אוויאשן הישראלית חשפה בפריז את מטוס הנוסעים החשמלי הראשון בעולם
המטוס של החברה מקדימה-צורן, "אליס", יכול להסיע 9 נוסעים ולטוס בטווח של 1,000 ק"מ. שעת טיסה תעלה כ־200 דולר
לטוס מתל אביב לאילת בזול ובלי לשרוף דלק? בקרוב זה לא יהיה מדע בדיוני. חברת אוויאשן (Eviation) הישראלית חשפה בסלון האווירי בפריז מטוס נוסעים חשמלי לגמרי, "אליס" שמו, שיכול לטוס לטווח של 1,000 ק"מ, במהירות של 440 קמ"ש. המטוס המהפכני אמור להציע עלויות נמוכות ב־50% ממטוסים רגילים בגודל שלו, ולהפריע הרבה פחות למי שמתגורר בקרבת שדה התעופה.
אוויאשן פועלת מאזור התעשייה קדימה-צורן, ומנוהלת בידי היו"ר אביב צידון והמנכ"ל עומר בר יוחאי. החברה גייסה כבר 200 מיליון דולר וחשפה בפריז כי היא מחזיקה בהזמנות לייצור כמה עשרות מטוסים, במחיר של כ־4 מיליון דולר לאחד. למרות שאיירבאס ובואינג כבר הציגו קונספטים למטוסים היברידים וחשמליים, אליס צפוי להיות מטוס הנוסעים החשמלי הראשון שיכנס לייצור סדרתי, וישמש לטיסות מסחריות, לאו דווקא כמטוס מנהלים פרטי.
המטוס, שיהיה מסוגל לשאת 9 נוסעים ו-2 טייסים, בנוי מחומרים מרוכבים לטובת הפחתת המשקל שלו, ותוכנן להיות על מקדם גרר נמוך ביותר, כדי להקטין את צריכת האנרגיה. הוא מצויד ב-3 מנועים חשמליים, אחד בכל קצה כנף ואחד ראשי בחלקן האחורי, שדוחפים אותו קדימה. אורכו 12 מטר ומוטת כנפיו 16 מטר. תא הנוסעים מרווח, כשלכל נוסע משטח טעינה לסלולרי ומושב מסתובב.
המטוס מצויד בסוללת ליתיום יון 900 קילוואט שעה, גדולה בקיבולת שלה פי 22 מרנו זואי החשמלית שנמכרת בארץ. הוא שוקל כשהוא מוכן להמראה כ־6.4 טונות, מתוכם 1.25 טונות משקל הנוסעים, הצוות והמטען. למטוס חשמלי אין עדיין טווח לטיסות בין לאומיות ארוכות, אבל הוא יהיה מסוגל לבצע טיסות אזוריות, מפריז לטולוז או מישראל לקפריסין. השוק העיקרי שלו צפוי להיות בארה"ב, שם הוא יוכל לשרת בין השאר קווים כמו ניו־יורק בוסטון.
עומר בר יוחאי אמר בפריז, כי שעת טיסה שלו תעלה כ־200 דולר, כמחצית מהעלות של מטוס רגיל. דלק מהווה 30% מהעלויות של חברות תעופה, ומחיריו נתונים לשינויים, בהתאם למחיר הנפט. חשמל זול משמעותית. טיסת הבכורה של המטוס צפויה בארה"ב בחודשים הקרובים, והוא אמור לקבל רישוי ממנהל התעופה האמריקאי ב־2022.
הייצור צפוי להתבצע בפרסקוט, אריזונה שבארה"ב. אוויאשן עובדת גם על גרסה לא מאוישת שלו, אורקה שמה, שתוכל לשמש בין השאר להובלת מטענים אווירית זולה. החברה מתכננת לבנות שני אבי טיפוס שישמשו לניסויי הטיסה, ולאחריהם מטוס קדם סידרתי, דומה למטוסים שיימכרו ללקוחות.
בעבר נחשף ב"כלכליסט" פרויקט של התעשייה האווירית לפיתוח מטוס נוסעים חשמלי בגודל דומה, עם 5 עד 10 נוסעים, אך זה טרם התקדם לקראת בניית אב טיפוס בעל כושר טיסה.