בלעדי לכלכליסט
חיפה כימיקלים רוצה לייבא אמוניה דרך נמל אילת
בכוונת המפעל לייבא עשרות אלפי טונה של אמוניה - חומר שסולק לפני כשנתיים מחיפה, והוביל לסגירת מפעלים בעיר ולפיטורי עובדים. ראש עיריית אילת: "אנו מתנגדים נחרצות למהלך, נעשה כל שביכולתנו כדי שהוא לא יתרחש"
חברת חיפה כימיקלים - שפועלת גם תחת השם קבוצת חיפה - מנהלת בימים האחרונים משא ומתן לייבא אמוניה דרך נמל אילת, כך נודע ל"כלכליסט".
- סוף עידן: יבוא האמוניה לא יעבור יותר בצפון המדינה
- חיפה כימיקלים תבקש לפטר את עובדי המפעל הצפוני
- הממשלה מוותרת לחיפה כימיקלים על 500 מיליון שקל
החברה מחפשת פתרונות לחוסרים בחומר הגלם שמשמש אותם לייצור דשנים, זאת לאחר שלפני כשנתיים המיכל החיפאי של החברה הושבת, דבר שהוביל לסגירת המפעלים הצפוניים של החברה כמו גם לפיטוריהם של כ־250 עובדי החברה.
היקף הייבוא האפשרי לנמל חיפה ימדד בהמשך, אולם כבר עתה ברור שהוא יכול להגיע לעשרות רבות של אלפי טונה של אמוניה - חומר שסולק לפני כשנתיים מאזור חיפה לאחר מאבק ארוך של תושבי האזור.
הכוונה לייבא את החומר לנמל אילת מתנגשת עם הכוונה לייצר את האמוניה באופן עצמאי: בדצמבר קבוצת חיפה הצהירה על כוונה להקים מפעל אמוניה במישור רותם שבנגב בהשקעה של כמיליארד שקל, יחד עם חברת אדלטק, וההערכות הן שגם אם יקום מפעל כזה הוא לא יהיה שמיש עד אמצע העשור הבא, מה שיהפוך את ייבוא האמוניה לאילת מפתרון זמני לכזה שעשוי להפוך לקבוע.
"אילת תעשה הכל כדי למנוע"
בתגובה לפניית "כלכליסט", קבוצת חיפה אמרו ש"עד תחילת הייצור של מפעל האמוניה במישור רותם, קבוצת חיפה בוחנת אפשרויות נוספות לצורך גיוון מקורות האמוניה המיובאת לישראל, ובמשתמע, גם את מסלולי היבוא. נמל אילת הוא בהחלט נמל ראוי וערוך לקליטת משלוחי האמוניה, שייובאו באמצעים המאושרים על ידי הרגולטורים".
הבעיה הגדולה ביותר בתוכנית לייבא אמוניה דרך נמל אילת היא התנגדות ראש העירייה מאיר יצחק הלוי. בשיחה עם "כלכליסט" הוא אומר שבעיר מתנגדים לנושא באופן נחרץ. "היו אמורות להתקיים ישיבות עם משרדי הממשלה בנדון, וביקשנו שלא יתקדמו עם זה עד שלא נשמיע את עמדתנו. לא נאפשר את זה ונעשה הכל כדי שהדבר לא יקרה". לתפיסתו מדובר במהלך שכרגע מוגדר זמני ולתקופה של ארבע עד חמש שנים, מה ששכנע את פרנסי העיר שלא לאשר את המהלך, בשל העובדה שעד אמצע העשור הקרוב הייצוא אמור להיפסק.
100 אלף טונות בשנה
גם מהמשרד להגנת הסביבה עשויים להביע התנגדות למהלך, והתגובה שנמסרה כרגע לכוונה היא ש"חברת חיפה כימיקלים הגישה בקשה לפריקת אמוניה דרך נמל אילת. המשרד בוחן את הבקשה, בהתייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים". נמל אילת עצמו, שפעילותו הופרטה לפני כשבע שנים ועברה מידי המדינה לידי משפחת נקש, מסרו ל"כלכליסט" שהם מקדמים תוכניות רק בהלימה להוראות משרדי הממשלה והרגולטורים, זאת מבלי להתייחס ספציפית לפיתוח כזה או אחר בשטחי הרציפים שם.
נכון להיום יבוא של אמוניה לישראל מתבצע באמצעות מיכלים ייעודים - איזוטנקים. עד לפני כשנתיים רוב יבוא האמוניה לישראל בוצע מול המיכל החיפאי שנסגר בהוראת בית המשפט, מה שהשבית את המתקנים הצפוניים של חברת חיפה כימיקלים.
עתה החברה מתכננת לייצא את חומר הגלם בעצמה, במטרה לייצא אותו למדינות זרות וכן כדי שישמש לייצור דשנים. לפי ההערכות היקף הייצור עשוי להגיע לעד 100 אלף טונות בשנה, רובו לפעילות חיפה כימיקלים והשאר ללקוחות שונים.