$
בארץ

נתבי האוניות של נמל חיפה יוכפפו לחברת נמלי ישראל - יזכו למענק של 50 אלף שקל

מחלקת הים של הנמל שמונה 110 עובדים כולל הנתבים - הועברה היום רשמית לחברה; העובדים הוותיקים מ-2005 יזכו למענק חתימה ותוספת שכר של כ-4.3% לשכרם. המשמעות: הוצאות השכר הגבוהות יעברו לידי החברה

ליאור גוטמן 18:3227.08.19

חברת נמלי ישראל קיבלה היום (ג')  באופן רשמי את האחריות לתפעול וניהול מחלקת הים של נמל חיפה. מדובר במחלקה שמונה 110 עובדים לרבות נתבי הנמל, כלומר העובדים שאחראים על הכנסת האוניות לרציפים.

 

 

 

ההסכם להעברת העובדים נחתם היום בנוכחות בכירי ההסתדרות הכללית, משרדי האוצר, התחבורה וחברת נמלי ישראל, היא הרגולטור הישיר של כלל הנמלים שפועלים בארץ.

נמל חיפה נמל חיפה צילום: אריאל ורהפטיג

 

במסגרת ההסכם להעברת העובדים נקבע שכלל עבודות הניתוב והגרירה של האוניות במפרץ חיפה, לרבות בנמל המפרץ החדש שיתופעל על ידי SIPG הממשלתית הסינית - יבוצעו באופן בלעדי ושוויוני על ידי עובדי החברה החדשה עד שנת 2054, מ שמבטיח שהפעילות לא תעבור הליך הפרטה.

 

הצדדים סיכמו שהעובדים אולי יחליפו מעסיק אבל תנאי העבודה שלהם - לרבות המשכורות שנמצאות בראש טבלאות השכר של עובדי המגזר הציבורי - ישארו ללא שינוי, לרבות כל התמורות שהיו אמורות להינתן לעובדים על פי הסכם הרפורמה בנמלים משנת 2005 שכלל לא יצא אל הפועל. בנוסף, כלל עובדי דור ב' יזכור לביטחון תעסוקתי של 10 שנים מפתיחת התחרות במפרץ.

 

בשיחה עם "כלכליסט" מספר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, שהעובדים הוותיקים (משנת 2005) שיצאו מנמל חיפה יזכו למענק חתימה של כ-50 אלף שקל, ותוספת שכר של כ-4.3% לשכרם. מדובר באותה תוספת שהובטחה להם על ידי המדינה לפני כ-14 שנים ושולמה רק בחלקה. המשמעות היא שהוצאות השכר הגבוהות של הנתבים ושאר מחלקת הים יוצאת מנמל חיפה ותצמצם את הוצאות השכר הגבוהות שלה (בנמל חיפה כ-50% מהוצאות התפעול הן שכר), אולם במקביל הם מעתה "יפלו על כתפי" חברת נמלי ישראל.

 

כזכור, בסוף 2018 נחתמה רשמית הפרטת הפעילות בנמל חיפה עם מתווה פרישה של כ-300 עובדים בעלות של כ-2.7 מיליון שקל לעובד; חסינות מפיטורין לכלל העובדים ל-10 שנים ורשת ביטחון ממשלתית ל-70% מהשכר של העובדים. הפעילות אמורה לעבור לידי משקיע פרטי שיביא כמיליארד שקל ויתחרה בנמל הפרטי הסיני שאמור להיפתח באזור בעוד כשנתיים.

 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר במעמד החתימה שההסכם ההיסטורי יאפשר לייעל את פעילות הספנות במפרץ חיפה כולו ולהרחיבה - מבלי לפגוע במעמדם ובזכויותיהם של עובדי מחלקות הים בנמל חיפה.

 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר צוטטה באומרה שההסכם יאפשר מתן שירותי מחלקת ים שוויוניים לכל החברות שיפעלו במרחב הנמל. "בתחילת שנת 2021 עתידים לפעול שני נמלים חדשים ומודרניים (נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד) שיתחרו בנמלים הקיימים (נמל חיפה ונמל אשדוד) וישפרו משמעותית השירות הניתן למשתמשים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x