בלעדי
משרד התחבורה בוחן פעילות מוגבלת של UBER
משרד התחבורה בוחן אפשרות להתיר לאפליקציית הנסיעות להתחיל לפעול בארץ באמצעות נהגים פרטיים, אך באופן מוגבל - עם שירות Uberpool, המקביל לשירותי הנסיעות המשותפות של ווייז ומוביט
08:2521.07.19
UBER בדלת האחורית: משרד התחבורה בוחן אפשרות להתיר לאפליקציית הנסיעות להתחיל לפעול בארץ באמצעות נהגים פרטיים, אך באופן מוגבל - עם שירות Uberpool, המקביל לשירותי הנסיעות המשותפות של ווייז ומוביט.
קראו עוד בכלכליסט:
- נסעת בתשעים דולר? שלם 9,000; נוסעי אובר חויבו פי מאה בגלל באג
- אובר וליפט במו"מ עם איגודי עובדים לשדרוג תנאי ההעסקה
נודע, כי לפני כשבועיים נפגשו יוני גרייפמן, מנכ"ל אובר ישראל, ואמיר אסרף, ראש הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, במסגרת ניסיון מחודש של החברה האמריקאית להפעיל בישראל נסיעות באמצעות נהגים פרטיים.
הניסיון הקודם להשקת שירות אובר־X בארץ הסתיים בתשלום כופר של כ־112 אלף שקל בידי החברה, לאחר שמשרד התחבורה הגיש נגד שמונה מנהגי החברה ונגד המנכ"ל גרייפמן כתבי אישום על הסעת נוסעים בניגוד לתקנות התעבורה.
צילום: יוסי זליגר
למרות תמיכת גורמים באוצר, שר התחבורה הקודם ישראל כץ סירב לפעול לשינוי החוק. גורמי המקצוע במשרד, הנשענים על מחקרים שבחנו את זהות משתמשי אובר בחו"ל, טוענים שרוב משתמשי השירות הם נוסעי תחבורה ציבורית ממילא ולא נהגי רכב פרטי, ולכן הוא רק מגביר עומסי התנועה.
כץ כן אישר תקנה המאפשרת הסעה במתכונת של חלוקת עלויות בין הנהג לנוסע, בתשלום של עד שני שקלים לק"מ, ועד שתי נסיעות ביום, כאשר הן מוגדרות כנסיעות שבהן מצרף הנהג נוסע אל מסלולו המתוכנן ממילא. ווייז ומוביט כבר מפעילות שירותים כאלה, בעקבות האישור. השירותים המוגבלים לא נתפסים בידי הנהגים כתחרות ישירה, ולכן לא נלחמו בהם.
אובר השיקה שירות דומה, אובר־פול, בסן־פרנסיסקו ב־2014, כאופציה מוזלת לשאר שירותיה. מאז הוא הושק ב־16 ערים נוספות.
שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ', שהבטיח לקדם טכנולוגיות חדשות בתחום, פחות מושפע מכוחם הפוליטי של נהגי המוניות ואין לו דעות קדומות נגד אובר, שפעלה באגרסיביות נגד קודמו. עם זאת, במשרד אומרים שהמהלך טרם הוצג לו.
יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר אור, הבהיר שהנהגים לא יאפשרו הפעלה מלאה של אובר, שתחייב גם פיצוי הנהגים על רישיון המונית היקר שרכשו לפי דרישת המדינה, בעלות של 7.5 מיליארד שקל. רק השנה מכר משרד התחבורה 500 "מספרים ירוקים" ביותר מ־100 מיליון שקל.
במשרד התחבורה אומרים כי "פעילות אובר־X לא עולה בקנה אחד עם מדיניות המשרד שכן היא לא מעלה את מקדם המילוי ומגדילה את השימוש בכלי הרכב הפרטיים". במשרד אישרו שאסרף נפגש עם מנכ"ל אובר, אך טוענים שזה מפגש שגרתי של בכיר במשרד עם גורמים בשוק התחבורה.
באובר לא הכחישו את קיום הפגישה. רשמית נמסר מהחברה: "אנו מחויבים לשיתוף פעולה עם הרשויות כדי לבחון איך הטכנולוגיה יכולה לספק פתרונות תחבורה אמינים, משתלמים ובטוחים עבור התושבים".