לראשונה: רוב המכוניות החדשות נמכרות דרך חברות הליסינג
מתחזקת מגמת רכישת מכוניות חדשות דרך חברות הליסינג; במחצית הראשונה של 2019 רק 48% מהמכוניות החדשות נרשמו על שם רוכשים פרטיים ביד הראשונה, לעומת 62% ב–2016; גם שוק היוקרה משתנה
בתחילת השבוע פירסם איגוד יבואני הרכב את טבלת מסירות הרכב החדש מתחילת השנה. כרגיל, יונדאי, טויוטה וקיה ראשונים, והמספרים נאים, גם אחרי ירידה של 4% במסירות מתחילת השנה. אבל נתוני מסירות הרכב בחלוקה ללקוחות פרטיים ומוסדיים מספרים כרגיל תמונה קצת שונה.
- יבואנית טויוטה לחברות הליסינג: "אין יותר היברידיות עד להודעה חדשה"
- המיתון הצפוי בשוק הרכב דוחף את היבואנים לליסינג הפרטי
- הקופון השמן שגוזרות חברות הליסינג מחלום הרכב החדש
בין ינואר ליוני 2019 נרשמו 11,578 דגמי טויוטה על שם לקוחות פרטיים ביד הראשונה, יותר מכל מותג אחר. יונדאי מסרה כך רק 8,705 מכוניות וקיה 8,160.
שלושתן מסרו השנה יותר מכוניות חדשות מאי פעם דרך מסלולי הליסינג העסקי, הפרטי והאפס ק"מ. אפילו טויוטה מסרה רק 52% המכוניות ישירות ללקוחות פרטיים שרכשו את הרכב דרך אולמות התצוגה שלה, כאשר ביונדאי עמד הנתון המקביל על 35% ובקיה על 41%. בממוצע הענפי זה נראה כך: לראשונה נמסרו יותר מכוניות חדשות דרך ערוצי המכירה המוסדיים, 52% לעומת 48% ישירות ללקוחות פרטיים.
עם זאת, זה לא שכולנו קיבלנו השנה אוטו מהבוס: השינוי הוא גם תוצאה של העיסוק הגובר של השוק המוסדי במכירה ללקוחות פרטיים, בעיקר דרך מסלולי ליסינג פרטי, וגם דרך מסלולי האפס ק"מ, מכירה מלאה של מכוניות חדשות בידי חברות הליסינג ומגרשי הטרייד־אין ללקוחות פרטיים, בהנחות של 10 עד 30 אחוז ממחיר המחירון אצל היבואן.
מיהם המותגים הבולטים?
רנו היא המותג שמסר הכי מעט מכוניות ישירות ללקוחות פרטיים (25%), ואחריו אופל (32%) שנמצאה במחצית הראשונה של השנה בתקופת מעבר זיכיון היבוא שלה, ממשפחת שמלצר לידי חברת לובינסקי של משפחת מנור. סיטרואן (33%) מדורגת שלישית, על רקע רמה גבוהה של מכירת מסחריות קלות (ברלינגו) שנרכשות בעיקר באמצעות עסקאות ליסינג.
השנה בולטים גם מותגים עממיים שהתרכזו עד כה במכירה ישירה לפרטיים, במכירה גוברת לשוק המוסדי, ובראשם סוזוקי (73%) וסיאט (68%), שבעבר בלטו במכירה של 80%־90% לפרטיים, אם כי עדיין מדובר בשיעורים גבוהים יחסית לשוק.
גם יבואני היוקרה מגבירים בשקט את המכירה דרך השוק המוסדי, עם ב־מ־וו שרק 61% מהמכוניות שמכרה נרשמו ישירות על שם לקוחות פרטיים, לעומת 62% במרצדס ו־81% באאודי. וולוו, לקסוס וכמובן מותגי־העל פורשה, בנטלי, פרארי ואסטון־מרטין ממשיכות להירשם בעיקר על שם לקוחות פרטיים.
מנגד מציגות פולקסווגן (90% פרטיים) וסובארו (75%) עלייה בשיעור המכירה הישירה לפרטיים.