בלעדי
אלביט תספק מערכות בחצי מיליארד דולר לחיל האוויר האמריקאי
נבחרה לספק תאי טייס ומערכות למטוס האימון החדש; העסקה הראשונית ל–350 מטוסים עשויה לגדול ל–1,000
עסקת ענק לאלביט מערכות: תספק מערכות אוויוניקה ומערכות אימון מתקדמות למטוס האימון החדש של חיל האוויר האמריקאי, הבואינג T-X. מדובר בשלב הראשון בעסקה שכוללת 351 מטוסים שיסופקו החל מ־2023, אך עשויה להגיע לכ־1,000 מטוסים. ההסכם הוא לתקופה של 15 שנה לפחות ושווי השלב הראשון לאלביט מוערך בחצי מיליארד דולר. מחזור המכירות השנתי של אלביט עמד אשתקד על כ־3.7 מיליארד דולר וצבר ההזמנות על 9.4 מיליארד דולר.
מטוס האימון הדו-מושבי החדש נועד להחליף את ה־T-38 הוותיק שנכנס לשירות עוד בשנות ה־60 של המאה הקודמת, ותוכנן ביחד עם סאאב השוודית. אלביט מערכות אמריקה זכתה בתחרות שקיימה בואינג לאספקת מערכות תא הטייסים, כולל מערכות תצוגה עילית (תע"ל), מסכי תצוגה רחבים ולוח בקרה קדמי.
בנוסף, החברה תספק תקשורת נתונים אווירית וקרקעית אשר תאפשר את הפעלתן של מערכות אוויוניקה וירטואליות במטוס וכן את יכולת האימון המרובד.
קונספט האימון במטוס יהיה דומה לזה שכבר נמצא בשימוש במטוסי ה"לביא" של חיל האוויר הישראלי, שגם את המערכות שלהם סיפקה אלביט, ומפעילה את המטוסים עבור חיל האוויר. מערכות האוויוניקה המתקדמות מדמות פעילות של מכ"ם, של מערכות לוחמה אלקטרונית ואפילו של הפעלת מערכות חימוש שונות. מדובר בחיסכון גדול בעלויות, שכן הטייס הצעיר יכול להתאמן בהפעלת מערכות הנשק היקרות מבלי שהמטוס יצויד בהן.
ה־T-X אמור להכשיר את טייסי העתיד של חיל האוויר האמריקאי להטסת האף־35 והאף־22 המתקדמים. לפי ההערכות, אלביט השקיעה עשרות מיליוני דולרים בהתאמת מערכות הלביא למכרז האמריקאי ובהוזלת העלויות שלהן. משרד ההגנה האמריקאי העניק דגש רב להוזלת עלויות השימוש במטוס, שאמור לשרת לפחות עד שנת 2050.
מלבד חיל האוויר האמריקאי צפויים לרכוש בשנים הבאות את ה־T-X עם המערכות הישראליות גם הצי וחיל הנחתים האמריקאיים וכן לקוחות זרים של האף־35 ומפעילות מערביות אחרות של ה־T-38.
ייצור הרכיבים יתבצע במקביל בידי אלביט ארה"ב, שמנוהלת בידי רענן הורביץ, וגם במפעל אלביט בכרמיאל (סייקלון).