$
בארץ

בלעדי

בגלל עיכוב במכרזים: פיטורים במפעלי האוטובוסים מרכבים והארגז אחרי החגים

שרגא ברוש וארנון בר דוד פנו לנתניהו שיתערב במחלוקת סביב ביטול עידוד רכישת אוטובוסים המורכבים בארץ לתחבורה הציבורית * בינתיים מעוכבים כבר שבעה מכרזי הפרטה, ורכש של 2,000 אוטובוסים

אודי עציון 07:2701.09.19

שני מפעלי האוטובוסים הישראליים, מרכבים והארגז, צפויים להתחיל אחרי החגים לפטר עובדים. הסיבה: עיכוב בפרסום שבעה מכרזי הפרטה חדשים של התחבורה הציבורית מותיר אותם עם היקף הזמנות נמוך לשנה הבאה.

 

 

לפני כחודש, בעקבות עתירה שהגיש מפעל הארגז שבבעלות חגי שלום, ביטל שופט ביהמ"ש המחוזי בירושלים אברהם רובין את החלטת ועדת המכרזים של משרדי התחבורה והאוצר ולפיה מכרזי ההפרטה לא יעודדו רכש של אוטובוסים המורכבים בארץ.

 

בעל השליטה בחברת הארגז חגי שלום בעל השליטה בחברת הארגז חגי שלום צילום: אוראל כהן

 

 

שלום טען כי גם כשהאוטובוסים נרכשים בידי החברות הפרטיות הן מפעילות אותם במסגרת זכייה במכרזים ממשלתיים ובמימון כספי מדינה, ולכן יש להכיל עליהן את חוק חובת המכר־ זים המקנה העדפה של תוצרת הארץ.

 

במשרדי התחבורה והאוצר טוענים כי רכש אוטובוסים מוגמרים מחו"ל, ולא רק כאלה המורכבים בארץ על גבי שלדות מיובאות, יוזיל את הרכש ויאפשר למדינה לרכוש יותר אוטובוסים באותו תקציב. מדיניות זו עומדת בניגוד למקובל בעולם, לעודד הרכבה וייצור מקומי של אוטובוסים כמקור תעסוקה משמעותי, עמדה שבה מחזיק גם משרד הכלכלה.

 

כעת נערכים במשרדי התחבורה והאוצר לערער לעליון על ההחלטה, ומסרבים לראות בהחלטת השופט סוף פסוק. ניסיונות להגיע להסכמה שתאפשר בינתיים רכש אוטובוסים ישראליים לצד מיובאים לשבעת המכרזים, במקביל להמשך ההליכים המשפטיים בשאלה העקרונית, טרם צלחו.

 

הצעת הפשרה שנדונה במפגש בין הצדדים שיזם ראש הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמיר אסרף, הייתה אמורה להוביל לכך שבמכרזי הפרטה יהיו 30% מהאוטובוסים ישראליים, וברכש של אגד ודן יעמוד השיעור על 50%.

מדובר במכרזי הפעלת תחבורה ציבורית באשכולים של בית־שמש, פרוזדור ירושלים, שומרון, רהט, צפון ירושלים עירוני, מרכז ירושלים עירוני וקווי שירות באשכול מטרונית חיפה.

 

בשבוע שעבר פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד בדרישה שיתערב בנושא. "הפיטורים הם תוצר בלתי נמנע של התעקשות הפקידות הממשלתית להימנע ממתן העדפה לייצור מקומי ולבחור בתוצרי יבוא", כתבו.

 

השניים מציינים כי ערעור של המדינה לעליון יקפיא את המצב חודשים רבים נוספים תוך פגיעה בציבור שלא ייהנה מהגדלת היצע האוטובוסים וקווי השירות הכלולים במכרזים המעוכבים, וימשיך לנסוע באוטובוסים מיושנים, מזהמים ובטוחים פחות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x