החשב הכללי: אין כסף לביטוח לאומי ולסבסוד קרנות הפנסיה החדשות
בדו"ח מצביע החשכ"ל על דו"ח של הביטוח הלאומי מ-2016 ולפיו בשנת 2026 צפוי הביטוח הלאומי לעבור למצב גירעוני הולך וגדל. כשב-2026 התקבולים צפויים להיות נמוכים מהתשלומים
למרות הניסיונות לדחות פרסומים בנושא, הציבור כבר נחשף לכך שהחוב של מדינת ישראל רק גדל ב-2018 אחרי שנים של ירידה והגיע לשיעור של 61% במקום 60.5%, אולם כעת מפרסם החשב הכללי, רוני חזקיהו באופן רשמי את הדו"ח הכספי לשנת 2018 ששם חותמת סופית על הבעיה שנוצרה בשנה שעברה ויצרה כדור שלג שהממשלה הבאה תהא חייבת לעצור.
- משרד האוצר: העלאת גיל הפרישה לנשים תתפרס על פני 11 שנה
- המשבר בקרנות הפנסיה הוותיקות: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כללי במשק
- פקידי האוצר רוצים לקצץ בהטבות המס לקרנות ההשתלמות
בשנת 2018 החוב הממשלתי גדל ב-5.5% ל-788.3 מיליארד שקל (לעומת 747 מיליארד ב-2017), הגידול בחוב מוסבר הן בגיוס גדול יותר מההחזרים, בעקבות פיחות משמעותי של השקל מול הדולר והיורו בשנה שעברה, שמשפיע על החוב שנקוב במטבעות זרים ובעקבות עלייה באינפלציה בהשוואה לשנים קודמות המשפיעה על החוב הצמוד למדד. לפי ניתוח של החשב הכללי, עלייה של אחוז במדד המחירים מגדילה את החוב בכ-4 מיליארד שקל. עלייה של אחוז בשער הדולר מעלה את החוב בכ-860 מיליון שקל. מהשוואה בינלאומית עולה כי גם ב-2018 החוב של מדינת ישראל שעלה ל-61% ביחס לתוצר (לעומת 60.5% ב-2017) גבוה ביחס למדינות הייחוס אליהן משווים את ישראל, ביניהן סלובניה (היחידה מבין מדינות הייחוס עם יחס חוב תוצר גבוה משל ישראל- 69.7%) פולין (50%), סלובקיה (49.2%) קוריאה (40.4%), צ'כיה (33.2%) וצ'ילה (24.8%) היחס הממוצע בין החוב לתוצר בקרב מדינות הייחוס עומד על 44.5%.
למרות שהיחס בין החוב הכולל לתוצר גדל בסוף השנה שעברה, הגירעון לתקופה זו עמד ביעד שנקבע על 2.9%. כפי שהודיע כחלון בחגיגיות לפני שדן על כך עם בכירי משרדו בתקופת הבחירות הקודמת. נתוני התפתחות ההכנסות ממסים והוצאות משרדי הממשלה לאורך שנה שעברה מדגישים עד כמה חריג היה המעבר הגס מגירעון של 3.6% באוקטובר ל-2.9% בסוף דצמבר. כיצד הוצאות הממשלה צנחו באותם חודשיים וההכנסות ממסים זינקו למרות הכחשות האוצר כי נעשו משחקים במספרים - מה שכעת מבקר המדינה בודק.
לצד החוב הממשלתי ההולך וגדל, הדו"ח הכספי של חזקיהו, שם דגש על הצרות העתידיות של המדינה. בדו"ח מצביע החשכ"ל על דו"ח הביטוח הלאומי מ-2016 ולפיו בשנת 2026 צפוי הביטוח הלאומי לעבור למצב גירעוני הולך וגדל. כאשר בשנת 2026 התקבולים צפויים להיות נמוכים מהתשלומים. על פי הדו"ח של הביטוח הלאומי בשנת 2045 תתרוקן הקרן וללא מימון נוסף לא יהיה הביטוח הלאומי מסוגל לשלם את מלוא התחייבויותיו פי על החוק. על פי אותו מודל הסכומים שישלם האוצר לביטוח הלאומי ילכו ויגדלו עד שיכפילו את עצמם ב-2035 (מ-18.6 מיליארד שקל ב-2014 ל-39.3 מיליארד שקל ב-2035 כאשר גידול זה בתקציבים אפילו לא מכסה את הגרעון ההולך וגדל כך שב-2045 יגיע ל-30 מיליארד שקל.
כמו בשנים קודמות אגף החשב הכללי מנסה להציף את הסוגיה שמאיימת בעתיד להיות נטל כבד על תקציב המדינה ולמרות זאת שרי האוצר מסרבים לעסוק בה כבר שנים – הסובסידיה הניתנת לקרנות הפנסיה. בעוד שהתשלומים האדירים שמשלמת המדינה לפנסיות התקציביות (שיגיעו במצטבר להרבה יותר מ-700 מיליארד שקל) יצטמצמו משמעותית בסופו של דבר לאור הפסקתן, הסבסוד שניתן לקרנות הפנסיה החדשות דרך האג"ח המיועדות המבטיחות תשואה של 4.86% לשנה, רק יילכו ויגדלו ככל שיותר עובדים ייכנסו למעגל העבודה עם פנסיה צוברת וככל שהחסכונות של הציבור יילכו ויגדלו. סך הסבסוד עמד בשנה שעברה על 7.9 מיליארד שקל- 6 מיליארד לקרנות הפנסיה ו-1.9 מיליארד שקל לחברות הביטוח. ב-2017 עמד סך הסבסוד על 6.8 מיליארד שקל ושנה לפני זה על 5.7 מיליארד. בעוד שלפני עשור שיעור החוב הלא סחיר - הסבסוד של קרנות הפנסיה - מסך החוב הממשלתי עמד על 24.1%, זאת לעומת שנה שעברה שבה הוא עמד כבר על 29.3%.