בלעדי
היהלומנים הישראלים נגד יהלומי המעבדה ולאונרדו דיקפריו
בורסת היהלומים הישראלית יוצאת בקמפיין נגד יהלומי המעבדה, שבהם מושקע השחקן המפורסם ומכירותיהם בעולם מזנקות על רקע שיווקם כ"טהורים מוסרית"
08:1714.07.19
בורסת היהלומים ברמת־גן יוצאת למאבק ביהלומי הלאב – יהלומים המיוצרים במעבדה ולא נכרים במעבה האדמה, ומחירם זול יותר.
יהלומי הלאב הם תופעה חדשה בענף מאז 2016. חברת יהלומי הלאב הגדולה היא דיימונד פאונדרי מקליפורניה שהתפרסמה כשהשחקן לאונרדו דיקפריו השקיע בה. יצרניות יהלומי לאב מחקות במעבדה את התנאים בבטן האדמה לייצור יהלום. בניגוד ליהלומים סינטתיים שהיו נפוצים בעבר, קשה מאוד לצרכן שאינו מצויד במכשירים מיוחדים, להבחין בין יהלום לאב ליהלום אמיתי.
ליאונרדו דיקפריו צילום: גטי אימג'ס
אף שהמכירות של יהלומי המעבדה תופסות רק 3% מכלל מכירות היהלומים בעולם, היהלומנים חוששים שמכירותיהם יזנקו על חשבון הדבר האמיתי. החשש נובע בין היתר מכך שמכון התקנים האמריקאי קבע שאין לכנותם "סינטתיים", אלא "יהלומי לאב", שם המעניק למוצר תדמית מכובדת יותר. במגזין "אקונומיסט" פורסם באחרונה דוח של חברת הייעוץ פרוסט אנד סאליבן שמעריכה כי מכירות יהלומי הלאב יצמחו בחדות. אחת הסיבות להצלחתם של יהלומי הלאב, מלבד מחירם הנמוך, היא שהם משווקים כ"טהורים מוסרית". היצרנים מדגישים שבייצורם של יהלומי לאב אין חשש לניצול עובדי מכרות ואין חשש מיהלומי דמים המממנים קבוצות ומשטרים שפוגעים בזכויות אדם.
נשיא הבורסה ליהלומים, יורם דבש צילום: גיל לביא
בורסת היהלומים הישראלית, שאוסרת סחר ביהלומי לאב בתחומה, הפיקה בשיתוף עם הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים סרטונים המופצים בעולם עם המסר: "בעידן הפייק, יהלום הוא הדבר האמיתי". זו הפעם הראשונה שהענף מפרסם קמפיין עולמי בדיגיטל. אחד הסרטונים שמופץ ברשת מראה גבר כועס על בת זוגו כשהוא מגלה ששעון הרולקס שקיבל ממנה מזויף, והיא בתגובה אומרת לו שגם היהלום שהביא לה הוא פייק.
המאבק מתרכז בצעירים מפני שהם הקונים הפוטנציאליים של טבעות אירוסין משובצות יהלום. יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית, אמר ל"ידיעות אחרונות" כי המאבק הוא על בידול בין יהלומי לאב ליהלומים מקוריים. לדבריו, הענף פועל לסימון יהלומי לאב באמצעות לייזר ובנוסף מנסה לגרום להוספת הערה על החשבונית ללקוח.
חברת דה בירס מדרום־אפריקה, מתאגידי מכרות היהלומים הגדולים בעולם והמתחרה של אלרוסה, בחרה להילחם בתופעה בדרך מקורית: היא פתחה אתר מכירות בו היא מוכרת יהלומי לאב במחיר נמוך במיוחד – 800 דולר לאבן במקום 3,200 ליהלום אמיתי זהה, במטרה למצב את הלאב כמוצר זול ולא יוקרתי.