מה שווה הרגולטור אם לא שולטים בו?
הקלטות נתניהו־קרא חושפות: ראש הממשלה התעלם בשיטתיות מכשלים בהתנהלות ערוץ 20 וביקש למחוק רגולטור שהעז לחשוב אחרת. התוצאה: כיום מפקחים על ערוצי הטלוויזיה גופים חלשים, המאוישים בממלאי מקום
1. גלגולו של חוק הערוצים המסחריים
נתניהו מדבר על חוק ערוץ 20. הצעת חוק שנידונה בוועדה שקמה בראשות ח"כ יואב קיש, שהתגלגלה לתיקון מספר 44 לחוק הרשות השנייה. החקיקה אישרה הפיכת הערוצים הייעודיים לערוצים מסחריים זעירים, ובכך אפשרה להם לשדר חדשות, כל עוד הערוץ ימשיך לשדר 51% תכנים ייעודיים כפי שנקבע ברישיונו. בעקבות כך, עברו הערוצים ממועצת הכבלים והלוויין לאחריות הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. ב-25 במרץ 2018 עלתה לאוויר מהדורת החדשות הראשונה של ערוץ 20.
- הקלטות נתניהו: צרח על איוב קרא - "אתה השתגעת?"
- לימור לבנת אחרי הקלטות נתניהו: "יש להפחית את הרגולציה בנוגע למועצת הכבלים והלוויין"
- משרד המשפטים מבהיר: נתניהו היה צריך להימנע מטיפול בענייני חבריו
2. גולש משידורי מורשת לחדשות
הרישיון המקורי שהוענק לערוץ 20, שהחל לשדר באוגוסט 2014, קבע כי תכניו יעסקו בענייני מורשת, ואם ירצה לשדר חדשות, הדבר יעשה רק בכפוף לאישור המועצה. בפברואר 2016 אישרה המועצה תיקון בחוק לפיו 25% מהתכנים המשודרים בערוץ 20 יוכלו לחרוג מתחום המורשת. חודש אחר כך הערוץ הגיש בקשה להקים חברת חדשות. בתקופה שלאחר מכן הפר הערוץ את ההוראה כאשר שידר כמות משדרי אקטואליה החורגת מהקבוע, ובספטמבר איימה המועצה שאם הערוץ לא יתאים את שידוריו לרישיונו, יחולטו הערבויות בסך 3 מיליון שקל שהפקיד עם קבלת הרישיון. בדצמבר 2016, אושר לערוץ לשדר חדשות בהיקף של עד שעה בפריים־טיים ועד 30 דקות בשאר היום, וזאת למשך תקופת זמן של שנה בלבד, בהתאם לחוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין. בדצמבר 2017 איים הערוץ בסגירה, אם לא יקבל אישור סופי לשדר מהדורת חדשות יומית. מיד לאחר מכן הודיע שר התקשורת דאז איוב קרא כי בכוונתו לקדם הצעת חוק של ח"כ שרן השכל מהליכוד, שאושרה בקריאה טרומית, במטרה להפוך את הערוצים הייעודיים, בינם ערוץ 20, לערוצים מסחריים ללא הגבלות בנושא תוכן.
3. קנסות על שידור מבזקי חדשות
נתניהו מתכוון למספר קנסות שהוטלו על ערוץ 20 מאז החל לשדר, לעומת הערוצים המתחרים. ביוני 2015 הטילה מועצת הכבלים והלוויין על הערוץ קנס בסך 101,000 שקל בשל שידור עצרת הימין יומיים לפני הבחירות לכנסת, ובאוגוסט אותה שנה הוטל עליו קנס בסך 151,000 שקל, עקב שידור מבזקי חדשות בניגוד לתנאי הרישיון. ביולי 2017 פתחה המועצה בהליך הפרה נגד הערוץ, בעקבות שידור ריאיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאשר לערוץ טרם היה אישור מלא לשדר חדשות. באוגוסט 2017 נקנס הערוץ על ידי המועצה ב-101 אלף שקל בעקבות הדרת הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים.
על ערוצים 2 ו־10 הוטלו לא פחות קנסות מערוץ 20. רק בשנת 2015 לבדה הוטלו על ערוץ 2 עיצומים כספיים במעל 6 מיליון שקל. על ערוץ 10 הוטלו באותה שנה עיצומים במעל 2 מיליון שקל. בשנת 2016 הוטלו על ערוץ 2 עיצומים בסך 2.5 מיליון שקל, ועל ערוץ 10 כ-450 אלף שקל.
4. השר רשאי לפזר את המועצה
קרא בהחלט צודק. על־מנת לבטל את מועצת הכבלים והלוויין נדרש תיקון בחוק. סעיף 6ו' לחוק התקשורת מדבר רק על פיזור המועצה בלבד. זאת ועוד, רגע לפני שעבר החוק להצלת ערוץ 20 לקריאה שנייה ושלישית, העלתה ח"כ השכל הצעה לביטול מועצת הכבלים והלוויין, שלבסוף לא עברה.
מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה סובלות בשנים האחרונות מחוסר ודאות בנוגע להנהלתן, מה שמקשה על פעילותן הסדירה. במועצת הכבלים והלוויין עומד מספטמבר 2018 אשר ביטון, המשמש כמ"מ לאחר עזיבתה של ד"ר יפעת בן חי שגב. בן חי לא עשתה חיים קלים לערוץ 20 בדרישתו לשדר חדשות, מה שלא הסתדר עם האינטרסים של קרא. היא אף פנתה ליוץ המפשטי לממשלה לאחר מסע הסתה שהתרחש נגדה ברשתות החברתיות. בדצמבר 2018 זכה ניר שוויקי במכרז לתפקיד יו"ר המועצה, אלא שהממשלה דחתה את מינוי עד כניסתו של שר תקשורת קבוע לאחר הבחירות. שוויקי מכהן כבר מעל 4 שנים כמנכ"ל הזמני של מועצת הרשות השנייה, תפקיד אותו אמורה לקבל מישל קרמרמן, אך אישורו נדחה גם הוא על ידי הממשלה. גם לאחר שהגישה שני בג"צים בנושא, החליט בית המשפט לא להתערב. מינוי נוסף שמעוכב מאותה סיבה הוא מינויה של קרן אוזן לתפקיד יו"ר הרשות השנייה. אוזן נבחרה לתפקיד לאחר הדחתה של יוליה שמאלוב ברקוביץ' על ידי השר קרא, מאחר והייתה היחידה שלא תמכה במיזוג בין ערוץ 10 לרשת. על פי הערכות, התפטר קרא מתפקידו ביוני 2019, לאחר שהדחתה של שמאלוב לא תאמו את האינטרסים של נתניהו.
5. היועמ"ש לא יכול להגן בבג"ץ
במאי 2017 זכה ערוץ 20 במכרז שערכה מועצת הכבלים והלוויין להפעלת ערוץ הכנסת למשך 10 שנים. במכרז התמודדו גם RGE שהיתה הבעלים של ערוץ 10, וחדשות 2, שהפעילה את הערוץ מאז הקמתו. ביולי עתרו המתחרות לבג"ץ בטענה כי ההצעה של ערוץ 20 לוקה בחוסר ארגון וסדר וכי אין היתכנות תקציבית להצעת התוכן. זאת, לאחר שהתכנית העסקית היוותה רק 10% מהנקודות, ותוכנית התוכן היוותה 50%. בנוסף, הצהיר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי יש לפסול את הצעת ערוץ 20 כי לא יוכל להגן עליה בבג"ץ. בעקבות כך, החליטה בדצמבר המועצה לבטל את זכייתו של ערוץ 20 ולבחון לעומק את הצעתה של הזוכה במקום השני – RGE. ביולי 2018, החליטה המועצה לבחור ב־RGE.
6. נתניהו דוחף להכנסת גורם זר
קרא אכן ביצע את ההנחייה. בחוק ערוץ 20, נקבע כי גורם זר יוכל לשלוט בעד 74% בערוץ מסחרי, כאשר עד אז יכול היה לשלוט גורם זר עד 49%. לא ברור מדוע נתניהו התעקש על כך, אך נדמה כי פשוט רצה להשאיר אופציות פתוחות לעתיד.
נתניהו גם טוען שפילבר "לא הלך על בעלות". ועדת פילבר קמה בספטמבר 2015 ועסקה בהסדרת הרגולציה של שוק השידורים המסחריים. במכתבו של היועמ"ש הוא ציין כי "נושאים הנוגעים באופן מיוחד לפלטפורמות השידורים עשויים להשפיע מהותית על האינטרסים המסחריים של יס, ומטעם זה יהיה עליך להימנע מלטפל בעניינים אלה".
ב־29 ביוני 2016, רק 15 ימים לאחר שנשלח המכתב, הגיש פילבר ששימש גם כיו"ר הוועדה, את מסקנות והמלצות הוועדה לנתניהו. מסקנות אלה מעולם לא אומצו במלואן, אך החוק להצלת ערוץ 20 לחלוטין התבסס עליהן בעניין רגולציה מופחתת שתחול על "ערוצים קטנים".