשאיות הנחשבות למזהמות כבדות נדרשים להפחתה של פליטות מזהמים, בין היתר כדי לזכות בחוזים מול רשתות קמעונאיות גדולות המציבות כיום דרישות לשימוש במשאיות נקיות ככל האפשר, כדי שיוכלו בעתיד לקבל הטבות מס.

 

יונדאי כבר הציגה משאית מימן שהחלה לפעול השנה באירופה. טווח הנסיעה המוצהר הוא 400 ק"מ עד לתדלוק נוסף במימן. לפי יונדאי, החברה צפויה להתחיל לפרוס בשנה הבאה משאיות מימניות בניו זילנד ובשוויץ.

 

ישראל נחשבת ליעד אידיאלי לניסוי עבור יונדאי העולמית, לנוכח התנאים המגוונים השוררים בארץ, הכוללים חום קיצוני באזור ים המלח, נסיעה בשיפועים קיצוניים בגליל ובגולן ובחינות עמידות ממושכות בנשיאת מטען כבד של סחורות וכלי רכב בכביש הערבה. תעבורה נחשבת כיום למוביל הגדול בישראל ומחזיקה בצי המונה מאות משאיות בגדלים שונים.

 

לנוכח העובדה שתעבורה היא נציגת משאיות DAF בישראל, החברה מחזיקה במרכז טכני ולוגיסטי המשמש בין היתר לאיסוף של מידע טכני על אודות מאמץ, שחיקה, עומס ועוד – הנאסף על ידי משאיות תעבורה הנוסעות מדי שנה מיליוני קילומטרים ברחבי הארץ.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x