רו"ח קובי שטיינמץ: "רכב צמוד מהחברה לא תמיד משתלם"
פסיקת בית המשפט העליון בנוגע לחישוב שווי השימוש ברכב צמוד מהחברה, עלולה להפוך את החזקתו של רכב הליסינג מסמל סטטוס לפינוק לא משתלם. רו"ח קובי שטיינמץ ממשרד שטיינמץ עמינח מסביר מדוע
מוגש מטעם DUN'S 100
לפני מספר שבועות, בית המשפט העליון דחה את הערעור בנושא חישוב מס שווי השימוש ברכב צמוד, כלומר, רכבי הליסינג של לעובדים. החלטה זו, מבטלת את השימוש במערכות החישוב השונות לשימוש ברכב, קרי SAVETAX, ובכך, חישוב מס שווי השימוש ברכב צמוד, הוא אך ורק לפי התקנות והנוסחה של רשויות המיסים.
בעקבות ההחלטה, אלפי עובדים המחזיקים ברכב צמוד מהחברה, עלולים להיפגע. לצורך כך, זימנו את רו"ח קובי שטיינמץ, ממשרד רואי החשבון שטיינמץ עמינח, להסביר על שווי השימוש ברכב, וכיצד יש לפעול, לאחר פסיקתו של בית המשפט.
תחילה, לאלו ממכם שאינם זכו ב"הטבה" הנקראת רכב צמוד, נספר כי שווי שימוש הוא מס, המונהג על קבלת רכב ממקום העבודה, המשמש כרכב הצמוד לעובד בכל שעות היום. "בעקבות כך, ניתן להשתמש ברכב בכל זמן ובכל עת, ולכן יש הנאה פרטית של העובד מרכב החברה. על כך, רשות המיסים דורשת הוספת סכום של 2.48% מערך הרכב (כשהוא חדש "מהניילון") למשכורת העובד, וכך הוא ישלם מס על הרכב. לדוגמה, אם רכב חדש עולה אצל היבואן כ-100,000 ש"ח, הרי שיוסיפו לשכר העובד מס בשיעור של 2,480 ש"ח", פותח רו"ח קובי שטיינמץ.
האם ניתן להקטין את רוע הגזירה, כלומר להקטין את המס?
"חלקית. יש רכבים היברידיים וחשמליים, הנהנים מהנחות מסוימות במס שווי השימוש. רכבים היברידיים כמו יונדאי איוניק וקיה נירו, זכאים להנחה של 500 ש"ח בשווי השימוש. כלומר, מחשבים את מס שווי השימוש, ומחסירים מהסכום 500 ש"ח כל חודש. רכב חשמלי נטען, זכאי להנחה כפולה - 1,000 ש"ח כל חודש", אומר רו"ח שטיינמץ.
מנגד, הבעיה היא רחבה יותר, כפי שרו"ח קובי שטיינמץ מסביר: "כאשר מדובר על רכב פרטי, המשמש את העובד בנסיעה לעבודה ולבית, אך גם למטרות אישיות פרטיות, המס עוד מתקבל על הדעת בצורה כלשהי. אך כאשר מדובר על עובד הזקוק לרכב צמוד במסגרת עבודתו, כמו טכנאים, מתקינים, אנשי אחזקה ולעיתים גם אנשי מכירות, המס אינו מחושב בהתאם ובצורה הוגנת. כל אלו הזקוקים לרכב כאילו היה הרגליים שלהם, פשוט סובלים ממס שווי שימוש לא הוגן". פתרון חלקי שתופס תאוצה בשנים האחרונות בשוק העבודה, הוא בחירה ברכב השוקל מעל ל-3.5 טון, כמו שברולט סילברדו ודודג' ראם, שהם טנדרים גדולים במיוחד, הפטורים ממס שווי שימוש, אך הם יצרכו גם יותר דלק מהטנדרים והמסחריות הקטנים.
אותם רכבים המשמשים לצרכי העסק, מייצגים את הבעיה העיקרית מול רשות המיסים, שכאמור, לא מקבלת שום חישוב אחר, מלבד שווי השימוש הפורמלי. "רשות המיסים לא מתמודדת עם שינויים ושימושים שונים ברכב. המס נקבע לפי 2.48% בנוסחה ואין על כך עוררין. לכן, לא תמיד מומלץ לקחת רכב חברה, במיוחד אם מקום העבודה קרוב ואין נסיעות מרובות בתפקיד", מחדדים במשרד רואי החשבון שטיינמץ עמינח.
מדוע בית המשפט ביטל את השימוש ב-SAVETAX?
רו"ח קובי שטיינמץ מסביר כי "מערכת ה-SAVETAX היא מערכת שהייתה מותקנת בהרבה רכבי חברה, ולפני כל נסיעה, נהג הרכב היה צריך ללחוץ על כפתור מיוחד, בהתאם לסיווג הנסיעה - פרטית או עסקית. בסוף כל חודש, סיכמו את הנתונים של כל הנסיעות, ומתוך כך גזרו את מס שווי השימוש".
הטענה של בית המשפט בפסק הדין היא, שאין אפשרות אמיתית לשלוט בנתוני הנסיעה, וקיימת בעיה של אמינות בדיווחים. "SAVETAX אינה מפוקחת ומבוקרת, ולנהג היה החופש להחליט מתי הוא לוחץ על נסיעה פרטית ומתי על עסקית", מחדד רו"ח שטיינמץ. מערכת זו, אינה באה להחליף את החוק, ולכן יש להיצמד למה שכתוב בחוק בלבד, ללא הסתמכות על מערכות שונות לצורך חישוב המס, מצויין בפסיקה.
מהי ההמלצה שלכם בפירמה לגבי הפסיקה החדשה?
"מלבד ההצמדות לחוק, שאין עליה מחלוקת כמובן, ניתן למצוא כמה פתרונות כדי להוריד את הכובד של שווי השימוש. מלבד בחירה ברכב היברידי או חשמלי כפי שהזכרתי תחילה, אם הדבר מתאפשר, ניתן להשאיר את הרכב בערב בעבודה, ובכך להימנע מלהחזיק רכב צמוד. כמובן שניתן יהיה להשתמש בו במהלך היום, אך כיוון שהוא לא משמש אותנו למטרות פרטיות, והוא לא מוגדר כרכב צמוד, העובד לא יצטרך לשלם מס שווי שימוש עליו", אומר רו"ח קובי שטיינמץ.
"ניתן להתייעץ עם רואי חשבון, כדי לבחון האם ניתן לסווג את הרכב כ"אביזר חובה בעבודה", אם העובד חייב להשתמש במהלך עבודתו ברכב. יש פסקי דין שחייבו את רשות המיסים לגלות גמישות, אך אי אפשר להבטיח שהפתרון יהיה קל ומהיר", אומר רו"ח שטיינמץ.
"אם עובד גר קרוב, הוא יכול לבחור בקטנוע עד 125 סמ"ק, שעליו אין שווי שימוש, ואפשר לקבל עליו את המע"מ בחזרה. חשוב לזכור כי מדובר גם בכלי ירוק שאינו צורך הרבה דלק, ואם העובד יושב רוב הזמן במשרד, הרי שזה פתרון לא רע", מוסיף רו"ח קובי שטיינמץ.
בסופו של יום, לא כולם ירצו לנסוע על רכב דו גלגלי, ולכן ההמלצה בפירמה היא, לבחור ברכב קטן יותר, כמובן לפי הדרישות של העסק ושל העובד (מספר ילדים, מרחק), לבחור ברכב הזכאי להנחות בשווי המס, או פשוט לוותר על הרכב הצמוד כשהדבר מתאפשר.