אחרי משרד התחבורה, גם הרכבת מפרסמת מכרז ליישומון תשלום
משרד התחבורה הוציא לפני חודש מכרז לפיתוח אפליקציה שתאפשר תשלום בסמארטפון בכל אמצעי התחבורה הציבורית. למרות זאת, ביום חמישי פרסמה הרכבת מחדש מכרז דומה משלה
רכבת ישראל מוציאה מכרז לאפליקציית תשלום לשימוש ברכבת בלבד, למרות שלפני חודש הוציא משרד התחבורה מכרז מעודכן לפיתוח אפליקציה כזאת לשימוש בכל אמצעי התחבורה הציבורית.
- למה הבנקים הגדולים בישראל רוצים להיות דנמרק ושבדיה
- שובר השוויון שיבטל את הצורך בכרטיסי האשראי
- בסין מסתמכים רק על תשלום באפליקציות
רק ביום חמישי פרסמה הרכבת מסמכי מכרז מעודכנים למכרז שפורסם במקור במאי, שממנו עולה שהיא מבקשת לשדרג את היישומון הקיים שלה. אלא שכבר בסעיף הראשון למכרז נאמר: "לרכבת נדרש פיתוח אפליקציה חדשה והתאמתה לעידן החדש בו מכשיר הטלפון הנייד יכול לשמש ככרטיס רב קו חכם, וזאת על בסיס מוצר מדף בתחום ה־Mobile ticketing - רכש כרטיסים במובייל". במילים אחרות, הרכבת מבקשת לאפשר גם תשלום דרך האפליקציה שלה במסופי הרכבת.
אלא שמשרד התחבורה פרסם בדיוק לפני חודש מכרז להקמת אפליקציית תשלומים שתשרת את נוסעי התחבורה הציבורית כולה (אוטובוסים, רכבות ומוניות שירות), כזו שתכלול אף שקלול בדיעבד של כמות הנסיעות של הלקוח ומתן הנחות של חופשי יומי/חופשי חודשי. במשרד התחבורה אף חייבו את רכבת ישראל להכניס במסופי התשלום החדשים שהיא החלה להתקין בתחנות (ואלידטורים) רכיב שיאפשר קבלת תשלום על בסיס טכנולוגיית צילום ברקוד (qr qode) שהאפליקציה החדשה שמשרד התחבורה רוצה לפתח מבוססת עליה.
אבל ברגע שמשרד התחבורה הוציא את המכרז שלו, לכאורה התייתר הצורך בשדרוג האפליקציה של הרכבת לתשלומים בסמארטפון, כי ממילא משרד התחבורה מצפה שאפליקציה מקבילה שלו תצא לדרך כבר בינואר 2020. ברגע שרכבת ישראל ראתה שקיים מכרז של משרד התחבורה, היא יכלה לבטל את המכרז שלה, אך בחרה לא לעשות כן.
שאלה נוספת שעולה על רקע הוצאות התפעול הכבדות הכרוכות במכרז משרד התחבורה שפורטו אתמול ב"כלכליסט", היא אם השחקנים ששוקלים להתמודד בו - הבנקים דרך אפליקציות התשלום שלהם, חברות כרטיסי האשראי, מפעילת רב קו ומוביט - יבחנו בכלל להתמודד במקביל על שדרוג אפליקציית התשלום של הרכבת לבדה.
בשבוע שעבר גם חשף "כלכליסט" כי הרכבת יצאה בפיילוט תשלום באמצעות כרטיס אשראי ברכבת בשיתוף עם חברת ישראכרט, שיאפשר בעתיד לכל הנוסעים לשלם באמצעות קירוב כרטיס האשראי למסוף התשלום. אלא שגם כאן מדובר במהלך עצמאי של הרכבת. ניתן היה לצפות שגם בנושא זה רכבת ישראל ומשרד התחבורה יהיו מתואמים ויבצעו פיילוט משותף בכל התחבורה הציבורית. בסביבת משרד התחבורה הסבירו ל"כלכליסט" כי "יש הבדל בין הכנסת ואלידטורים המכבדים תשלום ללא מגע בטיס אשראי ב־69 תחנות רכבת לבין הטמעתם בעשרת אלפים אוטובוסים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסמה מכרז למתן שירותים באמצעות האפליקציה, ובכלל זה גם נושא התשלום. רכבת ישראל מבקשת לשדרג את האפליקציה המופעלת על ידה, במטרה להתאימה לשירותים הנדרשים לנוסעים. אין קשר בין שני המכרזים".
ברכבת ישראל סירבו להגיב לפניית "כלכליסט".