אוי ואיזמיר: למה הסקודה שלכם תגיע מטורקיה
ממשלת קטאר, שמחזיקה 17% מפולקסווגן, גומלת לארדואן על התמיכה בה: בעקבות לחצים שהפעילה יקימו הגרמנים את המפעל הבא של הקונצרן ליד איזמיר, בהשקעה של 2 מיליארד יורו
למרות המתח הגובר בין טורקיה לבין ארה"ב ואירופה - תכריז בימים הקרובים קבוצת פולקסווגן כי המפעל הבא שלה יוקם בטורקיה, סמוך לאיזמיר.
- פורד ופולקסווגן חשפו את השותפות האסטרטגית ביניהן
- אחרי 81 שנה: פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית
- "טורקיה בדרך להתרסקות כלכלית ועלולה להפוך לוונצואלה"
מדובר במפעל שישמש כמה ממותגי הקבוצה, הכוללת גם את אאודי, סיאט וסקודה, שאף תנהל אותו. המפעל, שייבנה בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, מתוכנן להתחיל לפעול ב-2022 ולהעסיק ישירות כ-5,000 עובדים. הוא צפוי לייצר בין השאר את צמד הג'יפונים התאומים, סקודה קארוק וסיאט אטקה, ולסגור חלק מהפערים בכושר הייצור בקונצרן, שמאלצים לקוחות להמתין חודשים ארוכים לרכב החדש שלהם.
טורקיה התמודדה על אירוח המפעל מול בולגריה, שבניגוד אליה חברה באיחוד האירופי. אולם ירחון העסקים הגרמני Automobilwoche דיווח בסוף השבוע כי הוועד המנהל של הקונצרן בחר ביום חמישי האחרון באופציה הטורקית בעקבות לחץ כבד שהפעילה ממשלת קטאר לטובתה. פולקסווגן גם תעשה שימוש במפעל המסחריות של פורד בטורקיה, במסגרת הברית העסקית המתהדקת בין שתי החברות. דובר מטעם פולקסווגן מסר לירחון כי טרם התקבלה החלטה סופית.
זרוע ההשקעות הממשלתית של קטאר מחזיקה 17% מזכויות ההצבעה בקונצרן, לאחר שרכשה בו נתח ב-2009, תמורת 10 מיליארד דולר. היא בעלת המניות השלישית בגודלה בו, אחרי קרן האחזקות של משפחת פורשה (52.2% מזכויות ההצבעה) ומדינת סקסוניה התחתית (20%). שאר המשקיעים מחזיקים 10.8%.
עבור טורקיה, הנתונה במשבר כלכלי חריף, ובסכסוכים עם ארה"ב ואירופה, מדובר בבשורה חשובה מאוד בימים אלה. מבחינת קטאר מדובר בגמול על התמיכה שמעניק לה נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן בסכסוך שלה מול סעודיה, אחד מבעלי הבריתה היחידים מאזור מלבד איראן. קטאר כבר התערבה לטובת טורקיה בשנה שעברה, כאשר האמיר תמים בן חמד אל-ת'אני התחייב באוגוסט שעבר להשקיע בה 15 מיליארד דולר, כדי לעצור את קריסת הלירה הטורקית.
תעשיית הרכב היא מעסיקה משמעותית בטורקיה. טויוטה מייצרת בה את הקורולה וה-C-HR, יונדאי את ה-i10 ואת האקסנט, רנו את הגרנד קופה, פיאט את הטיפו והדובלו ופורד את הטרנזיט. אולם התעשייה המקומית ספגה מכה בתחילת השנה כאשר הונדה הודיעה שתסגור ב-2021 את המפעל המקומי שלה, שמייצר את דגמי ה-4 דלתות של הסיוויק.