העליון דחה העתירות נגד הליך בחירת שדות התעופה ברמת דוד ובנבטים
השופטים ציינו כי לא קיימת טענה עניינית נגד מיקום שדה התעופה ברמת דוד, ובאשר לדחיית חלופת חיפה השופטים הודיעו כי "לעת הזו אין עילה להתערבותנו גם בנושא זה"
בית המשפט העליון דחה אתמול (ד') את העתירות שהוגשו כנגד הליך בחירת החלופות לשדה התעופה המשלים לנתב"ג, ברמת דוד ובנבטים.
- עתירה לבג"ץ נגד הקמת שדה התעופה ברמת דוד
- ההמלצה: להקים את שדה התעופה הבינ"ל ברמת דוד
- האם תושבי העמק יצליחו למנוע את הקמת שדה התעופה ברמת דוד
מדובר בעתירות שהוגשו כנגד מסמך החלופות שהוכן במינהל התכנון לבחירת שדה התעופה המשלים לנתב"ג, שעל בסיסו הורתה המועצה הארצית בחודש דצמבר 2018, להכין תוכניות מפורטות לאתרים שהומלצו בו. במסגרת זו כיום מקודמות במקביל תוכנית מפורטת לשדה תעופה בינלאומי בנבטים וכן תוכנית מפורטת לשדה תעופה בינלאומי ברמת דוד.
בעתירה אחת, שהוגשה בחודש ינואר האחרון מטעם "העמותה נגד שדות התעופה בעמק יזרעאל ומגידו", ביקשו לבטל את החלטות המועצה הארצית לתכנון מפורט לשדה תעופה בינלאומי ברמת דוד ובנבטים, ולערוך בחינת חלופות מחודשת. העתירה השנייה הוגשה על ידי אדריכל מיכה רטנר, נגד דחיית חלופת חיפה בהליך בחינת החלופות.
שופטי העליון ענת ברון, יוסף אלרון ועופר גרוסקופף, דחו את העתירות, אולם ציינו כי לפנים משורת הדין הם לא מחייבים את העותרים בהוצאות. בהחלטה צוין כי לא קיימת טענה עניינית נגד מיקום שדה התעופה ברמת דוד, ובאשר לדחיית חלופת חיפה, "נחה דעתנו כי רשויות התכנון נתנו דעתם פעם ועוד פעם ואת התייחסותם העניינית והמקצועית לחלופה זו על שלל היבטיה וכי לעת הזו אין עילה להתערבותנו גם בנושא זה".
מדובר בשדה תעופה חדש ומשלים לזה של נתב"ג, שהקמתו מתעכבת זה כעשור, אם מבעיות תכנון או התנגדות תושבים ואם מהסתייגויות של משרד הביטחון להקמת שדה באזור נבטים שבנגב.
ב־2009 החליטה הממשלה על הקמת שדה תעופה בינלאומי במגידו, וב־2014 שוב החליטה על הקמת שדה משלים לנתב"ג ועל הקמת ועדה מייעצת שתכלול את מינהל התכנון ושורת משרדים שתקדם את התוכניות לכך. בעקבות זאת הוקם צוות עבודה שבחן 21 אתרים בכל הארץ ובדק לפי קריטריונים של התאמה אווירית, קרקעית, סביבתית וכלכלית-חברתית.
הצוות מצא כי קיימים שני אתרים אפשריים להקמת השדה - האחד בנבטים שבדרום והשני ברמת דוד שבצפון. מתוך שני אתרים אלו, שדה התעופה רמת דוד קיבל את הניקוד הגבוה ביותר בכל הקריטריונים שנבדקו, ונקבע כי קיימת היתכנות גבוהה יותר לחלופה זו על פני החלופה בנבטים אליו התנגדה מערכת הביטחון. כמו כן, נמצא כי הקמת שדה תעופה בצפון הארץ ישמש ציבור נוסעים גדול יותר.
בסוף 2017 קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה שיש לקדם תוכניות מפורטות להקמת שדה הן ברמת דוד והן בנבטים, "כדי למנוע מצב של פקק טיסות שפירושו פגיעה כלכלית, תיירותית ומסחרית במדינת ישראל". בממשלה אמורים להכריע בסופו של יום בין החלופות, כאשר משרד מתנגד לחלופת נבטים בנימוק שיפריע למרחב האווירי בדרום, המשמש לאימונים. במקביל, תושבי עמק יזרעאל מתנגדים להקמת שתה תעופה בילאומי במרחב. במינהל התכנון סבורים לפי הצפי התכנוני והגידול בתעבורת הנוסעים, שיצטרכו את שניהם.
מהמאבק נגד הקמת שדות התעופה בעמק יזרעאל נמסר: "אנחנו שמחים שבית המשפט קיבל את עמדתנו כי כאשר הנושא יידון שנית בפניו, המדינה לא תוכל לטעון לשיהוי כנגד הוספת חלופות נוספות. בהתאם בית המשפט גם הכיר בחשיבות של הקמת שדה תעופה בנגב ובצורך לבחון חלופות נוספות, בהן הקמת אי מלאכותי בים. כמו כן בית המשפט הורה להעביר את התכנון המפורט לכשיתסתיים להערות הציבור. בנסיבות האלו ומשהתקבלה טענתנו ונשמרו זכויותינו החלטנו להקפיא את העתירה הנוכחית לקראת העתירה הבאה".
שדה התעופה בהרצליה - לחדרה
בתוך כך, הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), דחתה לאחרונה את יוזמת ארגוני הסביבה לפזר את פעילויות שדה התעופה בהרצליה - שאמור להתפנות בשנים הקרובות - בין מספר שדות תעופה קיימים. 8 מבין 11 חברי הוועדה קבעו כי יש להותיר את ההחלטה שהתקבלה ביולי 2018 על כנה, לפיה החלופה המועדפת לשדה בהרצליה את מזרח חדרה.