$
100 המשפיעים 2019

100 המשפיעים

מקום 8: מנכ"ל ומייסד אמזון ג'ף בזוס - מי יצליח לצמוח בצלה של ענקית האי־קומרס?

אמזון נכנסת לישראל, הקניונים מאבדים מזוהרם, והסוחרים הקטנים מקבלים הזדמנות

עומר כביר 09:4024.09.19

ג'ף בזוס כבר הופיע ברשימה זו בעבר, ובצדק. החברה שהקים חוללה מהפכה רב־תחומית בחיי היומיום, החל מקניות ברשת, עבור בספרים דיגיטליים ובטאבלטים מוזלים וכלה בהזנקת הבית החכם דור קדימה באמצעות רמקולים חכמים, קטגוריית מוצר שהמציאה לגמרי בעצמה. בשנים האחרונות הוא גם נמנה עם מובילי תעשיית החלל הפרטית עם Blue Origin, שמתעתדת להנחית בשנים הקרובות בני אדם על הירח, ונכנס לעולם התקשורת עם רכישת "וושינגטון פוסט", מהלך שהפך אותו לאחד האויבים הגדולים של דונלד טראמפ.

  

ג'ף בזוס. ב־2019: הרעיד את שוק הקמעונאות הישראלי בלי להתאמץ ג'ף בזוס. ב־2019: הרעיד את שוק הקמעונאות הישראלי בלי להתאמץ צילום: רויטרס

 

אבל בזוס נכנס השנה לרשימה לא רק בגלל מה שכבר עשה, אלא בשל מה שיעשה בשבועות הקרובים בשוק הישראלי. בימים אלו נערכת אמזון להרחבה משמעותית של פעילותה המקומית: עד לאחרונה היא שלחה מוצרים לישראל וניהלה גם את מעברם במכס (כולל גבייה מראש של עמלות ומסים) — אבל ב־21 באוגוסט היא שמה קץ לשמועות והודיעה על פתיחת פעילות בישראל. בהודעה שפרסמה אז, החברה הזמינה סוחרים ישראלים לפעול באמצעות הפלטפורמה שלה ולשווק מוצרים לרכישה מקומית; במקביל, היא בישרה שבקרוב יופעל בישראל שירות שילוח מהיר, שמהווה את עמוד השדרה לתנאי האספקה והשירות המפורסמים שלה.

 

כבר בשבועות שלפני ההכרזה החלו לא מעט עסקים לבנות חנויות לצורך הפעילות הזו, אף שרובם עדיין חוששים להיחשף. עם העסקים שמתכוונים להיכנס לאמזון נמנים אלקטרה מוצרי צריכה, שתפתח באמזון חנות של מחסני חשמל, יבואנית מוצרי החשמל ניופאן, שפותחת חנות באמצעות חברת eCommunity, וחברת הקוסמטיקה 417‑.

 

מדובר בצעד מקדמי בעיקרו, שנועד לבדוק את ההיענות של השוק המקומי ולהעריך את הסיכונים לקראת מהלכים שדורשים השקעה רחבה יותר. אלו יכולים לכלול, בעתיד הלא רחוק, הקמת אתר שיפעל מדומיין מקומי ובעברית. כן יכולה החברה לתקשר עם מותגים בולטים, כמו קסטרו או סופר־פארם, כדי למכור את מוצריהם בפלטפורמה שלה.

 

כניסה רחבה שכזו תחולל מהפכה בשוק הסחר המקוון בישראל. מדובר כבר עתה בשוק ער ביותר, אך המוקד נמצא במידה רבה ברכישת מוצרים מאתרים מחו"ל, דוגמת אמזון או אסוס. בצד הרכישה המקומית, השוק מאופיין בביזוריות גדולה, פלטפורמות ואתרים מיושנים, ושירות לא אחיד ופעמים רבות פשוט רע. כניסה של אמזון, עם פלטפורמה בעברית ומבחר גדול של סוחרים מקומיים, יכולה להצית את השוק. הנפגעים הראשונים צפויים להיות הקניונים: בארצות הברית, הצלחתה של אמזון הפכה קניונים רבים לשממה נטושה; בישראל המגזר הזה עדיין משגשג יחסית, אבל חיזוק משמעותי לקניות המקוונות המקומיות עלול לשנות זאת.

 

גורם אחר שעלול להיפגע הם עסקים קטנים. אלו מהם שיבקשו להיכנס לאמזון ייאלצו להשקיע כדי לעמוד בסטנדרטים שלה, וסכום ההשקעה עלול להיות גדול מדי עבורם. מנגד, מי שלא יהיה שם עלול להימחק מהמפה. עם זאת, רבים טוענים שאמזון דווקא מטיבה עם עסקים קטנים, שכן היא מספקת להם פלטפורמה וגישה לקהל שלא היה זמין בפניהם. עסקים קטנים שייכנסו לאמזון כדי לפנות לקהל ישראלי עשויים לגלות שהדרך משם לקהל בינלאומי היא קצרה ופשוטה.

 

הדרכים שבהן תשנה אמזון את שוק הקמעונאות הישראלי עדיין פתוחות, וסימני השאלה רבים, אבל אין מחלוקת על כך שכניסה רחבה שלה, בהנחה שלא תסתיים בכישלון מפתיע, תשפיע על השוק המקומי באופן רחב ועמוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x