$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

כך מופלים עשרות אלפי נוסעי תחבורה ציבורית במזרח י־ם

שכר זעום לנהגים, מיניבוסים מיושנים, היעדר נגישות לבעלי צרכים מיוחדים וללא רב־קו: אלה תנאי זיכיון ההפעלה של חברות האוטובוסים במזרח העיר. עכשיו מאיימות חברות האוטובוסים בשביתה אם התנאים לא ישופרו עם חידוש הזיכיון בחודש הבא

ליאור גוטמן 08:3027.08.19

ל"כלכליסט" נודע כי מפעילי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים הכריזו על השבתת שירותי האוטובוסים החל ביום ראשון הקרוב, ה־1 בספטמבר. זאת על רקע טענות קשות של המפעילים על הזנחה של משרד התחבורה בכל הקשור לתנאי העבודה של הנהגים, של החברות עצמן ושל התממשקות הנוסעים עם שאר אמצעי התחבורה בעיר.

 

ניצניו של סכסוך העבודה נולדו ב־1 ביולי, אז פג זיכיון ההפעלה של חברות האוטובוסים במזרח ירושלים. זיכיון זה הוא החוזה בין חברות האוטובוסים לבין משרד התחבורה, וכיוון שפקע, החברות ממשיכות לפעול מכורח האינרציה באותם תנאים, בלי שאלו יעודכנו.

 

 

 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' צילום: רויטרס

 

החברות מעלות נגד משרד התחבורה טענות קשות על אפליה וקיפוח, הנוגעות הן לתנאי הנהגים, הן לחסרונו של ציוד טכנולוגי והן לתנאיהם של הנוסעים. כך לדוגמה, שכר הנהגים במזרח העיר עומד על ממוצע של כ־33 שקל לשעה - נמוך משמעותית מעדכון השכר של נהגי מערב העיר, שבשנה האחרונה מרוויחים יותר מ־40 שקל לשעה; בנוסף, צי הרכב אינו מותאם לביקושים ונוסעי מזרח העיר נוסעים במיניבוסים מיושנים, בניגוד לאוטובוסים החדישים הנוסעים בכבישי מערב ירושלים; עוד מתברר: לנוסעי מזרח העיר יש רב־קו משלהם, אך לא ניתן להשתמש בו בשאר חלקי העיר והוא פועל בנפרד מהרב־קו של שאר האוכלוסייה, כך שנוסע שעלה בשועפט, ייאלץ לקנות כרטיס נפרד כדי להמשיך לנסוע באוטובוסים אחרים ברחבי העיר.

 

ההשבתה תוביל לתסיסה

 

גורמים בענף ששוחחו עם "כלכליסט" מזהירים כי השבתת האוטובוסים עשויה להוביל להסלמה במצב הביטחוני. הגורמים מסבירים זאת בכך שבהיעדר תחבורה, פועלים לא יוכלו להגיע ממקום מגוריהם אל עבודתם, מה שיוביל לתסכול ותסיסה. אפשרויות אחרות שעומדות בפני נוסעים אחרים הן נסיעה ברכב פרטי, או שימוש בהסעות פיראטיות. כלל לא בטוח עד כמה משרדי הממשלה מודעים למצב בשטח או למשבר שהתפתח. הגורמים מקווים כי השר גלעד ארדן, שמכותב לפנייה, יוכל לסייע מהפן הביטחוני ולהקל על הגבלות התנועה של עשרות אלפי תושבי מזרח ירושלים.

 

אותם גורמים הוסיפו כי הקווים שיושבתו משרתים הסעות מבית חנינה לשער שכם, כמו גם משועפט, הר הזיתים ובית גאלא. לדבריהם, הקווים אלה מבוקשים מאוד ונוסעים בהם 50‑70 אלף נוסעים ביממה, ואלו לא יוכלו לנסוע כלל או שיעלו על הכביש בדרכים חלופיות.

 

משרד התחבורה לא עונה

 

בין החברות שהכריזו על שביתה: חברת אוטובוסים ירושלים רמאללה; אלווסט תחבורה ציבורית; חברת אוטובוסים הר הזיתים; חברת אוטובוסים אבו טור ענאתא; חברת אוטובוסים הדרום; חברת אוטובוסים אלעיסאויה מחנה שועפט וחברת אוטובוסים המאוחדת צור בהאר.

 

במכתב ששלח לפני מספר ימים בא כוחן של החברות עו"ד עמית גור ממשרד סלומון־ליפשיץ הוא מתריע בפני מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון ידיד ובפני ראש עיריית ירושלים משה ליאון שהוא לא זוכה למענה ממשרד התחבורה.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מתנגד לכל פגיעה בשירות, ולצורך כך מקיים משא ומתן עם מפעילי מזרח ירושלים לחתימה על הסכם חדש. עד אז, בתקופת הביניים, הוצעו למפעילי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים שיפורים כלכליים רבים, אך הם דחו אותן".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x